Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Medvind på cykelstien

Offentliggjort 20.januar 2008
www.norrebro.dk

Dennenye rapport fra cykelstien indeholder nyt fra hensynsløse bilister ogcyklister. Men også nyt fra vores cykel – borgmester. Det bliver også spændeneat følge udviklingen i bredden af cykelstierne på Nørrebrogade. Vrede fodgængereanklager cyklister. Og så savnes der politikvinder på cykelstien. Moralen er. Vishensyn til hinanden i trafikken.

Herkommer vores nyeste rapport om livet på og omkring cykelstien. Vi skal gøreopmærksom på, at artiklen ikke indeholder noget om min cykelhandler, da hanforleden nægtede at lappe min cykel på grund af stress. Desuden indeholderartiklen ikke spor af EPO eller blodfortyndende midler.

Jordetaf Taxa

Vibegynder mindre muntert. En nær bekendt blev ved Vibenhus Runddel kørt ned afen taxa fra Codan. Hun var på vej over i de ”blå” felt for grønt mod Nørrebro.Taxaen fandt pludselig på at skifte vejbane, og derved ramte den min bekendt.Hun blev fuldstændig omtåget og fik nogle alvorlige knubs. Hun kom hvis med enmasse racistiske udtalelser, som hun sikkert fortryder i dag, men det kunne joskyldes adrenalinen.

Minbekendt blev samlet op. Taxa – chaufføren opgav sit navn og kørte igen. Istedet burde han vel nok have samlet cyklen op og kørt min bekendt hjem.

Hunmåtte efterfølgende selv sørge for at komme på skadestuen. Hofte og nakkehavde taget skade. Jakke, bukser og cykel havde også taget skade. Enhenvendelse til Codan har ikke givet resultat.

Heltærlig Codan Taxa, det kan i da ikke være bekendt. I kan da være glade for atpolitiet ikke blev tilkaldt, så var kørerkortet blev taget.

Desværreblev dette afsnit skrevet før det tragiske uheld på Frederiksbeg, hvor tocyklister blev dræbt af en flugtbilist, antagelig en Taxa.

Politi– kvinde på cykelstien

Nårvi nu er ved politiet, så overhalede jeg forleden en politi kvinde påcykelstien. Hun så smart ud på en smart cykel. Nu er det jo ikkehastighedsbegrænsning på cykelstien, så jeg blev ikke antastet. Men en godide med politi på cykelstien. For cykelkulturen er ikke god. Der bliver kørtrigtig råddent på cykelstien. Således kørte en ældre mand forleden konsekventover for rødt, og placerede sig midt på cykelstien med en meget slingrende kørsel.Han var til fare både for sig selv og os andre.

Mangekører med deres egne autopilot tændt. Headphones og mp3 spiller ogmobiltelefonen bliver flittig brugt på cykelstien

Vitaler så meget om lastbiler, der ikke overholder deres vigepligt. Det gøralmindelige personbiler heller ikke. De ser ikke, hvad der sker på cykelstienJeg vil godt gentage min opfordring til cyklister.

  • ha`altid den ene hånd på håndbremsen.

Lysdioderved vejkryds

Engod ide er det at udvalgte københavnske vejkryds i fremtiden vil lyse op, nåren cyklist nærmer sig. Så må vi håbe, at ikke kun lastbiler holder tilbage,når der skal svinges til højre. Men hvad nu hvis lysdioden ikke virker?

Kriminellepostbude og andre

Oghvad skal cyklende på fodgængerovergangen. Stå dog af cyklen. Det gælder ogsåpå fortove. Det ligner da ikke noget. Vi skal alle være her. Fint nok at DanskCyklist Forbund registrere cyklende postbude. Men hvad med lige at feje for egendør.

Jaman taler ligefrem om at udspionere kriminelle postbude. Også Dansk FodgængerForbund er med i dette korps.

Måskeskulle man også lige bruge noget tid til at instruere i, hvordan man forholdersig ved et busstoppested, og hvornår man må vandre ud på cykelstien.

Decykler på fortove, på gangstier, i fodgængerfelterne og på gågader. Selv omder er rødt lys, cykler de til højre tværs gennem fodgængerfeltet. Deoverholder ikke vigepligten, og de cykler i den forkerte side af vejen. Dette erifølge Dansk Fodgænger Forbund karakterstikken på os cyklister. Bland fodgængernesmange farer kommer de lovløse cyklister ind på en sikker førsteplads. Og havdesvarede Dansk Cyklist Forbund på dette:

  • Hver uge dræbes i gennemsnit to bløde trafikanter i den danske trafik – en fodgænger og en cyklist. Og det er ikke cyklister, der udgør den største fare for fodgængerne eller omvendt. Hurtigkørende biler er langt farligere.

