Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Transporten i hårdknude

Offentliggjort 17. februar 2008
www.norrebro.dk

Transportsektorens udledning af CO2 stiger år for år. I 2005 stod den for 25,9% af al udledning iDanmark. I mange lande går det den modsatte vej. Et alternativ er el – drevnetog. Dieseltog forurener temmelig meget. I Sverige er 75% af jernbanestrækningerelektrificerede. Og i Tyskland har 57 byer sporvogne, så hvorfor ikke i København.

Danskerne bliver udsat meresundhedsfarlig forurening end størstedelen af EU – landene.

Tænk hvis vi fik letbaner iden københavnske trafik i stedet for de fleste busser.

Men sådan tænker man ikke i København.Den kollektive trafik mangler kunder, og i stedet for at nedsætte priser, ja såsætter man den op. Og det går især ud over pendlerne. Et syv – zoners korter steget fra 140 til 180 kroner. Og for at få ekstra penge i kassen, er derindført nye zoner.

Det koster nu 90 kr. at tagefra Køge til København, før dette var prisen 66,50 kr. Siden 2001 er prisenfor en tur fra Køge fordoblet i pris. I gennemsnit koster det nu 40% mere, at kørei bus.

Dette sammenlignet med, at dealmindelig forbrugspriser kun er steget med 15%.

Så ville det måske også væregodt, at man mødte frem til tiden. Ifølge DSB`s aftale medTransportministeriet skal man sørge for, at 90% af fjern – og regionaltog og95% af s- togene kører til tiden. Dette kunne man heller ikke overholde i 2007.

Langs Ring 3, var der meningen,at der skulle køre en letbane fra Lyngby til Hundige via Glostrup.. Nu erTrafikstyrelsen så i gang med at undersøge, om det er bedre med S – tog. Manmener nu, at fordelen er, at S – tog kan køre hurtigere. Men så skal man velvente et par år ekstra, da denne løsning er væsentlig dyrere end en letbane– løsning.

En bompenge – løsning for Københavnhar lange udsigter. De borgerlige partier har hidtil afvist at tillade bompengeog trængselsafgifter herhjemme, og Socialdemokraterne er splittede iholdningen.

Man vil vente til etinternationalt GPS – program bliver indført. Men dette sker tidligst i 2011.

Toget skal i fremtiden spilleen større rolle, fastslår transportminister Carina Christensen. Markedsandelenskal op på 8,1%. Det er mærkelig at transportministeren i fremtiden vil satsepå den kollektive trafik, mens regionerne nedtrapper. De vil ikke mere givetilskud til busser, der kører rundt med underskud.

En udbygning af København –Ringsted står højt på ministerens plan. DSB og Bane Danmark peger på en nydobbeltsporet bane mellem København og Ringsted via Køge. Men en intern stridi Venstre forsinker åbenbart dette projekt. Men hvad, planen har man diskuteretde sidste 40 år.

Og så arbejder man videre medet forslag som bl.a. Nørrebro Handelsforening er fremkommet med. Nemlig såkaldteParkér og rejs anlæg ved stationer på vej ind til byen.

Krigen omkring p – huset vedDet Kongelige Teater er indledt mellem Københavns Kommune og Kulturministeren.Men er det ikke i sidste ende miljøministeren, der skal afgøre konflikten. I Københavnmener man, at p – huse giver flere biler. Men en trafikforsker (Otto AnkerJensen) ved Center for Trafik og transport på Danmarks Tekniske Universitet,udtalte forleden i Børsen, at forskellen på trafikken med eller uden p – kældervil være marginal. Støj – og partikelforureningen vil faktisk blive værre ide smalle gader omkring Borgergade end i de større adgangsveje til Kvæsthusbroen,hvis København holder fast i sin plan.

Ja og så har Trafikkommisionenafgivet betænkning. Man fristes til at sige, at de er kommet frem til det, somNørrebro Handelsforening allerede for to år siden sagde:

  • En ny Ring 5 om København.

  • En havnetunnel

  • Bredere motorveje

Og så glemte man lige den grønnebølge, og lavere priser i den kollektive trafik.

Direkte busser fra de størrebyer til København havde man også lige glemt. Movia har regnet ud, at for hver100 passagerer, som bruger den direkte bus, vil bilkøen blive en kilometerkortere.

De kommende trafikplaner burdebåde tage hensyn til natur, miljø, klima og støj. Men er også transporttidenmå der kigges på. Det er bedre for samfundet og samfundsøkonomien. Vej – ogbaneinvesteringer burde indgå i en samlet plan for hele København i stedet forsmå lappeløsninger.

En anden vigtig ting er, aterhvervslivet får varerne til tiden, ellers går det ud over konkurrencen. Meni København vil Socialdemokraterne forbyde lastbiler i myldretiden. Og hertroede man, at der var fælles trafikale regler i hele landet.

Fire ud af ti bilister bliverstressede af kø – kørsel, og 20% siger, at de vil arbejde mere, hvis dekunne undgå trafikpropper. I hovedstadsområdet udgør disse spildtimersammenlagt 130.400 spildtimer på hverdage.

Som tak for, at Frederiksbergvil være med til at betale den nye Metro Cityring, så har Staten foræretkommunen to byggegrunde og en ejendom til en værdi af 41 millioner kroner. Denpolitiske studehandel skulle være helt lovlig. Men Frederiksberg fik hvis ogsået par ekstra stationer på bekostning af Nørrebro. Her havde handelsforeningengerne set, at strækningen fortsatte fra Runddelen under Nørrebrogade tilStengade. Men sådan skulle det ikke være.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16