Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Netto og Fakta i åben pris- og profileringskrig

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

Netto og Fakta i åben pris- og profileringskrig mod de andre discountkæder

Priskrigs-bon-annoncerne viser jo, at priserne er næsten ens i de to kæder. Med prisstigninger sidste år som månedsgennemsnit på +4,3% for føde- og dagligvarer faldet til i januar +2,3% og nu i februar 1,2% er der sammen med fortsat bremse på føde- og dagligvareforbruget i mængder lagt i kakkelovnen til en krigserklæring / en profileringskrig fra de store: Netto og Fakta overfor de øvrige discountkæder, der bider dem i haserne. Det er priskrigs-bon-annoncerne et klart signal om. En gevinst for forbrugerne, at konkurrencen er spidset til, vurderer Forbrugerrådet. Skal priserne ned på et niveau med de lande, vi sammenligner os med, så skal der mere konkurrence til, påpeger Forbrugerrådet. 2013 bliver hen over året et saneringsår/et udtyndingsår i føde- og dagligvaresektoren. Nok ikke en gevinst for mange bl.a. billøse forbrugere især i YDRE-Danmark og i forstæder til større byer.

Ritzau 12.03.13
Topkarakter til Danmarks økonomi

Regeringen kan glæde sig over topkarakter til dansk økonomi. Ratingbureauet Fich giver Danmark et rent 12-tal i form af topkarakteren AAA med stabile udsigter. Kun 7 andre lande har samme fine karakter. En af hovedårsagen til, at mange danske boligejere og virksomheder nyder godt af rekordlave renter. Lav offentlig gæld, stort betalingsoverskud, mange årspolitisk fokus på en sund finanspolitik, hovedårsager til den flotte karakter. Størst risiko for dansk økonomi er uden for landets grænser.

JP Erhverv 12.03.13
Mildere vinde fra økonomien

VÆKSTPAKKE: Med lidt held kan man om nogle år sige, at Helle Thorning-Schmidt timede sin vækstpakke perfekt og ramte bunden af nedturen i dansk økonomi. De seneste nøgletal fra vores største markeder viser en god drejning til det bedre. Med lidt held har vi set den sidste nedtur i denne omgang, mener Nordea. Udsigt til reallønsfremgang for første gang i 3 år. Stigende realløn med lave stigninger i forbrugerpriser kan hjælpe forbruget lidt mere igang, håber flere eksperter.

JP Erhverv 12.03.13
Kapitalkæder får smæk: Frivillige isenkræmmere sejrer over kapitalkæder

Den frivillige kæde Kop og Kande fik overskud (+48 miill.) sidste år. De konkurrerende kapitalkæder Inspiration (tab på 220 mill.) og Imerco (tab på 45 mill.) tabte derimod penge i deres seneste regnskabsår.

JP Erhverv m.fl. 12.03.13
Bogkæmpe sluger legetøjskæde

Alt tyder på, at selskabet bag kæderne: Bog & Ide, BOG-handleren og Bøger & papir Indeks Retail A/S overtager Legekæden A.m.b.A. med 53 medlemmer: Og dermed som fælles kædekontor for de 4 kæder med god synergi-effekt.

Berlingske Nyhedsbureau 12.03.13
Guldmærker forplumrer konkurrencen i supermarkedet

Det er kunderne selv, der betaler i sidste ende. Guldmærkerne er blevet taget overraskende godt imod af kunderne, men ifølge Tina Dhanda, jurist i Forbrugerrådet gør mærkerne priserne uigennemsigtige for kunderne. Ordningen forvrider konkurrencen mere, end den skærper, siger John Wagner direktør hos Samvirkende Købmænd

Frederiksborg Amts Avis 12.03.13
Liberal lukkelov lukker en af Hillerøds Irma`er

2 år gammel IRMA på Møllebakken i Hillerød kan ikke hamle op med de to nærmeste discountbutikkers priser og åbningstider- og lukker

JP Erhverv 11.03.13
Varehuse er pot og pande med kunder

Føtex, Bilka og Salling har solgt mere end 1 mio. gryder og pander i bytte for guldmærker. Successen overraskede. Løb tør for gryder og pander. Det blev til 5-6 gange mere end forventet. Ny kampagne om knive og om kufferter.

Business.dk 11.03.13
Coop på identitetsjagt

Brugsbevægelsen og de troløse kunder
Indkøbsvognen er tom. Coop-organisationens formand Lars Bo Lander har svært ved at finde, de varer, der skal hives ned fra hylderne. Danskernes loyalitet er til salg for 2 liter mælk på tilbud, og de troløse kunder vækker frustration hos Coop, der har svært ved at udnytte sit historiske udgangspunkt i Brugsbevægelsen og svimlende 1,3 mio. medlemmer og medejere

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16