Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

København – cyklernes paradis?

København – cyklernes paradis?
Nørrebro Handelsforening opfordrer igen kommunen til en adfærdskampagne på og omkring cykelstien. Samtidig opfordrer man til en både/og holdning over for cyklister/bilister i stedet for en enten/eller. Selv om forholdene forbedres for cyklisterne må det ikke gå ud over den nødvendige trafik (erhvervstrafikken) Der er alt for mange egoister på cykelstien. Men også bilister og fodgængere respekterer ikke de cyklende. Det omvendte er også tilfældet. Det er lang vej til paradis.

40 pct. cykler på arbejde
En masse bliver det gjort for cyklisterne i byen. Det er jo også fantastisk for miljøet. Og når den kollektive trafik bliver dyrere og dyrere, er det et godt alternativ. Det er jo dejligt, alt det man gør for os cyklister.

Faktisk cykler to ud af tre københavnere. I de sidste 10 år er cykeltrafikken steget med 27 pct., biltrafikken er stegt med 12 pct., heraf den private bilisme med 7 pct. Næsten 40 pct. af københavnerne cykler på arbejde.

Hvorfor ikke både/og
Men den cyklende redaktør er ikke tilfreds. Det virker underligt, når man taler om cykler frem for biler. Man taler om enten/eller. Hvorfor taler man ikke om både/og.

Tænk hvis der var plads til den nødvendige trafik. Og den nødvendige trafik er den som erhvervslivet har brug for.

Vinteren har givet mange prøvelser
Vinteren har betydet mange prøvelser på cykelstierne. Godt nok kan man ikke forlange, at kommunens folk rydder cykelstierne mens sneen hagler ned. Men man kan vel godt forlange at sneen er ryddet, når man skal hjem fra arbejde.

Det var den ikke alle steder. Store forskelle kunne registeres. Direkte is lå på cykelstien i flere dage. Og man må nok sige. Det var ikke alle, der kunne begå sig på cykelstien under disse forhold. Du skal jo nærmest også være akrobat, for ikke at vælte.

Et par ture til Frederiksberg under de ekstreme forhold, afslørede helt andre forhold. Måske har man her bedre snerydnings – maskiner?

Egentlig må forebyggelse være billigere for samfundet. Det skal forstås på den måde, at brækkede lemmer på cykelstien må være dyrere.

Man stræber efter, at København skal være et cykel – paradis. Så bør man opprioritere snerydningen på cykelstien.

Du ender i et hul
Som følge af vinteren er der mange steder opstået huller på cykelstien eller i de kryds, man skal passere. Det er ikke noget problem, når det er på ens faste rute. Så ved man, hvor de er, og forsøger, at køre udenom. Men når du skal nogle nye steder hen, og det er mørkt, ja så kan du få nogle ubehagelige overraskelser.

Et smil er bedre
Vi har før her på siden efterlyst en adfærds kampagne på cykelstien. Der er for mange egoister. Måske er denne sides redaktør en af dem. En af problemerne er mobilen, I – pod m.m. Når mange er på cykelstien er de glemt for omverdenen. De er faktisk til fare for sig selv og omgivelserne.

Og hvorfor skal man mødes med en finger, hvis man vil forbi et venindepar, der kører sneglefart og stopper trafikken. Et smil ville være meget bedre.

Egen opfattelse af færdselsloven
Mange har også deres egen opfattelse af færdselsloven. Det gælder nu både bilister, forgængere og cyklister. Rask væk bliver det drejet til højre ved rødt lys. Både cyklister og bilister gør dette. Masser af farlige situationer opstår.

Man må da også gerne give tegn, hvis man lige skal svinge til venstre på cykelstien, eller stopper op og pludselig står af cyklen – midt på cykelstien.

