Offentliggjort 13. april 2008
Seriøse
argumenter fra Nørrebro Handelsforening bliver manipuleret. Hvorfor tager man
ikke letbaner med i overvejelserne? En ”rødt lys ordning” vil øge
forureningen. 85 % af bilisterne på Nørrebro har et ærinde i bydelen.
Flere p – pladser må være løsningen. Skal bilister have pisk eller gulerod?
Forskere
peger på, at bilister skal presses økonomisk for at skifte til toget, bussen
eller cyklen. Et politisk flertal på landsplan vil lokke bilister med bedre
kollektiv trafik. Der er stor uenighed om, hvordan toget skal vinde over bilen.
Skal det være gennem pisk i form af kørselsafgifter for biler, eller fungerer
et effektivt og pålideligt kollektiv trafiksystem som en gulerod, der trækker
folk ud af bilen og ind i toget?
Biler
ikke populære
Biler
er ikke særlig populære i København. Man prøver på den ene og den anden måde,
at smide dem ud, eller ligger hindringer i vejen. En af de mest effektive måder,
er at nedlægge p – pladser. Hensigten skulle være at forbedre
luftforureningen. Men man opnår det stik modsatte. Bilisterne kører længere,
for at finde en p – plads.
Rødt
lys øger forureningen
Og
det nyeste påfund er at regulere lyssignalerne, så køerne foran rødt lys
bliver større. Man håber så, at det kan få bilisterne til at ændre
trafikvaner og reducere CO2 – udslip Problemet er, at når man holder i
tomgang så forstærker man forureningen fra bilernes udstødning. Og hvad
koster det samfundet når tusinder af mandetimer hver dag bruger ekstra på
uproduktiv ventetid.
En
grøn bølge vil faktisk reducere CO2 – udslippet.
Samfundet
taber hvert år 900 millioner kroner i overflødige udgifter til brændstof og i
direkte spildtid på lysreguleringer, som ikke er tilpasset dagens trafik. Det
skriver altinget.dk Der
spildes 19 millioner liter brændstof og 9 millioner køretimer. Gamle eller dårligt
indstillede lysreguleringer giver trafikanter mere ventetid med motoren tændt.
Men i København har udskiftning af gamle lysreguleringer samme prioritet som
foreksempel kloaker.
Det
er fint, når transportministeren vil have bilister til at køre ”miljørigtigt”.
Det vil kunne nedbringe udledningen af drivhusgasser med 5 – 10 %. Men så
skal den anden trafikpolitik også være i orden. Ellers nytter det hele ikke
noget.
500
mennesker i København og på Frederiksberg dør årligt en for tidlig død på
grund af udslippet af de farlige småpartikler fra dieseludstødningen. Og
meningen med det røde lys, er at de skal tændes, når der er smogalarm ind
over København. Man kan diskutere om kommunens plan er den rigtige plan.
Buser
forurener
Atter
engang vil Nørrebro Handelsforening opfordre til at man forbedrer den samlede
infrasstruktur i København. Små lappeløsninger ændrer intet.
Man
vil etablere en bilfri Nørrebrogade. Problemet er støj og forurening. Men hver
dag kører 680 bussser, der både forurener og støjer gennem Nørrebrogade. Det
kunne man da gøre på en mere smart måde.
85
% har et ærinde på Nørrebro
En
letbane mellem Herlev via Nørrebro og Rådhuspladsen til Sundbyvester, kunne i
første omgang løse forureningsproblemet. En sådan bane ville øge komforten.
Den ville kunne etabaleres for 3,6 milliarder kroner. Daglig vil den kunne
transportere 120.000 passagerer. Men først skal man lige finde ud af, hvor man
vil lede biltrafikken hen. Godt nok vil der på 85 % af strækningen være både
plads til bilbaner, cykelsti og fortov. Men biltrafikken bør have andre
muligheder. Hvor skal de ledes hen? Hvor er der plads?
85
% af bilisterne der kører gennem Nørrebrogade har et ærinde. Vil de alle
benytte en letbane? Næppe.
