Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Stor interesse for erhvervsmøde

Cirka 85 mennesker mødte op til erhvervsmøde arrangeret af Danske Bank og Nørrebro Handelsforening. Glædeligt var det, at en tredjedel af de fremmødte var nydanskere.

Uwe Brodersen: ” Kom med krydstogt turister”

Sekretæren i Nørrebro Handelsforening fortalte om udviklingen på Nørrebro. Han startede dog med udviklingen på Ydre Nørrebro i forbindelse med de tre kvarterløft, der er i området.

Parkerne skal moderniseres, og på DSB – grunden er der store planer. Men først skal man have grunden renset for gift og finde ud af, om der kommer en fredningssag omkring fragtmandshallerne.

En detailhandleromsætning på cirka 65 millioner kroner vil i første omgang forsvinde fra bydelen, idet bygninger må lade livet for en ny stor plads.

Noget af omsætningen kommer sikkert igen, når butikker bliver indrettet i buerne under højbanen.

Om 10 år kommer Metroen også til Nørrebro. Den fortsætter antagelig via Runddelen til Stengade.

I 2007 er der ikke noget, der hedder Nørrebro Park Kvarterløft mere, der er oprettet mange resultater. En af dem er Kulturelle Markedsdage, der hver sommer samler cirka 8.000 mennesker.

Men også Ungemessen er en succes. Mange sejl er sat i gang.

En ny handelsforening er startet i Jægersborggade, ligesom iværksætterprojektet Borne Global er kommet godt fra start.

Uwe Brodersen fortsatte med, at beskrive den mangfoldighed, der hersker på Nørrebro. Det er ikke kun det mondæne omkring Elmegade og Skt. Hans Torv. Også det alternative har gode chancer for at blive et must for bydelen. Det var Nørrebro Handelsforening, der startede med ideen omkring det, at få turister til Nørrebro, gerne krydstogtsturister. Allerede for et par år siden, da projektet hed Farverige Nørrebro, havde det mediernes interesse. Men hverken Wonderfull Copenhagen eller andre turistorganisationer interesserede sig for ideen – dengang.

På Nørrebrogade er 55 % af butikkerne styret af en nydansker. 73 % har under 5 ansatte. 13 % har over 10 ansatte., og hele 25 % har en omsætning under 1 million kroner, hvilket er et stort tal. 10 % har en omsætning over 10 millioner kroner.

I alt har Nørrebro en omsætning der er halvanden gange Fields, og oplevelserne er mange gange større.

Hvis Nørrebro skal have en effektfuld markedsføring, kræver det en medlemstilgang til Nørrebro Handelsforening. Den aktive bestyrelse bruger oceaner af tid for, at fremhæve det rigtige Nørrebro, med dens alsidige detailhandel. Men der skal også penge på bordet, fastslog Uwe Brodersen.

Hele Nørrebros detailhandel blev gennemgået lige fra da Serritslev forsvandt i 1527 til nutiden.
Bulldozersaneringen som kostede livet for mange butikker på Nørrebro. Og terror natten i 1999, der kostede detailhandelen mange penge. Ingen er faktisk blevet dømt for de enorme ødelæggelser.

Dagen efter stod der skrevet på muren ved Assitens Kirkegård, Ingen klassekamp uden gadekamp.

Hele den historiske del af detailhandelens og Nørrebros historie vil senere blive lagt ud på denne side. Mød også op til foredraget Fra Urtekræmmer til Shawarmabar, som Uwe Brodersen afholder med jævne mellemrum. Næste gang den 5. december i Stefans Kirken.

Etnisk regelintegration var en af de talrige påfund som Nørrebro Handelsforening startede.

Meningen var, at nydanske forretningsindehavere skulle lære noget om dansk lovgivning, og det, at drive butik.

Projekt lærerpladser skulle få rødderne væk fra gadehjørnerne. Foreningen pressede med held på, så mesterlæren kunne genindføres.