Pas på bilister ved Nørrebros Runddel
Og så kan man lige nå at køre over for orange, lige inden den skifter til rød. Ja nogen er åbenbart helt farveblind. Det betyder at når du vil cykle over krydset ved Nørrebros Runddel lige skal se en ekstra gang mod venstre, inden du sætter farten op mod Østerbro. Vær sikker på, der altid kommer en bil, der lige tror, at han/hun kan nå det. Jo der er både busser og taxaer imellem.

Pas på de kommunale biler
På den flotte cykelvej gennem Nørrebrogade er der strenge restriktioner for af – og pålæsning af varer. Der gives rask væk bøder til de forretningsdrivende, hvis de ikke når, at få deres seks paller varer væk fra læssezonen på et kvarter.

Men lovgivningen gælder åbenbart ikke for kommunale biler og skraldebilerne. Ofte må vi cyklister ud på kørebanen for at komme forbi.

Problemer ved stoppestedet
Ved stoppesteder er der også problemer med tolkningen af færdselsloven. Buspassager vandrer ud uanfægtet, at bussen endnu ikke er i sigte. Og cyklister braser igennem, når bussen holder og fodgænger vandrer ud.

Undertegnede blev en gang ramt af en stok, svunget af en pensionist, der tolkede færdselsloven anderledes.

Det er også velkendt, at der er cyklende på fodgængerovergangen og på fortovet. Kunne man ikke lave en sjov adfærds – kampagne?

Politiet kunne tage mange
Sjov nok så vil 25 pct. af den danske befolkning gerne have indført cykel – kørekort. Men mon ikke cyklisterne er klar over, at de kører råddent.

Jeg vil tro, at politiet kunne tage 40 cyklister i timen for lovovertrædelser.

Skal bøderne forhøjes?
Dansk Cyklistforbund er utilfreds med at at rigsadvokaten vil fordoble bøderne for trafikforseelser. Alle småforseelser skal så koste 1.000 kr. Man mister propotionen mellem forseelse og sanktion, siger man fra forbundets side.

Kun 62 pct. af cyklisterne i København føler sig trygge. På cykelstien er 87 pct. trygge.

P – område udvides
Fint at vi ikke bliver oversvømmet af biler. Men er det ok, at billister bruger en masse forurening og tid for at finde en p – plads. Bilister i København føler sig forfulgt. På Ydre Nørrebro udvides P – Zonen nu. Flere penge går nu i kommunens kasse. Måske bliver det så råd til bedre snerydning og en adfærdskampagne?

Det er de andre,der er problemet
Inden jeg kommer for godt gang, ser jeg, at Indre By Lokaludvalg har fået ideen til Spred god cykelkarma. Man vil sprede et positivt budskab. Cyklisterne skal fremover se mere på sig selv. Det er de andre, der et problem, og man selv er eksemplarisk. Mon det er her det egentlig problem er ? Også for denne sides redaktør?

Vær sød over for hinanden
Hvis man bare ville vise lidt hensyn og sund fornuft, ja så var meget nået. Vær dog sød over for hinanden på cykelstien.

Hvor bliver p – pladserne af?
Selv om staten har bebudet stramninger, og kommunen har lovet flere p – pladser, ja så er der ikke kommet flere p – pladser. I de første seks måneder af 2010 blev der nedlagt 882 offentlige p – pladser i København. De 686 erstatnings - pladser er først klar i 2012 og 2013.

30 millioner til cyklisterne på Østerbro
På Østerbro bruges 30 millioner kroner til et nyt cykelprojekt. Det betyder nedlæggelse af op til 114 p – pladser. Og netop på Østerbro er der mangel på p – pladser. Men så får vi cyklister også en cykelbro.

Bekæmpelse af cykeltyverier må opprioriteres
Undertegnedes familie har på tre måneder mistet en damecykel, en pigecykel og et forhjul. En nat kørte en varevogn med udenlandske nummerplade ned ad gaden. Det var et stort ”tag selv bord”. Politiet blev selvfølgelig kontaktet. Men der var hvis ingen vogne ledige.

Måske kunne der være gevinst ved Polens – færgen, hvis man her foretog en razzia.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16