Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nye eventyr på cykelstien

Offentliggjort 31. august 2008

Her er så den seneste beretning om det mere eller mindre muntre liv i og omkring cykelstien. Politiet bruger nyt middel – megafonen. Ti gode råd til fodgængere. Hold dig væk fra lastbiler. Og Københavns Kommune, få så lappet hullerne på cykelstien. Hvorfor køber man så mange cykler, som man ikke bruger ? Vi cykler 15 % mindre end for 15 år siden. Mon der så ikke snart bliver plads på Nørrebrogade?

Det bliver spændene om vi stadig kan følge med bussen på Nørrebrogade. Planen var, at busserne skulle komme frem væsentlig hurtigere. Nu viser det sig, at de kun sparer et minut ved at udelukke 50% af den gennemkørende trafik. Men fremkommeligheden for os cyklister skulle også gøres bedre, men Dansk Cyklist Forbund har endnu ikke været ude med en melding om hvor mange procent fremkommeligheden bliver forbedret.

Skal vi handle et andet sted?

Nu kan vi jo ikke have så mange varer med på cyklen, som i bilen. Og den kollektive trafik bliver reduceret, så bliver det kø. I forvejen hader jeg at køre med bus. Der er ikke plads til mine lange ben. Måske skulle jeg i fremtiden lade være med at handle på Nørrebro. Det er der sikkert mange andre, der tænker. Og denne holdning frygter detailhandelen på Nørrebro.

Egoismen trives som aldrig før

Men ellers er der ikke sket så meget nyt på og omkring cykelstien. Egoismen trives som aldrig før. På fodgængerfeltet er jeg kommet til at bruge min skulder, da cyklister flere gange har været ved at påkøre min familie.

I går da vi hentede mad, mente en unge kvindelig cyklist ikke, at hun skulle holde tilbage for rødt. Hun mente, at højresving ved rødt var tilladt, og i øvrigt var hun ligeglad med fodgængere. Jo egoismen trives stadig.

Ved overhaling viser man ikke tegn. Herregud, hvorfor dog det. En I – pod, en mobiltelefon, et headset kan få folk til at gå i koma på en cykelsti.

Politiet bruger nyt våben – en megafon

Og så har politiet brugt en nyt våben i chikane af cyklister. Med blålys nærmer en af de blå busser sig krydset Jagtvej/Tagensvej fra Østerbro – siden for at dreje til højre. Ved grønt kører alle frem som sædvanlig. Der bliver ikke brugt horn. Pludselig lyder det fra politibilen:

  • Cyklister gør plads

Der opstod selvsagt en del forvirring. Var der brugt horn havde man sikkert gjort plads. Man havde ikke mulighed for at se politiet som holdt som nr. 3 eller 4.

Tag ikke en chance

Når vi nu er ved det kryds. Og tager den fra den anden side mod Østerbro. Så tag ingen chancer, når du kommer kørende med en hvis fart. Det er lige før den går over i rødt Du kan være sikker på, at mange af de biler der kommer kørende fra højre ikke overholder deres vigepligt. De kører nemlig over for rødt. Så er katastrofen der.

Jeg slap heldigvis med en forskrækkelse. Fremover tager jeg ikke chancen.

Huller på cykelstien

Med de masser af vejarbejde, der har været på Jagtvejen er ikke gået min cykel forbi. Punktering og ødelagt baghjul. Og der er stadig for mange huller på cykelstien

Holland: 800 km – Danmark: 400 km

I Holland kan man fratrække op til 2.100 kr. om måneden, når man cykler på arbejde. Bilisterne kan kun fratrække 337 kr. I Holland cykler man stadig lige så meget som for ti år siden. I Danmark går det stødt tilbage.

I Holland cykler hver borger ca. 800 kilometer hvert år (Det tal slår jeg adskillige gange). I Danmark bliver det kun 400 kilometer. Hvorfor bruges der ikke nogen af de 324 millioner kroner som Parkering Københavns kradser ind til cykelkampagner inklusive afskaffelse af egoisme på cykelstien.

Selv om overskuddet er vokset med ca. 3 gange siden 2004 siger Klaus Bondam, at det ikke drejer sig om størrelsen på afgifterne, men at bøderne er et middel til at ændre bilisternes adfærd. Kan man så ikke gøre et eller andet for at ændre cyklisternes adfærd.

Cyklerne bliver ikke brugt

Salget af jernheste er steget markant i Danmark de sidste år. Ja, man taler om en stigning på hele 10 %. Det ser åbenbart flot ud, med en ny cykel stående. Og lige så snart en sky viser på himmelen, så lader vi cyklen stå. Man har dog sit alibi i orden. Se min flotte cykel, jeg dyrker kondi, jeg er miljøbevidst, jeg er sporty.

Alt dette sker mens maven vokser.

For folk cykler mindre, antallet af cyklister er faldet med 15 % de sidste 15 år.

Så måske bliver det snart plads på Nørrebrogade.

Du skal være rutineret på cykelstien

En ud af tyve cyklister der kommer til skade eller bliver slået ihjel er turister. De er måske ikke så rutineret eller så fræk, at de kan begå sig på cykelstien. Hvis du bevæger dig rundt på de københavnske cykelstier skal du være rutineret.

Skaterhjelme beskytter også

Og så er der sket meget siden Poul Nyrups hoved dukkede op i en for lille cykelhjelm, eller var det omvendt. Nu kan man få cykelhjelme der ikke ligner sådanne. Det er såkaldte skaterhjelme. Og cykelhjelme sælger godt. Men der findes stadig rædsler mellem dem.

Rådet for Større Færdselssikkerhed udtaler, at hele 23 % overvejer at købe en hjelm. Og så siger Statens Institut for Folkesundhed, at hovedskaderne udgjorde 28 % af de samlede skader hos cyklisterne i 1998. Det antal faldt til 22 % i 2007.

Hele 53 mennesker blev sidste år slået ihjel, da de var ude at cykle i 2007. Og det er især de ældre, der skal have hjelmen på, siger Dansk Cyklist Forbund. De kører i gråt, sort tøj, som ikke kan ses i trafikken.

Hold dig væk fra lastbiler

Lastbiler er bestemt ikke sjove, at komme i nærheden af. Måske skal vi som cyklister tænke på, at det jo ikke altid, de kan se os. Hvorfor etablerer man ikke tilbagetrukne linjer for biler, så cyklisterne holder et par meter foran. Det hjælper selvfølgelig kun, når trafikken står stille, men alligevel.

Fodgængernes 10 Bud

Jeg har også på mine mange eventyr på cykelstien været ved at jorde adskillige fodgængere. De havde ment, at cykelstien tilhørte dem. Så for dem er her 10 bud:

  1. Benyt fortovet – hvis et sådant er i nærheden
  2. – Ellers gå i venstre Side
  3. Bær refleks eller lygte, når det er mørkt
  4. Gå ikke bag om bakkende køretøjer
  5. Gå ikke over vejen, før bussen er kørt
  6. Vær forsigtig i fodgængerfelter – du kan blive ramt af en cyklist
  7. Pas ekstra på busser og lastbiler
  8. Løb ikke ud på kørerbanen eller cykelstien, fordi du skal nå bussen
  9. Som pensionist er du ekstra udsat.
  10. Lær dine børn færdselsreglerne – og vær selv et godt eksempel.

Den cyklende redaktør ønsker en god cykeltur – også på Nørrebrogade


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16