Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Mimersgade bliver lukket

Offentliggjort 20. maj 2009

Københavns Kommune har netop gennemført en ny analyse på Nørrebrogade. Denne gang blev det heller ikke en konsekvensanalyse over detailhandelen. Men igen en trafikundersøgelse, hvor man stolt fastslår at 50 pct. af bilerne er forsvundet. Og flere vil forsvinde, for nu lukkes Mimersgade også. Bilisterne er steget på cyklen fastslår man, men Nørrebrogades kunder fra før trafikforsøget er ikke vendt tilbage. Føtex med mange hundrede beskæftigede vil sikkert kunne mærke ændringerne. Ny protestgruppe mod amputering af Nørrebro på banen.

Fra mandag den 25. maj sker der igen store ændringer i trafikken på Nørrebro.

  • Max 4o km i timen, fartbegrænsningen gælder for hele Nørrebrogade.

  • Elmegade ensrettes mod Nørrebrogade, efter at buslinie 3A ikke længere kører i Elmegade, indføres nu ensretning. Dette er også en metode for at begrænse biltrafikken.

  • Mimersgade spærres for gennemkørsel mellem Hamletsgade og Bragesgade. Begrundelsen for dette tiltag, er fordi man mener, at gaden bliver brugt som smutvej for biler uden ærinde, der før kørte ad Nørrebrogade ind eller ud byen.

  • Det er igen tilladt at køre lige ud ved Runddelen.

Hvordan finder vi rundt på Nørrebro?

Daglig må ansatte i Nørrebrogades butikker svare på spørgsmål fra kunder, der gerne vil til Nørrebro for at handle, men ikke kan finde ud af det. Vi bringer her nogle af svarene:

  • Du må ikke dreje til venstre ind til Nørrebrogade, når du kører af Nørre Søgade

  • Du må ikke dreje til højre mod Nørrebrogade, når du kører af Øster Søgade

  • Kommer du fra Frederiksberg kan du køre mod Nørrebrogade ad Stefansgade, Jagtvej, Hillerødgade.

  • Kører du fra Runddelen og skal mod Nørrebro Station skal du dreje til Venstre ved Hillerødgade, evt. derefter dreje til højre ned af Lundtoftegade.

  • Skal du fremover handle i Føtex, og kommer fra Østerbro, er det fremover lettest at dreje af til højre af Jagtvejen ad Tagensvej og så ned af Hamletsgade. For enden af denne drejer du til højre.

  • Husk at på Nørrebro er mange veje spærret for gennemkørsel og mange veje er ensrettede. Således kan du fremover kun komme direkte fra Frederiksberg til Indre Nørrebro ad Jagtvejen.

Kæmpe succes sig politikere og Miljøpunkt

Forholdene er fortvivlende for mange trafikanter. Og omsætningen er ikke vendt tilbage til butikkerne på Nørrebrogade endnu. Men et flertal af politikere mener, stadig at trafikforsøget er en kæmpesucces. Således udtaler det kommunalstøttede Miljøpunkt:

  • Nørrebrogade er en spændene handelsgade, der samler Nørrebro.

Det ville detailhandlerne også gerne sige, hvis det forholdt sig sådan. Men det er lykkedes for politikerne at halvere biltrafikken og dermed en masse kunder fra de andre bydele. Og det får så en kommunal støttet undersøgelse til at erklære, at bilisterne har droppet bilen og taget cyklen i stedet. Men det har ikke givet Nørrebros detailhandel de kunder tilbage, som de havde før trafikforsøget.

Ny undersøgelse – uden konsekvensanalyse over detailhandelen

Desværre har Nørrebro Handelsforening ikke midlerne til at gennemføre en ny omsætnings – og konsekvensundersøgelse. Hvor mange ansatte, der er fyret efter trafikforsøget blev etableret har man ikke noget bud på, men det kan være at HK København kan være behjælpelig med dette spørgsmål.

Københavns Kommune og Miljøpunkt har netop gennemført en ny trafikundersøgelse, men endnu ikke en konsekvensundersøgelse, der kunne tage pulsen på detailhandelen på Nørrebrogade.

Ikke overraskende håber Miljøpunkt at forsøget på Nørrebrogade breder sig til flere gader i hovedstaden.

Nørrebro Handelsforening er ikke glad over udviklingen

En spærring ved Mimersgade vil gøre trafiksituationen endnu mere kaotisk. Og det vil sikkert kunne mærkes i bydelens absolutte største detailhandel, Føtex, hvor man beskæftiger mange hundrede unge mennesker.

Og Hamletsgade bliver sikkert den nye motorvej på Nørrebro. Det var nemlig kun 10 – 15 pct. af biltrafikken på Nørrebrogade, der var gennemkørende. Det viste Københavns Kommunes egen undersøgelse dengang.

Hvad med cyklisterne?

Vi hører hele tiden, at det er blevet lettere for cyklisterne på Nørrebrogade. Det er nu ikke det indtryk den cyklende redaktør af denne hjemmeside har. Talrige gange opstår der farlige situationer når man skal ud på kørebanen, fordi kommunale – og andre biler holder på cykelstien.

Hvad med sidegaderne?

At nogle sidegader har fået væsentlig mere trafik, bliver ikke nævnt. Prinsesse Charlottesgade, Mimergsade, Stefansgade, Tagensvej, Jagtvejen, Aaboulevarden, Blegdamsvej og en del andre kan mærke forandringen.

Nye protester

Både almindelige borgere, erhvervsfolk og detailhandlere har nu sluttet sig sammen i en ny aktionsgruppe, der vil stoppe amputeringen af Nørrebro. Gruppen er i gang med at mobilisere, og de første møder, har fundet sted.

Herfra skal lyde held og lykke. Håbet er, at I ikke møder beskydninger om manipulation med mere, fra embedsmænd og politikere.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16