Rigtigmedvind på cykelstien

Vihar en cyklende overborgmester og en cyklende Klaus Bondam. Det kan godt mærkespå cykel – politikken. Jeg har endnu ikke overhalet noget af dem. Men setfotos af dem. Klaus Bondam har ellers udtalt, at det er fantastisk, at han kan kørerundt med sin chauffør for så er der tid og mulighed for at planlægge møder.

Menden gode cykel – politik har bevirket at en bilforhandler på Jagtvejen med 55ansatte skal gøre plads til en cykelvej. Kunne man ikke have lavet et svingudenom?

OgNørrebrogade, ja den er vanskelig at køre på to gange om dagen. Men ellersikke. Så går det da strygende fra søerne til Lygten. Bare man ikke cykler forhurtig. Så kan man nemlig følge den grønne bølge.

Besøgerde moster?

Tænk,der var politikere, der udtalte, at ingen af bilisterne handlede i de lokalebutikker. Men en undersøgelse fra Vej og Park siger at 80% af de 17.000bilister, der kører gennem Nørrebro, har et ærinde. Mon de alle sammen besøgerderes moster, siden de ikke handler i de lokale butikker?

Cykelønskernekan opfyldes

Politiken.dkhar serveret en ønskeliste fra cyklisterne. Københavns Kommune har afsat enkvart million til forbedringer. Til glæde for politikerne kommer så her en ønskeliste

enlang cykelsti på den vestlige side af søerne.

  • Cykelstier i Nordre Frihavnsgade og Strandboulevarden

  • Så er der en, der vil have lukket den ene halvdel af Strandboulevarden til leg og andet. Halvdelen af den tilbageværende kørerbane skulle så indrettes til cykelsti.

  • Ensretning af Istedgade og cykelstier her.

  • Cykelstier på Enghavevej ved Vesterbrogade.

  • Ved det Kongelige Teater har fodgængere førsteret, her burde der en lysregulering op.

  • Rantzausgade mangler også cykelstier

Skaljeg ændre adfærd?

Risikoenfor at komme til skade som cyklist i København er faldet med 70%. Nu er dethvis kun de alvorlig til skadekommende der er medregnet her.

Mencyklisterne er ikke så trygge. Den er faldet fra 58% i 2004 til 53% i2007.

57%siger, at det er bilerne, der skaber utryghed. 45%, hovedsagelig kvinder mener,at de andre cyklister skaber utryghed. Og så siger Klaus Bondam, at man ikkeskal køre Tour de france på cykelstien.Min cykel er faktisk skabt til dette. Modsat Klaus Bondam ligger jeg mig altider spidsen. Måske skal jeg ændre adfærd?

Hvorbred skal cykelstien være?

Deter fint nok, at vi skal være verdens bedte cykelby. Måske var derfor, at manbrugte en tredjedel af tiden på et møde omkring trafikregulering af Nørrebrogadetil at diskutere, hvor bred cykelstien i fremtiden skulle være her.

Jaen britisk rejsegigant placere København på tredjepladsen i kampen om verdensbedste cykelby.

Rygproblemer

Cyklinger godt for hjertet, men for meget trampen i pedalerne kan give mænd knogleskørhedi ryg og hofter. Jeg kan desværre ikke løbe mere, på grund af problemer medknæet. Så måske skal jeg neddrosle mine cirka 100 kilometer om ugen, for jeghar vitterlig rygproblemer.

Succesmed hjelme

Deter aldrig solgt så mange cykelhjelme som nu. Jeg suser forbi dem i alle formerog farver. Måske skyldes det Poul Nyrops alt for lille hjelm. Styrter man med20 km/t rammer man med en kraft, der svarer til et halvt ton. Seks ud af tihovedskader kan undgås, hvis alle spænder hjelmen.

Flerepolitikvinder på cykelstien - tak

Hvorforskal bilerne ved Vibenhus Runddel holde over det blå felt så os cyklister skalud på kørerbanen for at komme forbi. Og hvorfor skal arbejdsvogne ogflyttebiler holde på cykelstien uden form for afmærkning. Jo, jeg savner dencyklende politikvinde.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16