Handelsstandens Indkøbsordning blev en realitet efter at det startede som NH – Distribution. De ældre havde nu mulighed for, at få varer bragt ud fra Netto, brugsen, Irma, Super Best og Fakta. De skulle ikke mere tvinges til, at købe et dyrere sted uden for deres vante omgivelser.

Af andre ting, som Nørrebro Handelsforening startede,
- en støttefond
- et forsikringsselskab
- en arbejdsløshedskasse for arbejdsgivere
- en udlejningsejendom, hvor man kan bo på cirka 55 m2 for en husleje på cirka. 2.600 kr./måned.
- en hjemmeside, med cirka 13.000 besøgende hver måned.

En bog blev udgivet i forbindelse med foreningens 110 års jubilæum, og der arbejdes i øjeblikket på en ny, fastslog Uwe Brodersen.

Kurt Scheelsbeck ”Derfor skal man være medlem af Nørrebro Handelsforening”

Kurt Scheelsbeck fortsatte med, at fortælle om Nørrebro Handelsforenings mange gøremål. Der er 1.300 butikker på Nørrebro, der skal markedsføres. Og 40 % af krydstogtsturisterne vil gerne se noget alternativt. Det er der rige muligheder for på Nørrebro.

Blandt de mange markedsføringsaktiviteter, handelsforeningen har været indblandet i, er Farverigt Nørrebro. Måske kan dette tages op igen, men det forudsætter interesse og opbakning fra butikkerne på Nørrebro.

Nørrebro Handelsforening er også aktiv i SSH, Storkøbenhavns Samvirkende Handelsforeninger. Ja det var på Nørrebro, det startede. Gennem dette foretagende lancerede foreningen Projekt Lærerpladser, som netop er blevet fremvist på Ungemessen.

Nørrebro Handelsforening har netop afholdt møde med Connie Hedegaard, og i sommer var der kanalrundfart med Søren pind og Ritt Bjerregaard. Foreningen giver mulighed for, at komme tæt på beslutningstagerne. Foreningen varetager detailhandlernes interesse, og medvirker også i kåringen af Årets Butik på Nørrebro.

Foreningen har en særdeles aktiv hjemmeside, der hele tiden bliver fornyet og nyredigeret. En gang om måneden, er der en helsides annonce i Lokalavisen for Nørrebro og Nordvest. Medlemmerne har mulighed for, at få et elektronisk nyhedsbrev tilsendt med jævne mellemrum. Brevet indeholder politiske, sociale og faglige nyheder.

Foreningen deltager i forskellige netværksgrupper, bl.a. i de forskellige kvarterløft. Det er vigtigt, at foreningen markerer sine holdninger i fornyelser på Nørrebro og det er vigtig at engagere sig i lokalsamfundet. Selvfølgelig skal vi også være de første, der får et nyt lokaludvalg. I dette udvalg skal foreningen selvfølgelig også have en repræsentation.

I sommer hjalp foreningen talrige kioskejere med den nye næringsbase. Man forsøgte at udskyde lovgivningen. Et stort anlagt møde for kioskejere blev dog ikke den store succes.

I og omkring foreningens bestyrelse sidder 7 personer, der bruger op mod 50 – 60 timer ugentlig. Mange debatindlæg bliver forfattet til nyhedsmedierne, foreningen er særdeles aktiv i den offentlige debat.

Hvis vi er nok medlemmer, fortsatte Kurt Scheelsbeck, behøver vi ikke, at kræve ekstra betaling for eksempel juleudsmykning. Det er en stor udfordring, at få alle 1.300 butikker gjort aktive i foreningen, men i storhedstiden var der 650 medlemmer i foreningen.

Også i integrationspolitikken er Nørrebro Handelsforening aktiv.

