Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Postmand Per på afveje

Offentliggjort 13. april 2008

Detsvenske og danske postvæsen skal fusionere. Straks er planerne fremme for atlukke lørdags – omdelingen. Mens man forlanger, at detailhandelen hele tidenskal udvide deres åbningstider, så skruer den offentlige service ned.Problematikken med lukkedage på offentlige institutioner har man heller ikke løst.Det betyder problemer for butiksansatte.

Menskravet til detailhandelen med hensyn til service og mere åbningstid øges, sænkesservicen hos Post Danmark. Man vil nu ned på kun fem omdelingsdage. Og det gårsandsynligvis ud over lørdagen. I Sverige er man allerede nået ned på 5omdelingsdage. Man kan faktisk spare en halv milliard i lønkroner. Så bliverder mere til aktionærerne.

Betyderden kommende liberalisering en yderligere forringelse af postservicen?

Dårligereservice

Manglemmer ofte, at den danske befolkning har majoriteten i Post Danmark. Men sidenbeslutningen om, at brevmonopolet skal afskaffes, har især det danskeerhvervsliv mærket prisforhøjelser og forringelse af service. Lørdagsomdelingener ikke ligegyldig for erhvervslivet. De servicerer også om lørdagen og er afhængigaf forsendelser.

A– Posten, der lægges i postkassen, vil først være fremme om mandagen. Økonomibreveer først fremme efter tre dage. Hvis økonomibreve indleveres torsdag ogfredag, er brevene først fremme efter fire dage.

Hvorforskal vi stille mindre krav ?

Detser åbenbart ikke ud til at politikerne vil stille nogle service – ellerpriskrav til Post Danmark i forbindelse med fusionen. Hvorfor skal vi stillemindre krav til en virksomhed, der bliver større ?

Portoforhøjelserog nedlæggelser af flere og flere posthuse og postkasser er ikke nogetpolitikerne reagerer på.

Tvangsfodringaf reklamer

Kunderbliver stadig tvangsfodret med reklamer, selv om de tydelig på døren har sagtnej tak. Post Danmark har fundet en smart metode til at omgå disse regler.Tvangsodringen af reklamer til kunder, der ikke ønsker disse, styrker næppe købelysten,snarere tværtimod.

Erbefordringnspligten en klods om benet ?

PostDanmark har hævdet at befordringspligten er en ”klods om benet”. DanskErhverv har i den forbindelse fået Copenhagen Economics til at lave en undersøgelse.Den viser i virkeligheden en kæmpe fordel for den kommende konkurrence.Koncernen har kun marginale udgifter, men pligten er en meget stor kommercielfordel i konkurrencen med de kommende private aktører.

Undersøgelsenviser, at Post Danmark faktisk tjener på at være landsdækkende.

PostDanmark afviser konklusionerne. Og Dansk Industri bakker Post Danmark op. Dekalder Dansk Erhvervs undersøgelse for et utroværdigt bestillingsarbejde.

Dømtfor misbrug

Ibestræbelserne på at udkonkurrere andre aktører er Post Danmark blevet dømtto gange af konkurrencemyndighederne for misbrug af dominerende stilling indenfor de senere år. Det er bemærkelsesværdig at et statsforetagende dømmes afkonkurrencemyndighederne.

Entyndbenet undersøgelse ?

DanskErhverv har har spurgt 956 medlemsvirksomheder om deres syn på Post Danmark. 25% har svaret, at de giver posten knubbede ord med på vejen. 58 % mener, atkvaliteten er blevet dårligere, selv om 96 % har oplevet prisstigninger. Ogkommentaren fra Post Danmark:

  • Undersøgelsen virker så tyndbenet, at den sætter rekord selv for Dansk Erhverv. Vi lytter altid til kritik, men vi har bedre materiale at gå ud fra.

Minimumskravetkun lige opfyldt

Sidsteår nåede postvæsnet kun lige op over det absolutte minimumskrav på 93 % hvad angår antallet af rettidige breve. Dermed undgik de med nødog næppe, at blive politianmeldt for, at have forbrudt sig med postloven.

PostDanmark undskylder sig med aflyste ruter, urutinerede medarbejdere og vikarersom følge af det glohede arbejdsmarked..

Markanttilbagegang

Oghvordan går det økonomisk ? Ja selv om resultatet for 2007 efter skat lyder på713 millioner kroner, lyder hæderligt. Men renser man resultatet forengangseffekter, så er det reelle resultat 548 millioner kroner. Det er enganske markant tilbagegang.

Offentligservice

Ogoffentlig service er der også mangel på i institutionerne. Antallet aflukkedage til stor skade for butiksansatte er endnu ikke faldet.

Jaog Post Danmark er endnu en offentlig institution, hvor priserne stiger, ogservicen falder

Kæmpekoncern

Fusionenmellem Posten AB (Sverige) og Post Danmark vil antagelig ske inden åretsudgang. Det bliver en gigant med 50.000 medarbejdere og en omsætning på 35mia. kr. Det svenske postvæsen vil sidde med 60 % af aktierne, mens de sidste40 % går til Post Danmarks aktionærer.

Selskabernehar oplyst, at der årligt skal spares 800 millioner kroner, blandt andet påit, indkøb og administration.

Ogen pakke med printerpatroner afsendt fra Skovlunde om onsdagen var endnu ikkemandag formiddag modtaget på Nørrebro.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16