Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Agenda 21 - Hold jer til fakta

Offentliggjort 2. december 2008

Agenda 21 mener, at Nørrebro Handelsforening fremkommer med forkerte meldinger. De mener, at det er finanskrisen, der er skyld i omsætningsnedgangen. De fremhæver læserbreve, der beskriver de ”fantastsike” forhold på Nørrebrogade, men glemmer de andre gader. De kræver at trafikforsøget på Nørrebrogade bliver gennemført med det samme. Samtidig angriber de politiet for ikke at være mere konsekvent. De glemmer at nævne fakta i deres iver, for at få gennemført trafikreguleringen.

Agenda 21 på Nørrebro har udsendt flere kommentarer til Nørrebro Handelsforenings undersøgelse angående butiksnedgang i forbindelse med trafikforsøget på Nørrebrogade. Ligesom politikerne bag trafikforliget sætter de spørgsmålstegn ved Nørrebro Handelsforening og undersøgelsens troværdighed. Man glemmer, at holde sig til fakta.

Demokratiske retningslinjer bliver ignoreret

Man inddrager således formanden for Danmarks Handelsforeninger, Bent Aarrebo – Pedersen imod Nørrebro Handelsforenings kamp imod trafikforsøget.

Bent Aarrebo – Petersen forsvarede Nørrebro Handelsforenings kamp mod trafikforsøget på krisemødet forleden på Københavns Rådhus.

Agenda 21 siger således:

  • Overordnet set har det (Trafikforsøget) fungeret ret så godt. Det virker som om, man har valgt den rigtige af de forskellige løsninger.

  • En fredeliggørelse af Nørrebrogade skal ske så hurtig som muligt

Dertil er at sige, at der er mange delte meninger om, hvordan forsøget har virket. Desuden har man overhovedet ikke diskuteret den løsningsmodel, der danner grundlag for forsøget (løsning nr. 4).

Man har i forberedelserne diskuteret tre andre forslag. Man har ignoreret Nørrebro Handelsforenings argumenter om en konsekvensberegning. I øvrigt har man ikke taget hensyn til handelsforeningens indvendinger.

Agenda 21 vil vel ikke ignorere de demokratiske retningslinjer ved midt i et forsøg, at indføre en forsøgsløsning til en permanent løsning.

Det er blevet bedre på Nørrebrogade

Aganda 21 lovpriser forsøget ved at bringe et læsebrev for lokalavisen for Nørrebro og Nordvest. I høje toner lovpriser skribenten forsøget. Hun siger bl.a.

  • Personligt kan jeg helt mærke på min krop, at det føles meget bedre, at gå på Nørrebro.

Skribenten har sikkert ret, men hvad med dem, der går på Mimersgade, Jagtvej, Tagensvej og Prinsesse Charlottes Gade med tre skoler? Er det kun dem på Nørrebrogade, der skal have mindre trafik?

Agenda 21 kalder læserbrevet, for et konstruktiv bidrag til debatten. Jamen forsøget hjælper jo hverken på trafik – eller miljøproblemet på Nørrebrogade. Hvorfor nævner Agenda 21 ikke, at der er flere vej på Nørrebro, der er betydelig mere trafik – og miljøbelastet på Nørrebro, end Nørrebrogade.

Agenda 21 angriber politiet

Agenda 21 siger:

  • Dårlig skiltning er en dårlig undskyldning fra politiets side, idet selv de mest tungnemme trafikanter har haft god tid til at sætte sig ind i de nye forhold.

Dertil er at sige, at ” de tungnemme” bilister først et par dage før forsøget, startede fik informationer om, hvad de røde prikker betød og så videre. Og ”de tungnemme” chauffører hos de mange transportfirmaer, de leverer varer til Nørrebros butikker ikke havde fået information.

Og så kan vi fortælle, at færdselsloven gælder både for ”tungnemme” bilister og Agenda 21 folk. Desuden er skiltningen stadig ikke i orden på Nørrebrogade. Det kan læses her på siden.

Kun en samlet infrastruktur hjælper.

Men det er sandelig også noget som Nørrebro Handelsforening er enig med Agenda 21 om. De siger:

  • Hele København kan trænge til en trafikkur, der kan reducere miljøbelastningen og forbedre forholdene for de mange trafikanter, der kun fylder og sviner lidt.

Jamen kære Agenda 21. Det har Nørrebro Handelsforening sagt i årevis. Men det forudsætter, at hele Københavns infrastruktur forbedres. Hele trafikproblematikken skal ses ud fra et helikopterperspektiv. Nørrebro Handelsforening er hertil kommet med flere løsningsforslag.

Den kollektive trafik bliver ikke forbedret

Agenda 21 foreslår en forbedring af den kollektive trafik og en nedsættelse af billetpriserne.

Jamen det er jo det modsatte der sker. Busselskaberne skal spare. Det betyder færre busafgange og forhøjede billetpriser.