Torben Møller Hansen fra Foreningen Nydanskere: Integrationen virker på Nørrebro.
Torben har de sidste seks år beskæftiget sig med integration på fuld tid. Han repræsenterer virksomheder, der vil være bedre til integration. 160 af landets største virksomheder er medlem i foreningen.
Ordet ”Integration” bruges også inden for IT.

En god integration er når man overholder lovgivningen og tjener penge selv, forklarede Torben. Når man først er hjemme, har man frihed til at gøre, hvad der passer en.
Problemet er, at 50 % af samtlige nydanskere ikke har arbejde. En stor hemsko for, at få arbejde, er sproget.

Men også dansk erhvervsliv har noget at lære. Der er ikke mangel på arbejdspladser. Kig jer bare omkring, man kan få øje på masser af arbejde, for eksempel på hospitalerne, her er der mangel på pleje. Det danske arbejdsmarked er det mest politisk gennemregulerede marked i verden, man kan ikke gøre meget uden uddannelse, og helst en dansk uddannelse. Og så har vi en mindsteløn, der hindrer nogle virksomheder i, at ansætte flere, fastslog Torben.

Den danske lovgivning er også besværlig, det er besværlig at udfylde en kassekladde, og det er besværligt at have med fødevarer, at gøre. Det danske arbejdsmarked er sandelig ikke for begyndere, og det er ikke særlig fleksibelt.

Torben Møller Hansen kan lide at komme til Nørrebro, her slås man hele tiden, og det skal i denne forbindelse forstås positivt. 20 % af virksomhederne i Danmark er store, mens 80 % er små, som dem på Nørrebro.

Hvorfor skriver man kun om problemer, hvorfor ikke om de gode historier. Nørrebro er det sted, der får mest bank, men det er her integrationen fungerer bedst. Her ansætter man nydanskere, og kunderne flygter ikke af den grund.

Det er en fornøjelse at komme til Nørrebro, her burde man sende delegationer ud. Der er ballademagere, også blandt nydanskere.

Brug de bedste danskere, brug de bedste nydanskere, og vis dem, at det nytter

Snart vil der være færre unge på arbejdspladsen. De vil være for få, hvis der stadig skal være 50 % nydanskere, der er arbejdsløse.

Vi har brug for hinandens viden. Passer det danske udbud på plejehjemmene og ældrecentrene, de tyrkiske kvinder? Vi skal lave Danmark om i fællesskab.

Hr. og Fru Jensen har opdaget, at de kan bliver serviceret af en pige med tørklæde i Danske Bank.
” Hold da op, noget virker” Vi kan alle sammen bidrage.

Og nok engang gentog Torben, at der bliver gjort et rigtig stort stykke arbejde på Nørrebro.

Og snart vil befolkningen opleve et nyt tiltag, som Nørrebro Handelsforening og Danske Bank har udtænkt Nørrebro ahead.

Andreas Hansen: Hvad kan Danske Bank bruges til?

Aftenens sidste indslag stod Andreas Hansen fra Danske Bank for. Ved hjælp af slides viste han, hvordan erhvervsvirksomheder bedst kan bruge Danske Bank. Vi fik indblik i Danske Erhverv, som bl.a. indebærer

- Erhvervskonto
- Privatkonto
- Etablering af lønkonto/ kredit 100.000 kr.
- Netbank
- American express
- Gratis fremsendelse af checks
-
Andreas Hansen besvarede bl.a. følgende spørgsmål

- Hvad er kundens udbytte
- Leasing gennem Danske Bank
- Forsikringer gennem Danske Bank
- Kort sagt, Hvad kan Danske Bank bruges til?

Efter dette indlæg var der en lækker buffet. Måske skulle man have startet mødet kl. 18.30, mange butikker lukker først kl. 18. Mange nye medlemmer af Nørrebro Handelsforening var til stede. Det kneb lidt mere med de gamle medlemmer.

Aftenens succes varsler om flere fyraftensmøder i samarbejde mellem Nørrebro Handelsforening og Danske Bank.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16