Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Barsk nedtur

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 / 36 48 02 19 / 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

NOTAT baseret på de nyeste værdiindeks for brancher fra Danmarks Statistik for årets første 4 måneder i 2009 sammenholdt med de samme 4 måneder i 2008 bearbejdet og kommenteret af Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger og for Hvidovre Erhverv.

Barsk nedtur for detailhandelen i kroner i butikkernes kasseapparater:
Fra 4% tilbagegang i 4. kvartal 2008 til nu 6% i årets første 4 måneder

Vækstbremse / væksthalvering for discount :
Fra +12,5% i året 2008 og +15% i januar til +6,2% i årets første 4 måneder i år.

Vækstvindere i de første 4 måneder bl.a.:
Fiskehandlere +15,0%, dyrehandlere +10,3% og cykelhandlere +7,8%

Væksttabere i årets første 4 måneder bl.a.:
Tobaksforretninger -27,9%, fotohandlere -24,5%, radio/tv -24,0% og babyudstyr/børnetøj -24,0%

April 2009
I april - påskemåneden - gik den samlede detailhandel tilbage med 6% i kroner i butikkernes kasseapparater og dermed for årets første 4 måneder en tilbagegang på 6,0% - set i forhold til samme perioder sidste år. I april sidste år var der en fremgang på 5%.

Bedst gik det i påske-måneden for fiskehandlere med en fremgang på 44% foruden dyrehandlere og cykelhandlere med +5%. Dårligst for fotohandlere med en tilbagegang på 31% og for radio/TV-forretninger med -30%.

For de 31 specialbrancher med primært udvalgsvarer blev det til en gennemsnitlig branchetilbagegang på 13% i april.

Årets første 4 måneder

For årets første 4 måneder blev det til en tilbagegang på 6,0% mod en fremgang på 3,5% de første 4 måneder sidste år. En %-forskel på 9,5. For de 31 specialbrancher med primært udvalgsvarer blev det til en gennemsnitlig branchetilbagegang på 10,1% mod en fremgang sidste år i de samme 4 måneder på 3,8%. En %-forskel på 13,9. Det har været en barsk nedtur for hele detailhandelen.

Vækstvindere i de første 4 måneder med mere end 6% vækst blev:
1. Fiskehandlere +15,0%
2. Dyrehandlere +10,3%
3. Forhandlere af lystbåde og udstyr hertil +8,4%
4. Cykelhandlere +7,8%
5. Discount (føde- og dagligvarer) +6,2%

Væksttabere de første 4 måneder med mere end 21% tilbagegang blev:
1. Tobaksforretninger -27,9%
2. Fotohandlere -24,5%
3. Radio/TV-forretninger -24,0%
4. Forretninger med babyudstyr og børnetøj -24,0%
5. Farve- og tapethandlere -21,5%

Supermarkeder og varehuse m.v. med tilbagegang for alle på nær discount i de første 4 måneder:
 
                                                  Året 2008    4 mdr. 2008   4 mdr. 2009
                                                         Kroner i kasseapparaterne
Købmænd og døgnkiosker          + 4,7%        + 3,6%           - 6,9%
Supermarkeder                           + 0,6%        + 2,5%           - 3,7%
Discountforretninger                  +12,5%        +14,8%          + 6,2%
Andel detailhandel herunder
- varehuse og stormagasiner      - 1,1%         + 2,1%            - 4,0%
 
Detailhandel i alt                         - 0,1%         + 3,6%             - 6,0%
 
Det er en barsk udvikling. Især for købmænd og kiosker med en tilbagegang på 6,9%. Men også for discount med mere end en væksthalvering fra de første 4 måneder i 2008 på +14,8% til de første 4 måneder i 2009 på +6,2%.
 
Udviklingen de sidste 4 år for discount har været følgende:
 
                          Hele året      første 4 mdr.
                         Kroner i kasseapparaterne           
2006                    - 1,5%            + 0,3%
2007                    + 5,1%           + 2,1%
2008                    +12,5%          +14,8%
2009                                          + 6,2%
 
Den positive udvikling for discount tog fart i 2007 og eksploderede i 2008 samtidig med, at der i de seneste år er åbnet mange flere discountbutikker ud over landet. Der er dertil meldt ud om endnu flere discountåbninger. Men det bliver nok ikke så mange, som meldingerne har lydt på.

Danmark er faktisk godt mættet med føde- og dagligvarebutikker. Dertil er inflationen gået i stå med nulvækst i maj for føde- og dagligvarepriser sammenlignet med maj sidste år. Der er ikke længere som i 2007 og 2008 stigende priser at lune sig op ad.

Nu bliver det en benhård kamp om markedsandele på et føde- og dagligvaremarkedet, der i årets første 4 måneder er gået tilbage med 1,7% i kroner i kasseapparaterne og i mængder tilbage med 4,0%.

Med fortsat nulvækst i føde- og dagligvarepriserne resten af året som for maj og dertil fortsat en tilbagegang i mængder på op mod 4%, så er der inviteret til en barsk undergravende priskrig på discountmarkedet resten af året.

Signalet hertil er de seneste ALDI-helsides annoncer med økologisk mælk som slagvarer til priser under, hvad de økologiske producenter mener at kunne producere til. Der er lagt i kakkelovenen til fortsat tilbagegang i kroner i kasseapparaterne for det samlede føde- og dagligvaremarked. Og dermed nok kun nogle få procenters fremgang for discountkæderne samlet set..

Mådehold og SUND FORNUFT

Finanskrisen, faldende boligpriser og stigende arbejdsløshed har siden sidste efterår trukket tæppet væk under forbrugerne og sendt dem forbrugsmæssigt set i skyttegravene. Forbrugsfestårenes IMPULS-KØB gik helt af mode og forbrugerne gik over til blot NØD-KØB (nødvendighedskøb).

Finansministeriet og økomomer finder, at danske husholdningers disponible indkomster i år vil stige med 4-5% og dermed med mere end sidste år og mindre end inflationen. Danskerne har gode muligheder for at skrue op for det private forbrug igen.

Nu med frigivelse af SP-milliarderne, langt flere end politikerne har regnet med , og butikkernes sammenlægning af SP-tilbud og sommerudsalg til et brag af et ÆGTE SOMMER- og SP-UDSALG med prisnedsættelser på til 50-70% er der lagt op til , at der bør gå mode i FORNUFT-KØB med lempelse af mådeholdet og lade SUND FORNUFT råde.

Der er alvorligt brug for, at den samlede detailhandel højst kommer til at opleve en nedgang på 2% i 2. halvår og dermed højst 4% for hele året 2009.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16