Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Kaos på Nørrebro.

Offentliggjort 24. september 2008

Den 1. oktober indleder Københavns Kommune et forsøg på Nørrebrogade, der kan få katastrofale følger for detailhandelen.

Kommunens egne undersøgelser viser, at 15 % af den samlede trafik er gennemkørende. Men nu vil politikerne reducere den samlede trafik med op til 50 %. Nu er Nørrebrogade ikke den gade på Nørrebro, hvor trafikken er mest intens. Her er både Åboulevarden, Tagensvej og Jagtvejen mere trafikeret. Disse gader vil sammen med sidegaderne blive ramt, når forsøget starter.

Formålet med forsøget var blandt andet at forbedre miljøet og den kollektive trafik. Miljøet bliver ikke forbedret, for i første omgang vil trafikken stige i andre gader på Nørrebro. Og den kollektive trafik vil på Nørrebrogade blive forbedret med 10 %, men hvad hjælper det, når Movia til nytår skærer 10 % af den kollektive trafik væk. Og fremkommeligheden på de andre ruter på tværs af Nørrebro vil blive forringet grundet mere trafik. Hvor er det så lige forbedringen kommer?

Man har set på tre planer for begrænsning af trafikken. Men ingen af disse planer kunne bruges. En fjerde plan er vedtaget. Men i skrivende stund er denne plan endnu ikke offentliggjort. Fra starten havde man lovet Nørrebro Handelsforening ekstraordinær information, så man kunne informere detailhandelen. Denne information er ikke tilgået foreningen. Først 14 dage før forsøget starter, holder man et oplysningsmøde. Det er simpelthen ikke godt nok.

Den tunge detailhandel på Nørrebro vil blive ramt. Det er der, hvor kunderne skal slæbe større varemængder med sig hjem. Forsøgsperioden oktober, november, december er den periode, hvor store dele af detailhandelen på Nørrebro omsætter mellem en trediedel og halvdelen af årsomsætningen. Men det er politikerne lige glade med.

Nogle dele af detailhandelen vil sagtens kunne klare sig under de nye forhold, men størstedelen kan forvente nedgang i omsætningen. De kunder, der kommer fra andre bydele vil vælge andre steder at købe deres varer. Men politikerne forventer, at disse kunder fremover vil sætte sig op på en cykel eller tage den kollektive trafik til Nørrebro. Det er utopi.

Alle disse indvendinger har Nørrebro Handelsforening gjort gældende over for beslutningstagerne. Men argumenterne er fuldstændig blevet ignoreret. Tvært imod har man ment, at foreningen lever i et andet århundrede, er imod miljøforbedringer og ikke kan se, hvad det er godt for detailhandelen.

Det er intet, der er mere forkert. Man kan ikke isolere et lille område i København, for så at kalde det miljøforbedring. Der skal en samlet forbedring af infrastrukturen i gang, der inkluderer en forbedret kollektiv trafik, den kommende Metro – ring, letbaner og en bedre organisation til. Når disse forhold er til stede, kan man efter foreningens mening godt indføre en betalingsring.

Politik handler også om balancer. En balance, der inkluderer alle interesseområder. Efter Nørrebro Handelsforenings mening er denne balance vippet over til skade for erhvervslivet på Nørrebro.

Detailhandelen på Nørrebro har kæmpet for at bevare indtrykket af en mangfoldighed. Men masser af uroligheder har fået kunder til at holde sig væk. Man er langsom begyndt at få disse kunder igen. Men med det nye tiltag, er foreningen bange for, at man ikke kan hente en bestemt kundegruppe igen.

Der er tegn på, at detailhandelens interesse ikke bliver varetaget, når forsøget skal evalueres. I foreningen mener man, at politikerne allerede er i gang med at planlægge næste etape. Med andre ord, en permanent reducering af trafikken er allerede vedtaget.

Man har også fra kommunens side nægtet at gennemføre en konsekvensvurdering for detailhandelen, hvilket undrer butikslivet på Nørrebro.

For håndværkere, taxaer og transportvirksomheder vil det i fremtiden være som at køre rundt i en labyrint, når de kører på Nørrebro.

Og når nu Metro – byggeriet går i gang forskellige steder på Nørrebro er kaos ikke langt væk.

Nørrebro Handelsforening er udmærket klar over, at man er i mindretal. Ikke en gang Nørrebro Lokaludvalg bakker foreningen op. Men i foreningen har man i tidens løb været vant til at kæmpe mod overmagten.

Johnny Beyer, Uwe Brodersen

Nørrebro Handelsforening


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16