Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Trafikken på Nørrebro

Offentliggjort9. december 2007

I øjeblikketforegår der undersøgelser omkring trafikreguleringer på Nørrebrogade. Hvisdisse bliver realiseret, betyder det store forandringer for den nuværendedetailhandel.

Viskal atter engang opfordre erhvervslivet til deltage i denne diskussion. Læsher, hvad Handelsforeningens repræsentanter fik ud af et af en diskussionomkring Nørrebrogades fremtid.

  • I har ikke ændret synspunkt de sidste 15 år.
  • I går jo ind for forurening.
  • I tænker slet ikke på lokalbefolkningen.

Det var nogle af de bemærkninger, 28 deltagerefyrede af mod de to repræsentanter for detailhandelen på Nørrebro på et mødei Nørrebro Park Kvarterløft i Lundtoftegade den 26. november.

Lav enundersøgelse af detailhandelen
Fra Nørrebro Handelsforenings side påpegedeman, at nogle af de 30 millioner kroner, man har til forsøget, skulle gå tilen undersøgelse, der påviser konsekvenser for detailhandelen.

Der kan sagtens drives detailhandel under de tremodeller. Det bliver bare ikke med den nuværende detailhandel. Den nuværendedetailhandel har ikke råd til at tilpasse sig den ændrede trafiksituation, påpegedeforeningen.

Tiltrækkerkunder fra andre bydele.
Forsamlingen troede ikke rigtig på argumentet, at Nørrebros detailhandel traken masse mennesker til fra andre bydele. Man mente at detailhandelen ”vartil” for Nørrebros egne beboere.

Københavnskal i ”helikopterperspektiv”
Handelsforeningen påpegede også at en ensidig trafikreducering på Nørrebrogadeikke hjalp noget som helst. Det ville bare gå ud over de nærliggende gader. Ogi de nærliggende gader vil man også gerne indføre trafikregulering.

Foreningen påpegede at en trafikreducering skalses i en større sammenhæng. København skal have en havnetunnel oginfrastrukturen skal kraftig forbedres. Og man skal ikke indføretrafikreducering så længe den kollektive trafik ikke fungerer. I øvrigthenviste foreningen til en trafikplan med bompenge som man udarbejdede for cirkato år siden.

Tag et ”helikopterskue” over hele København,og start en politisk diskussion om infrastrukturen, mente handelsforeningen.

Argumenterprellede af
Men Handelsforeningens argumenter prellede af. Aftenens diskussion gik meget på,hvor brede cykelstierne skulle være.

En ting kunne forsamlingen dog godt enes om, ogdet var at mangfoldigheden og Nørrebros byrum skulle markedsføres.

Forskelligeløsninger
Som vi tidligere har skrevet her påsiden, har man fundet frem til tre modeller for Nørrebrogade. Modeller, deralle sammen vil få konsekvenser for detailhandelen.

  1. Trafikdæmpning

Nørrebrogade med plads til biler, busser og cyklister.
Bussluse ved Fælledvej/Elmegade (Trafikken reduceres med 80 % efter busslusen.
Ærindekørsel tilladt.
Sidegader med læssezone.

  1. Ensretning af biltrafik

Fra Søerne mod Runddelen
Fra Nørrebro Station mod Runddelen
Fælles kørebane for bus og cykler i den ene retning.
Bil og bus i den anden retning plus cykelsti
Ærindekørsel tilladt
Sidegader som læssezone

  1. Bus/Cykelgade

Fælles bus/cykelgade og ingen gennemkørsel for private bilister (vil reducere trafikken med 80 %).
Ærindekørsel tilladt
Sidegader som læssezone.

Husk -fakta

Fakta er at

  • Gaden er en trafikgade

  • Nørrebrogade fungerer i dag som et indkøbscenter

  • Gadens fysik sætter sine grænser.

Mangeubesvarede spørgsmål

  • Der bliver i fremtiden mindre eller slet ikke plads til privatbiler. Endvidere er der sikkerhedsproblemer når busser og cyklister skal dele samme kørebane.
  • Kan man flytte den energi der er på Nørrebrogade til sidegaderne ? Og er disse sidegader bygget til at være læssezone ?
  • Man glemmer også, at Nørrebrogade repræsenterer 3.000 arbejdspladser.
  • Når Bazarbygningen skal nedrives, fjerner man også et stykke mangfoldighed og en masse arbejdspladser. Den betydning skal man ikke ignorere, påpegede Handelsforeningen.

Nørrebro er det tættest bebyggede område i Københavnog har den tætteste trafik. Hvordan kan man kontrollere ærindekørsel ?

Trafikkenfår skyld for større dødlighed.
Mange af de deltagende nævnte, at færdselsloven ikke gælder på Nørrebro.Det har de ganske ret i. Beboere på Østerbro lever 7 år længere end dem påNørrebro. En stor del af skylden for dette, er den massive trafik.

Bliverdetailhandelen hørt ?
Næste skridt i planerne om Nørrebrogade er et borgermøde midt idetailhandelens juletravlhed den 11. december. Spørgsmålet er så omdetailhandelens argumenter bliver hørt. Noget tyder på, at det har man ikke tænktsig at gøre.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16