Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Minus-vækst på 5%

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 / 36 48 02 19 / 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

NOTAT og beregninger baseret på værdiindeks for brancher i detailhandelen fra Danmarks Statistik for november 2008 og for årets første 11 måneder v/Bent Aarrebo Pedersen formand for Danmarks Handelsstandsforeninger og for Hvidovre Erhverv.

Minus-vækst på 5% for hele detailhandelen i november 2008 med farve- og tapethandlere med minus 25% som største tabere.
Beskeden fremgang i årets første 11 måneder i 2008 på 0,4% for den samlede detailhandel. I bedste fald NULVÆKST for hele året 2008 og for 2009

De nyeste og endelige tal fra Danmarks Statistik for årets første 11 måneder af 2008 viser, at den samlede detailhandel landede på minus-vækst i november på -5% mod en fremgang på +3% i november 2007. Og til en beskeden fremgang i årets første 11 måneder 2008 på +0,4% mod en fremgang de første 11 måneder i 2007 på +2,5% - set i forhold til november og de første 11 måneder i 2007.

Danmarks Statistik kommer med foreløbige tal for december sidste år og dermed for hele året 2008 den 2. februar. Så først den 2. februar har vi et foreløbigt grundlag for at bedømme julehandlen og december sidste år for den samlede detailhandel og opdelt på hovedbranchegrupper. Opdelt på de enkelte specialbrancher kommer de endelige tal fra Danmarks Statistik for december og dermed hele året 2008 først ultimo februar i år. Der laves ikke hos Danmarks Statistik en særlig opgørelse for selve julehandlen. Det ville også kun være med meget stor usikkerhed og dermed ikke videre holdbart og brugbart til sammenligning år for år.

Med baggrund i forbrugsopbremsningen, faldende vækst i prisstigninger på fødevarer og mange udvalgsvarer på tilbud og udsalg i november blev det til Minusvækst i butikkernes kasseapparater i november 2008 for den samlede detailhandel på 5% i henhold til de nyeste og endelige tal fra Danmarks Statistik for november. For de første 11 måneder 2008 en beskeden vækst på 0,4%

Der var meldinger om en bedre slutspurt i julehandlen end ventet. Dertil om klogere gavekøb, da antallet af bytterier efter Jul så ud til at være mindre i 2008 end tidligere år.

Og med pænt mange på udsalg mellem Jul og Nytår efter mærkevarer til stærkt nedsatte priser, så er et forsigtigt bud på udviklingen for den samlede detailhandel i december på en minusvækst omkring 3%.
Og dermed et årsresultat nærmest NULVÆKST for den samlede detailhandel for hele året 2008 sammenlignet med 2007. Og kun NULVÆKST på grund af op til 10% højere priser på mange fødevarer i løbet af 2008.

2009 et saneringsår med i bedste fald NULVÆKST
2009 bliver en saneringsår for mange i detailhandelen med i bedste fald NULVÆKST. Forsigtige forbrugere med hos mange en bedre købekraftmulighed end i 2008. Beskedne prisstigninger på fødevarer. Prisstabilitet måske nogle mindre prisfald på udvalgsvarer. En del konkurser og lukninger bredt ud i detailhandlen. Færre på charterferie. Flere på hjemmeferie og dermed større ferieforbrug i Danmark.

Højdespringeren i årets første 11 måneder i 2008 blev fotohandlere med +18,7%. Største taber blev skoforretninger med -12,5%

Bedst gik det i de første 11 måneder 2008 med over 10% fremgang for:

1. Fotohandlere med +18,7%
2. Urmagere +14,2%
3. Dyrehandlere + 13,9%
4. Discount (føde-/dagligvarer) +13,2%
5. Andre specialforretninger med fødevarer +12,6%
6. Chokolade- & konfektureforretninger +10,7%

Dårligst gik det med over 8% tilbagegang for
1. Skoforretninger med -12,5%
2. Ostehandlere -11,6%
3. Gaveartikler & brugskunst -10,6%
4. Slagter- og viktualiehandlere -10,1%
5. Frugt- & grønthandlere -9.8%
6. Cykelhandlere -9,3%
7. Fiskehandlere -8,6%
8. Radio & tv-forretninger - 8,3%

Minus-vækst på 5% i november 2008 for den samlede detailhandel

Supermarkeder, kolonialhandel og varehuse/stormagasiner i november 2008
Discount som vinder med dog kun +7% (laveste månedsvækst i 2008 for discount) efterfulgt af døgnkiosker med +5%. Supermarkeder som største taber med -5%. Varehuse/stormagasiner tilbage med -2% og kolonial (købmænd/brugser) måtte nøjes med +0%.

