Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Fra PRISDYK i 13 mdr. til PRISVÆKST nu på 4 mdr. på fødevarer - i oktober på +2,0%

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 36 48 02 19 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

NOTAT om forbrugerpriser med baggrund i de nyeste tal for oktober 2010 fra Danmarks Statistik v/Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger og for Hvidovre Erhverv.

Fra PRISDYK i 13 mdr. til PRISVÆKST nu på 4 mdr. på fødevarer - i oktober på +2,0%

Efter 13. mdr`s PRISDYK for FØDEVARER i snit på 1,4% til nu prisvækst på 4. måned med for oktober +2,0% presses de samlede forbrugerpriser til +2,5% i oktober

I året 2008 steg de samlede forbrugerpriser som månedsgennemsnit med 3,4%. I året 2009 med kun 1,3%. I juni 2010 med 1,7% og både i juli og august 2010 med +2,3%, i september med 2,6% og nu for oktober med 2,5%. Set i forhold til de samme perioder året før. Siden juni et månedsgennemsnit på +2,2%. Detailhandlens fremgang i samme 5 måneders periode: juni-oktober vil formentlig som månedsgennemsnit ligge på omkring + 1/2 procent.

Priserne for "fødevarer og ikke alkoholiske drikke" lå i juni 1,0% lavere end sidste år i juni - men nu i oktober 2,0% højere end i oktober 2009. Udviklingen siden august 2008, hvor prisspiralen for fødevarer toppede, har været:

2 0 0 8 August +10,4%. September +8,5%.
4. kvartal: Oktober +6,3%. November +4,5%. December +4,4% (gennemsnit +4,7%)
2 0 0 9 1. kvartal: Januar +3,8%. Februar +7,0%. Marts +2,1%. (gennemsnit +4,3%)
2. kvartal: April +0,9%. Maj +0,0%. Juni -0,2%. (gennemsnit +0,2%)
3. kvartal: Juli -0,9%. August -1,3%. September -1,4%. (gennemsnit -1,2%)
4. kvartal: Oktober -1,6%. November -2,2%. December -3,0% (gennemsnit -2,3%)
HELE ÅRET (månedsgennemsnit for hele året 2009 på +0,3%)
2 0 1 0 1. kvartal: Januar -2,6%. Februar -2,1%. Marts -0,5% (månedsgennemsnit -1,7%)
2. kvartal: April -0,2%. Maj -0,6%. Juni -1,0% (månedsgennemsnit -0,6%)
3. kvartal: Juli +0,4%. August +1,5%-. September +1,7% (månedsgennemsnit +1,2%)
4. kvartal: Oktober +2,0%

Fra en stigning i fødevarepriser på 10,4% i august 2008 i forhold til august 2007 og til et dyk i priser på 1,0% i juni i år i forhold til juni sidste år var der en dykforskel på 11,4%.

Men nu har en prisstigning på fødevarer på 2,0% for oktober i forhold til oktober 2009 presset de samlede forbrugerpriser op på +2,5% i oktober Prisstigningerne i 2008 sendte forbrugerne som en flodbølge i armene på discount med en vækst i 2008 på 12,5%, samtidig med at den samlede udvikling i mængder i føde- og dagligvaresektoren var negativ med en tilbagegang på 1,7%.

Omsætningen i kroner i kasseapparaterne faldt i føde- og dagligvaresektoren med 1,9% i 2009 i forhold til 2008 og i mængder med 1,8%. Altså både en tilbagegang i mængder i 2008 og i 2009. Det sammen med et gennemsnitsdyk i fødevarepriser over 13 måneder siden juni 2009 til og med juni 2010 på 1,4% satte sammen med en stigende overkapacitet føde- og dagligvaremarkedet under stærkt pres. Og burde brémse vækstlysten og væksten i antal nye discountbutikker. Men der kommer stadig flere.

Seneste tal fra Danmarks Statistik for discount viser for året 2009 en stigning på 4,6% i kroner i kasseapparaterne mod for året 2008 en stigning på 13,2%. Og for de første 8 måneder i år en stigning på 4,6% oveni sidste år i de første 8 måneder på +4,8%. Et markant vækstdyk for discount siden 2008. Derfor en forventelig fortsat og øget bissehård priskonkurrence på fødevarer - især på økologiske produkter. Men måske nu samlet set på et højere prisniveau med stigende priser som i oktober med et niveau 2,0% højere end i oktober2009.

Den samlede detailhandel gik i årets første 9 måneder tilbage med 0,3%, i september frem med 1,2%. De 2,0% højere fødevarepriser i oktober kan have været med til at hæve den samlede detailhandel i oktober til måske en fremgang på 1,0-1,5% . Det kommer Danmarks Statistik med friske tal om den 1. december.

Prisstigningerne redder ikke føde- og dagligvaresektoren for en øget butiksdød de kommende måneder. Det sørger kampen om søndagskunderne med den nye lukkelov styret af stordetailhandlens kæder så rigeligt selv for. Med flere søndage stiger overkapaciteten mærkbart. Flere søndage betyder jo ikke flere kroner i forbrugernes lommer, men primært øgede samlede omkostninger i detailhandlen.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16