|
|
Markant lavere stigning i januar på 1,3% i forbrugerpriserne
DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 36 48 02 19 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk
NOTAT om forbrugerpriser med baggrund i de nyeste tal for januar 2013 fra Danmarks Statistik.
Detailtal (kroner i kasseapparaterne) fra Danmarks StatistikBank og eget arkiv
v/Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger .
Markant lavere stigning i januar på 1,3% i forbrugerpriserne
Fortsat højere vækst nu på 2,3% i januar i forhold til januar 2012 i
fødevarepriser og dermed 7,1% højere end i janaur 2 år tidligere.
Det begrænser fortsat forbruget af både føde- og udvalgsvarer
I året 2012 lå de samlede forbrugerpriser som månedsgennemsnit 2,4% højere end i 2011. Faldt her i januar til +1,3% i forhold til januar 2012. Det var i 2012 noget mere end fremgangen i den samlede detailhandel i året 2012 på kun 0,2% i kroner i kasseapparaterne i forhold til 2011 (Renset for prisudvikling en tilbagegang på 2,2%).
Priserne for "fødevarer og ikke alkoholiske drikke" er især steget meget gennem de sidste pr år. Udviklingen siden august 2008, hvor prisspiralen for fødevarer sidst toppede, har været:
2 0 0 8 August +10,4%. September +8,5%.
4. kvartal: Oktober +6,3%. November +4,5%. December +4,4% (gennemsnit +5,1%)
2 0 0 9 HELE ÅRET (månedsgennemsnit for hele året 2009 på +0,3%)
2 0 1 0 HELE ÅRET (månedsgennemsnit for hele året 2010 på +0,4%)
2 0 1 1 HELE ÅRET (månedsgennemsnit for hele året 2011 på +4,0%)
2 0 1 2 1. kvartal: Januar +5,7%. Februar +5,7%. Marts +5,2% (månedsgennemsnit +5,5%)
2. kvartal: April +4,3%. Maj +4,0%. Juni +4,2% (månedsgennemsnit +4,2%)
3. kvartal: Juli +4,0%. August +4,8%. September 4,6% (månedsgennemsnit +4,5%)
4. kvartal: Oktober +3,1%. November +3,4%. December +2,8% (månedsgennemsnit +3,1%)
2 0 1 2 HELE ÅRET (månedsgennemsnit for hele året 2012 på + 4,3%)
2 0 1 3 1. kvartal: Januar +2,3%.
Prisstigninger på fødevarer har presset de samlede forbrugerpriser op i 2012. Prisstigningerne på fødevarer i 2008 sendte forbrugerne som en flodbølge i armene på discount med en vækst i 2008 på 12,5% , i 2011 med en vækst på 8,5% , og i de første 11 måneder i 2012 også med en vækst på 8,5%.
Fødevarepriserne steg som månedsgennemsnit i 2012 med +4,3%. Og dermed lå fødevarepriserne i 2012 8,5% højere end i 2010 som månedsgennemsnit. Forbruget i kroner i fødevarer presses op. Det dæmper forbrugslysten i specialhandlen både med fødevarer og med udvalgsvarer. Omsætningen i kroner steg i føde- og dagligvaresektoren i 2012 med 0,8%. Renset for prisstigninger et dyk på 3,8% efter de nyeste fra Danmarks Statistik.
Vækst i fødevarepriserne sammen med prisstigninger i det hele taget og forbrugernes nervøsitet for den politiske/økonomiske udvikling herhjemme og i udlandet har begrænset mange forbrugeres lyst til køb af udvalgsvarer – nyt tøj, beklædning, fodtøj, isenkram o.s.v.
Den samlede detailhandel gik i året 2010 kun frem med 0,2% og i 2011 kun frem med 0,1% i kroner i kasseapparaterne. I året 2012 også kun en fremgang på 0,2% i kroner og renset for prisudvikling en tilbagegang på 2,2%, viser de foreløbige opgørelser fra Danmarks Statistik.
Prisstigninger, discount- og søndags/aften-krig en farlig cocktail
(kommentar gentagelse(revideret) – med nyeste tal fra Danmarks Statistik)
Stigende priser, discount- og søndags/aften-krig om kunderne foruden
økonomisk og landspolitisk usikkerhed trækker fortsat tæppet væk
under stadig flere specialbutikker med udvalgsvarer og for mindre
og mellemstore butikker med fødevarer - Især i YDRE-DANMARK.
Prisstigningerne redder ikke føde- og dagligvaresektoren fra en øget butiksdød. Det sørger kampen om søndagskunderne med den nye lukkelov styret af stordetailhandlens kæder så rigeligt selv for på længere sigt. Med flere søndage stiger overkapaciteten mærkbart. Flere søndage betyder jo ikke flere kroner i forbrugernes lommer, men primært øgede samlede omkostninger i detailhandlen. Derfor vil kampen fra stordetailhandlens dagligvarekæder for at tømme forbrugernes tegnebøger i stigende grad gå på bedst mulige søndagstilbud især nu, når lukkeloven er “lukket ned”. Når kunderne først er kommet for tilbuddene, så fyldes vognen med så meget andet både i fødevarer og i non food (udvalgsvarer)
Det vil i høj grad gå ud over og går ud over specialhandelen med fødevarer (nye tal fra Danmarks Statistik for 2012).
Hårdest ramt i 2011 i forhold til 2010 blev:
Frugt- og grøntforretninger med –17,8%
Fiskehandlere med –8,1%
Bagere med -3,3%
Tobakshandlere med –9,5%
mod Slagtere, der holdt skansen med en beskeden fremgang på 1,3%
Hårdest ramt i de første 11 måneder 2012 i forhold til de samme måneder i 2011 blev:
Frugt- og grøntforretninger med -10,4% (-8% i oktober)
Fiskehandlere med -4,6% (-6% i oktober)
Bagere med -5,7% (-9% i oktober)
mod slagtere, der holdt skansen med en vækst på 1,6% (+3% i oktober – minus 7% i september) og for:
Købmænd og døgnkiosker en tilbagegang på 3,0%
Supermarkeder en tilbagegang på 3,5%
Det kan fremover ikke undgå at give problemer med længere til indkøb for mange – især ældre - med færre specialbutikker med fødevarer, færre kiosker, færre mindre brugser, færre købmænd især i mindre og mellemstore byer og handelsområder – især i YDRE-Danmark men også i mange omegnskommuner til større byer ikke mindst her efter 1. oktober, hvor lukkeloven blev nedlagt. Mange selvstændige pensionistmodne butiksejere især i mindre og mellemstore byer/centre er i klemme og overvejer vel at takke af i tide, inden de risikerer at lande på konkursvognen. Mange mindre discountbutikker i YDRE DANMARK kan også komme i klemme. 18 måneder efter 1. oktober vil detailhandelsbilledet se helt anderledes – og “tyndere” - ud end i dag. |
|
|