Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nyt fra Metroselskabet - Juli 2013

Andrea fra Metroselskabet har sendt os det sidste nye fra Byggepladserne på Nørrebro. Tunnelboremaskinen i Nørrebroparken er kommet til at hede Nora. Og nogle steder skal selskabet til at bore nærmere lejligheder. Der bliver stillet støjskærme op til afhjælpning af støjgenerne. Stationsskakten ved Nørrebros Runddel er nede i 23 meters dybde.

Nørrebroparken
Den første tunnelboremaskine er i gang med at blive samlet i tunnelskakten i Nørrebroparken. Maskinen er klar til afgang i løbet af juli måned, og kort tid after bliver den sendt af sted. Den første strækning, der skal bores, er fra Nørrebroparken til Frederiksberg Allé.

Metroselskabet udskrev for nylig en navnekonkurrence i forbindelse med navngivningen af tunnelboremaskinerne og navnene på maskinerne er nu faldet på plads. Maskinen, der borer fra Nørrebroparken denne sommer, skal hedde Nora.

Entreprenøren er i øjeblikket i gang med at lave en række installationer, som vil blive brugt til at forsyne boremaskinen med el, vand og mørtel. Det er også lavet to store bassiner, som bliver brugt til opmagasinering af jord under udgravning af tunnelerne.

Det grønne byggepladshegn i Hillerødgade og ved Krogerupgade er ved at blive flyttet tilbage på sin vante plads efter en periode , hvor byggepladsarealet har været udvidet. Der vil dog være en periode, hvor entreprenøren fortsat har brug for at udføre noget arbejde i Krogerupgade, men det arbejde vil være afspærret af trådhegn.

Nuuks Plads
Entreprenøren er i gang med at støbe den delvise lukning af stationsskakten. Den delvise lukning fungerer som låg oven på stationsskakten og vil være med til at sænke støjniveauet under udgravningen af stationen. Støbningen af den delvise lukning er opdelt i fire mindre støbninger.

Udgravningen af stationen vil gå i gang, så snart betonen fra støbningen er hærdet nok.

Nørrebros Runddel
Udgravningen af stationsskakten er ovre, og nede i den 23 meter dybe stationsskakt er entreprenøren i fuld gang med at dække hele bunden med armeringsjern. Bunden af stationsskakten forventes at blive støbt i løbet af juli måned.

Når bunden er støbt, starter forberedelserne til modtagelsen af tunnelboremaskinen. Tunnelstrækningen mellem Nørrebroparken og Fredriksberg Allé er den første strækning, der bliver boret, og her er Nørrebros Runddel den første station på ruten. Tunnelboremaskinen forventes at nå frem til Nørrebros Runddel i løbet af efteråret.

Skjolds Plads
Entreprenøren er i gang med at lave de afstivede vægge, der udgør selve stationsboksen. Indtil nu har boringerne foregået et stykke væk fra ejendomme, men inden længe skal entreprenørerne bore ud for selve lejlighederne. I den forbindelse bliver der opsat en høj støjskærm, som skal mindske støjgenerne fra boringerne.

Nørrebro Station
Støbningen af de afstivede vægge er fortsat i gang, og entreprenøren har nu boret og støbt over halvdelen af de pæle, som udgør selve stationsboksen. Størstedelen af de boringer, der mangler, bliver udført over mod S - togs - stationen. På et senere tidspunkt skal entreprenøren også lave en række pæle i forbindelse med hovedtrappen og nødtrappen.

Vi takker Andrea for informationerne. Vi følger udviklingen i Metro - byggerierne frem til 2018, hvor de 17 nye stationer står klar. 

  • Her på siden kan læse en masse om metro - byggeriet.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16