Derfor
må der etableres p – pladser i området.
Man
kun nu engang ikke tvinge alle på en cykel. Os, der cykler synes, at det er
herligt. Men der kan jo være grunde til, at der er nogen, der ikke sætter sig
på en cykel.
Bilister
skal have bedre tilbud
Det
hjælper på ingen måde, at gøre en enkelt gade bilfri. Trafikken vil søge ud
i sidegaderne og i nabogaderne. Skal hele Københavns trafikproblem løses, ja så
skal der en samlet trafikplan til. Og der skal være nok af p – pladser til de
bilister, der har et ærinde i nærheden.
I
øvrigt vil det koste 25 millioner kroner at omlægge trafikken på Nørrebro i
forbindelse med Metro – byggeriet. Folmer Bendtsens Plads vil blive lukket
under og efter byggeriet af Nørrebro Metrostation.
Vil
man have bilisterne til at ændre adfærd, må man nødvendigvis tilbyde dem et
bedre produkt. Man må simpelthen tilbyde dem en bedre kollektiv trafik. De
gider ikke overfyldte, aflyste og forsinkede tog og busser.
Og
så skal det kunne betale sig, at tage den kollektive trafik. Den må ikke være
dyrere end privatbilismen.
En
driftsikker trafik er også nødvendig. Pendlerne gider ikke bruge unødvendig
tid i trafikken.
I
udkanten skal der etableres ”Park and Ride anlæg”. Parkeringsafgiften skal
også dække transporten ind til centrum.
Er
Kommunens undersøgelser rigtige?
Et
flertal i økonomiudvalget har vedtaget at lave en lille afstikker ved Nørrebro
Station til etbalering af en afstikker til en senere forbindelse til Herlev.
Bilister
vil hverken strømme til en ny Metro eller letbane, medmindre der indføres trængselsfagifter,
viser en rapport som Københavns Kommune har udarbejdet. En Metroløsning fra
Herlev vil tiltrække 52.000 daglige passagerer, mens en letbane kun vil tiltrække
det halve. Men i Kommunens undersøgelse stopper letbanen ved Nørrebro Station.
Hvad sker det, hvis den bliver ført igennem helt til Sundbyvester?
Lever
DSB op til forventningerne?
DSB
vil kapre millioner af rejsende de kommende år. Fra 2010 vil man skære op mod
400 millioner kr. om året i omkostninger og investere halvdelen i et bedre
produkt. Kan det nu også lade sig gøre.
Utilfredse
passagerer, imageproblemer og vanskeligheder med nye IC 4 – tog tyder ikke i
denne retning.
I
første kvartal kørte 94,5 % af togene til tiden.
P
- Kaos
Københavnere
har fået at vide, at parkeringszoner indskrænkes. Ja langs søerne skal
parkerede biler fjernes. I flere boligområder i brokvaarterne bliver der færre
kantsten at slås om. Det er en hån mod bilisterne, siger bilejerne.
Den
meget omdiskuterede p – kælder ved det nye skuespillerhus ønsker to ud af
tre københavnere. Det viser en undersøgelse som Gallup har foretaget for
Berlingske Tidende. Klaud Bondam afviser fortsat huset.
Han
siger til Berlingske Tidende, at der i området om aftenen er 1.200 ledige p –
pladser.
Manipulation
To
repræsententanter fra Nørrebro Handelsforening medvirker i en udsendelse på
DR omkring demokrati eller mangel på samme. Udgangspunktet er debatten om
bilfri Nørrebrogade. I den forbindelse fulgte et kamarahold de to på et besøg
på Rådhuset.
Her
skulle der blandt andet diskuteres fremtidens trafik i København. Man blev
inddelt i hold. Og kammaraholdet fulgte handelsforeningens repræsentanter i
trafikudvalget. Her havde man overraskende lidt medhold i argumenterne. Men da
disse argumenter blev fremført i plenum var de fuldstændig fordrejet og
manipulerende.
Det
bliver spændende at følge udsendelsen, der bliver vist en gang til august.
|