Alle de færre biler vil forbedre bustrafikken, siger Agenda 21.

Ja, busserne på Nørrebrogade har fået ”forbedret” tiden med halvanden minut fra Nørrebro station til Nørreport. Men hvad med linje 18, der kører tværgående. Hvordan ser dette regnskab ud?

Denne linje har fået det sværere grundet større trafik.

Talmanupulering

Og så fremkommer Agenda 21 med tal, der ikke stemmer. De påstår at Nørrebro Handelsforening har været fremme i pressen med tal, der viser, at der på Nørrebrogade er en omsætningsnedgang på mellem 10 – 20 pct.

Sandheden er at Nørrebro Handelsforening har gennemført en undersøgelse, der viser at gennemsnitsnedgangen er på 20 pct.

Agenda 21 fremkommer så med tal, der siger, at der er tilbagegang på 30 – 40 pct i udvalgte butikker grundet finanskrisen.

Dette tal er ukorrekt. Nørrebro Handelsforening har undersøgt 45 branchers tal. De nærmer sig ikke engang nogenlunde tilbagegangen på Nørrebrogade.

Blågårdsgade i tilbagegang

Agenda 21 nævner så Blågårdsgade, der ikke er omfattet af trafikforsøget. Her påstår man at butikkerne har en tilbagegang på 40 pct. For det første vil vi påstå, at såfremt dette er korrekt ville mange butikker allerede nu være lukket. For det andet, skal man kende Blågårdsgades historie. Den gang, der var trafik i Blågårdsgade, var det næst efter Nørrebrogade, Nørrebros vigtigste handelsgade.

Men man kan også frækt, at konkludere, at ja, så kan I se, hvad der sker når trafikforsøget, bliver permanent. Men den form for argumentation bruger Nørrebro Handelsforening ikke.

Støtte til Nørrebro Handelsforening

Og så vil det sikkert være interessant for Sundbyernes Handelsforening at vide, at kun 2 til 7 pct. af deres kunder kommer i bil.

Hvorfor går handelsforeningen så ikke straks i gang med at lukke? Nej de går sammen med Vesterbro – og Østerbro Handelsforeninger og støtter Nørrebro Handelsforening.

Agenda 21 glemmer også, at nævne, at Københavns Kommune har gennemført en undersøgelse på Nørrebrogade, der viste at 80 – 85 pct. af bilisterne på Nørrebrogade havde et ærinde på Nørrebro.

Så bruger Agenda 21 sprogbruget Nørrebrogade er ikke en osteklokke midt i en finanskrise.

Nørrebro Handelsforening har stor sympati for, at Agenda 21 kæmper for et bedre miljø, men når de gør det på denne måde, må handelsforeningen sige fra.

Tab på 147 millioner kroner

Agenda 21 har ikke den ringeste sympati for, at detailhandlerne på Nørrebrogade mister 147 millioner kroner i tabt omsætning på trafikforsøget (2,2 milliarder kroner omsætter Nørrebrogade på årsbasis. En tredjedel omsættes i oktober, november, december).

Aganda 21 har stor sympati for at evalueringen sker med bl.a. SMS – afstemning. Undersøgelser viser, at det som regel er de unge under 25 år, der bruger SMS.

Agenda 21 er ikke klar over, at når Nørrebro emmer af dynamik og masser af kultur, ja så skal det trafik til. Erhvervslivet bidrager hertil. Det kaldes nerve, og nerve betyder trafik. Dem, der bosætter sig på Nørrebro, har truffet et valg. Et valg, der også indeholder trafik.

Agenda 21´s holdning får konsekvenser

Hvis det offentlige støttede Agenda 21 får sin vilje vil mangfoldigheden på Nørrebro efterhånden forsvinde. Ingen virksomhed kan holde til en konstant omsætningsnedgang på 20 pct. eller mere. Det får konsekvenser:

  • fyring af medarbejdere.

  • stillinger bliver ikke genbesat.

  • banken lukker for kassekreditten

  • butikken lukker

Udskiftning af butikker

Jo, der er da virksomheder, der kan begå sig på den Nørrebrogade som Agenda 21 forestiller sig. Det er dem, som har indrettet sig, efter mindre trafik – den såkaldte Café Latte kultur.

Med andre ord, Agenda 21 ønsker en udskiftning af butikssammensætningen på Nørrebro. Den kommer sikkert hurtigere end man har regnet med, når politikerne og Agenda 21 får deres vilje.

Men det hjælper stadig ikke på miljøet på Jagtvejen, Tagensvej, Mimersgade og Prinsesse Charlottes Gade. Bilerne kører omveje og mere CO 2 bliver presset ud.

Det ville ellers være masser af ting, at samarbejde om. Men når man manipulere med tal og fakta for at fremme et mål, er det ikke meget at samarbejde om.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16