9 specialbrancher med fødevarer i november 2008
Kun 2 af 9 opnåede fremgang: Gruppen: "Andre specialforretninger med fødevarer" opnåede +4% mod +23% i november, chokolade/konfekture +3%.. De største tabere blev: Ostehandlere med -26%. fiskehandelere -17%, frugt & grønt -14% og slagtere -12%. Som gennemsnit for de 9 brancher var der en tilbagegang på 9% i november (mod "kun" 1% i oktober). De store dagligvarekæder især discountkæderne har også i november for alvor taget markedsandele fra specialbrancherne med fødevarer især med deres pris- og økologi-kampagner.

3 brancher: Apotekere, parfumerier og materialister i november 2008
Parfumerier gik tilbage med -12% , apotekere tilbage med -7% og materialister tilbage med -1%.

7 specialbrancher med beklædning, sko m.v. i november 2008
Kun 1 af 7 opnåede fremgang: Butikker med kjolestoffer, garn, broderier m.v. var vinder med +7%. Som gennemsnit for de 7 brancher var der i november en tilbagegang på 10%. Dårligst gik det for babyudstyr & børnetøj med en tilbagegang på -14%

De 25 øvrige specialbrancher med udvalgsvarer i november
Kun 2 opnåede fremgang: Vindere var her: Dyrehandlere med +4% og blomster/plantehandlere & havecentre med +1% Tabere var især her: Farvehandlere med -25%, tæppehandlere med -21% "Detailhandel med andre varer (ny gruppe)" med +20% og Radio/TV-forhandlere med -19%.. Som gennemsnit for disse 25 specialbrancher med udvalgsvarer var der i november en tilbagegang på 10%.

Beskeden fremgang i de første 11 måneder i 2008 på 0,4% for den samlede detailhandel mod de første 11 måneder i 2007 på +2,5%

Supermarkeder, kolonialhandel og varehuse/stormagasiner i de første 11 måneder i 2008
Discount som vinder med +13,2%. Supermarkeder kun +0,8%, døgnkiosker +6,1%, kolonial (købmænd, brugser) +4,9%. Varehuse/stormagasiner som tabere med en tilbagegang på -0,7%.

9 specialbrancher med fødevarer i de første 11 måneder i 2008
Størst fremgang for: "Andre specialforretninger med fødevarer" med +12,6%, Chokolade/konfekture +10,7% og bagere +1,9%. Størst tilbagegang for: Osteforretninger -11,6%, slagtere -10,1% og frugt- & grønthandlere -9,8%. Som gennemsnit for de 9 brancher var der en tilbagegang på 1,8%. I de første 11 måneder i 2008 har de store dagligvarekæder især discountkæderne i stigende og høj grad taget markedsandele fra specialbrancherne med fødevarer.

3 brancher: apoteker, parfumerier, materialister i de første 11 måneder i 2008
Parfumerier gik frem med 6,8%, apotekere tilbage med -1,5% og materialister tilbage med -1,3%.

7 specialbrancher med beklædning, sko mv. i de første 11 måneder i 2008
Kun 1 opnåede fremgang: Butikker med kjolestoffer, garn, broderier m.v. gik frem med +3,5%. Størst tilbagegang for skohandlere med -12,5% og herretøj med en tilbagegang på -6,5%. Som gennemsnit for de 7 brancher var der en tilbagegang på -4,8%.

De øvrige 25 specialbrancher med udvalgsvarer i de første 11 måneder i 2008
7 brancher med fremgang. 18 brancher med tilbagegang. Bedst gik det som højdespringere for: Fotohandlere som med +18,7%, urmagere med +14,2% og dyrehandlere med +13,9%. Dårligst for: Butikker med gaveartikler og brugskunst, der gik tilbage med -10,6%, Cykelhandlere med -9,3% og boghandlere tilbage med -6,1%. Som gennemsnit for disse 25 specialbrancher en tilbagegang på 1,4%.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16