Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Lyset blev slukket på cykelstien

Pludselig lå man på Bispebjerg Hospital. To timer er forsvundet af hukommelsen. Hvad var årsagen.?Hul på cykelstien? Dårlig afmærkning? Eller kørefejl. Læs om dårlige cykelstier, modkørende cyklister på Nørrebrogade. Skilte og afmærkninger på cykelstien samt ”cykelstivrede” Som jyde skal du være forberedt på, at I København er cyklisme en kampsport, hvor cyklisterne gør krav på fortove og fodgængerovergange. Men heller ikke buspassagerer kender færdselsreglerne. Og så mener Dansk Cyklist Forbund, at København er visionær på trafikområdet.

To timer er forsvundet
Velkommen til nyeste artikel i serien om Eventyr på Cykelstien.
Det vil sige eventyret starter dramatisk. Da denne sides redaktør pludselig vågner op, befinder han sig på Bispebjerg Hospital. Indlagt akut med mistanke om alt muligt. Da sygeplejerskerne begynder at se smukke ud, kommer redaktøren til sig selv. Men to timer er forsvundet ud af hukommelsen.

Hvad var årsagen?
Hvad var der sket. En politirapport opklarer ikke episoden. Et eller andet har været årsag til det voldsomme styrt. Var en anden cyklist involveret? Var det Københavns Kommunes mangelfulde vedligeholdelse der var årsag? På stedet er man i gang med diverse anlægsarbejde. Det kan også være redaktørens manglende cykelegenskaber.

Masser af smerter
Nu sidder redaktøren så med smerter hist og her, samt en hjerne, der ikke rigtig fungerer optimalt. Bestyrelseskollegaer i Nørrebro Handelsforening vil sikkert her indskyde, at det har den aldrig gjort. Men på sygehuset blev hjernen trods alt scannet, og andre ting røntgenfotograferet.
Nu kører redaktøren med cykelhjelm.

Cykelstier i dårlig forfatning
Det kan så undre, at cykelstierne nogle steder har en usædvanlig dårlig standard. Undertegnede har været et par gange i Charlottenlund og holde foredrag. Cykelstien her ud til gennem Hellerup var ikke noget at råbe hurra for. Og også her var markeringerne og foranstaltninger i forbindelse med anlægsarbejde meget dårlig. Hvorfor ligger man bare en jernplade midt på cykelstien, der er dårlig belyst. Og hvorfor er der så mange nivue - forskelle?

Modkørende cyklister
Når nu København praler med at være Verdens Cykelby nr. 1, ja så må man også leve op til det. På Nørrebrogade er cykelstien blevet så bred, at der nu kommer modkørende cyklister. Det må være nogen, der har misforstået noget.

Er København visionær på trafikområdet?
Men nu har Københavns Kommune bebudet, at der skal skilte op. Ligesom det er motorvejene. Københavns cyklister skal have den bedste vejledning i, hvilke cykelruter der er hurtigst, og hvilke der har plads til flest cyklister ad gangen.
Nu skal det pile på cykelstien, der hvor cykelstierne snævrer ind. Der skal også en markering, der hvor cykelstien igen bliver bredere. Det er en fin service for dem, der ikke ænser noget som helst på cykelstien. Det er dem der kører med øreklapper, i – pod m.m., som samtidig sender sms'er. De ser i forvejen intet.
Det bliver spændende, hvordan cyklisterne opfører sig, når der er tre baner, at vælge imellem. Dansk Cyklist Forbund synes, at initiativet er fantastisk. De mener, at det styrker: 

  • Københavns image som en visionær by på trafikområdet.

Det er der sikkert ikke alle bilister, der vil skrive under på. I hvert fald ikke dem, der forsøger, at finde ind og ud af Nørrebro.

Tyveri er almindelig
Hvis du nu er cyklist i København er det en fordel, at du har to cykler. Du skal ikke stille din nye cykel i nærheden af hovedgade, sidegaden eller ved en s – togstation. Således har denne sides redaktør to cykler. Når der skal holdes foredrag rundt om i København bruges den gamle.

80.000 cykler stjæles hvert år
Når du får stjålet din cykel er det ikke meget at gøre. Politiet har givet op på forhånd. Tyvene kan trygt fortsætte deres omfattende tyverier. Risikoen for at blive opdaget er meget lille. Politiet har ikke ressourcer til at opklare et banalt tyveri, selv om det har kostet ejeren en mindre formue. Således har denne redaktør fået stjålet 2 ½ cykel inden for et år i familien. Ja selv et nyt hjul på den gamle cykel går man efter.
Og vi må ikke kritisere politiet. Det hele handler om prioritering.
Tænk hvert år meldes godt 80.000 cykler landet over stjålet. Organiserede bander står som oftest bag.

”Cykelsti – vrede”
En interessant undersøgelse har dagbladet Politiken haft gang i, omkring begrebet vejvrede. Ja man kunne udmærket have kaldt det cykelstivrede.
Det handler om, alle de gange, der er blevet råbt af en, truet, fået fingeren, fået et skub, et bandeord, Og det man kan nikke genkendende til mange af disse episoder: 

  • Folk der taler i mobiltelefon på cykelstien 
  • Buspassager, der mener det bedste sted at vente på bussen er på cykelstien 
  • Cyklister, der maser sig frem foran ved et lyskryds 
  • Unge piger med musik i ørerne på alt for store cykler 
  • Folk, der farer af sted, som om det er Tour de France og råber højlydt og surt for at komme forbi. 
  • Cyklister med kæk selvmordskørsel 
  • Cyklister uden bagskærm, således at man bliver oversprøjtet med muddervand, hvis man cykler bag dem i regnvejr. Et råd, overhal dem. 
  • Børnefamiler og hundelufter, der mener, at cykelstier kun er til for dem.

Anarki på cykelstien
Ja dertil kan føjes hullede cykelstier, bilister, der ikke kender deres vigepligt, buspassagerer, der ikke kender færdselsreglerne. Jeg kan ikke huske, om jeg har fortalt, da en pensionist ramte mig med hendes paraply.
Trafikanternes trang til at irettesætte hinanden kan få alvorlige følger. Det er godt man har to håndbremser på den ene cykel. Bilister har så sandelig også deres del af skylden.

Og hvis en jyde som mig skal vove sig på cykelstien i København, så vær opmærksom på en del mærkelige ting. Folk kører midt på cykelstien. Det er især kvinder, der skal tjekke SMS'er. De har ikke sans for andet. Forbered dig på en finger, hvis du beder dem om, at trække ind til siden.

Hvor er det cyklende politi?
Vær forberedt på anarki på cykelstien. En gang har vedkommende set nogle smarte kvindelige politibetjente på endnu smartere cykler på cykelstien. De er ikke senere dukket op. For jyder kunne man tro, at det at cykle i København er en kampsport.
Og i København mener cyklister også, at fortovet tilhører dem.

Tæl til ti
De primitive menneskelige egenskaber gør sig gældende på cykelstien. Tæl til ti i stedet for blodig hævn på cykelstien. Lad være med at tænke negativt om de andre cyklister, buspassagerer eller bilister. De har bare en dårlig dag.

Masser af cykelhandlere på Nørrebro
Mon ikke cykelhandlere er den branche, der har størst succes på Nørrebro i øjeblikket. Den ene efter den anden cykelhandler dukker op. Der er masser af muligheder for at erhverve sig en cykel. Men køb to, for den ene bliver højst sandsynlig stjålet.

På siden finder du en række artikler om eventyr på cykelstien.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16