Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Får vi post i dag?

Offentliggjort 9. oktober2007

Mindste takst på breve bliver efter årsskiftet 5,50. Post Danmark er på kollisionskurs med Konkurrence styrelsen. Ingen gaver til postbudene, overskuddet skal forøges. Husk endelig legitimation på posthuset. Den seneste postleverance flyttes fra kl. 13 til 14.30. Hvis du vil have posten inden kl 10, så betal 4.290 kr.

Omkostorienterende priser

  • Vi har ikke at gøre med højere priser eller lavere service. Vi har at gøre med omkostorienterede priser. Nogle bliver højere. Nogle bliver lavere. Den ledelseshåndbog, vi konsulterer er den, der hedder rettidig omhu.

Ordene er sagt af direktør Helge Israelsen, Post Danmark.

Er det ikke arrogance over for kunderne?

Krig mod citymail og Forbrugerkontakt

Post Danmark er i gang med en krig, om at vinde erhvervskunder. Krigen er hovedsagelig rettet mod CityMail og Forbruger – Kontakt.

Dette betyder at Hr. Og Fru Petersen fra årsskiftet skal betale 75 øre mere for en almindelig postforsendelse.

De sagesløse privatkunder har ikke noget alternativ ril Post Danmark.

Til gengæld får erhvervslivet mulighed for kun at betale 3 kr. for at sende 3.000 breve af gangen, og så tillade at Post Danmark er 4 dage om leveringen.( Et såkaldt c – brev)

Færdselsstyrelsen, der er kontrollerende myndighed for Post Danmark, vurderer at forhøjelsen er inden for rammerne.

Forbrugerrådet mener, at prisstigningen på almindelige breve er urimelig høj.. Her mener man, at politikerne er løbet fra deres løfter.. Politikerne lovede lavere priser og bedre service.

Hvis du bor på landet, og skal have posten ud inden klokken 10 er prisen 4.290 kr. Det er det dobbelte af, hvad det koster i byen.

Også på pakkepost er der udsigt til stigninger.

Senere levering

Den nuværende garanti for post før kl. 13, skubbes samtidig til 14.30

Overskuddet skal være større

Ja, Post Danmark mangler penge, eller rettere større overskud. Det er derfor de ansatte har fået, at vide, at der ikke er julegaver til dem i år. Kaffen og det bløde brød er også sparet væk i samarbejdsudvalgsmøderne.

Sidste år havde etaten et overskud på cirka 1 milliard kroner.

På kollisionskurs med Konkurrencestyrelsen

Post Danmark er også på kollisionskurs med Konkurrencestyrelsen. Her fastslår man, at posten har tromlet private konkurrenter på markedet for omdeling af magasiner og blade med ulovlige rabatter. Og en ny sag er under opsejling. Dansk Erhverv kalder Post Danmarks fremlæggelse af sagen som direkte forkert.

  • Nogen må kigge Post Danmark i kortene, når vi ikke har et frit marked, der kan fastsætte en fair pris. For vi synes, det ser galt ud, når prisen sænkes, hvor der er konkurrence, og hæves drastisk de steder, hvor kunderne ikke har et alternativ.

Dansk Erhverv forudser, at de enkelte medlemmer bliver ramt hårdt. Det gælder især virksomheder med egen frankeringsmaskiner samt selskaber med mange pakkeforsendelser.

Erstatningskrav på 90 millioner kroner

Forbrugerkontakt har fået kendt Post Danmarks rabatsystemer ulovlige, hvilket har udløst et erstatningskrav på 90 millioner kroner. Hvorfor Post Danmark ikke skal overholde reglerne, er det ikke mange, der ved?

Husk legitimation

Post Danmark fastholder også deres nye restriktive og konsekvente legitimationspraksis med krav om cpr – numre fra alle kunder, der betaler girokort kontant, skønt en professor i selskabsret i Jyllands Posten dømte denne praksis for ulovlig. Post Danmark henholder sig til den nye terrorlov.

Liberalisering i 2011

Fra 1. januar 2011 bliver det lukrative marked for breve under 50 gram liberaliseret. Alle er dog ikke lige begejstret for dette. Flere mener, at yderpunkterne kommer til at betale gildet.

Men et flertal i Folketinget lufter ideen med en liberalisering i Danmark allerede i 2009.

Hold øje med postbudet

Som forretningsdrivende skal du også være opmærksom på at have åbent, når postbudet kommer forbi inden 10, for ellers tager postbudet brevene med. Er der småpakker med, kan du risikere, at de bliver sendt retur til afsenderen, men anmærkningen ikke afhentet af modtager.

Det har undertegnede oplevet i flere tilfælde.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16