Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Hvordan går det lige med Havnetunnellen?

Masser af penge er blevet brugt til at finde på en linjeføring. Men nu har De Radikale sagt endelig nej, og pludselig ændre overborgmesteren planerne. Der er penge i at tilfredsstille miljøforkæmpere. Men hvorfor tænkte man ikke på miljø fra starten. Valget betyder en forsinkelse af planerne. Dele af erhvervslivet i København kan mærke følgerne af manglende infrastruktur og små hovsa - løsninger i enklaver. Og flere hovsa - løsninger er i vente - på Amagerbrogade og Østerbrogade.

Der er valgår
Det er tydeligt at det er valgår. Intet er åbenbart afgjort endnu, når det gælder havnetunnellen. En masse tvivl er blevet skabt. Og det betyder, at fremtidsudsigterne for en tunnel, der måske kunne løse en del af infrastrukturen i København, udskydes.

Imens må dele af det københavnske erhvervsliv døje med mærkværdige beslutninger om indskrænkninger af trafikken.

Københavns samlede trafikplan skal åbenbart løses med forskellige små enklave - løsninger. Er det ikke på tide, at man tager Helikopter - brillerne på?

Fra biler til kollektiv trafik
Sammen med Danmarks Naturfredningsforening, Noah, Det Økologiske Råd, Rådet for Bæredygtig Trafik har SF hele tiden været imod. Således har SF startet facebookgruppen Nej til flere biler i København.

SF mener ikke, at det er grøn politik at lave en havnetunnel. De er af den overbevisning, at en sådan løsning vil skabe mere biltrafik. Man er også bekymret for at de store til - og frakørsler vil gribe ind i naturen.

SF fastholder, at trængselsproblemerne skal løses ved at pendlerne kommer ud af deres biler og over i den kollektive trafik.

Kongens Nytorv som omfartsvej
Frank Jensen har nu meddelt, at man alligevel ikke støtter den skitserede linjeføring af tunnellen. Margrtheholm Havn på Refshaleøen skal nu alligevel ikke ødelægges. Det er her sejlklubben Lynetten holder til. De Borgerlige Partier og Socialdemokraterne sagde ellers i november ja tak til den 27 milliarder kroner dyre havnetunnel.

Overborgmestren har fat i den rigtige pointe, når han fastslår, at Kongens Nytorv ikke skal fungere som omfartsvej. En havnetunnel vil mindske bilpresset i Indre By.

De Radikale er meget betænkelige
I sidste uge gjorde De Radikale det klart, at man ikke kunne acceptere den nuværende plan for en lang havnetunnel. Og de nye tanker fra overborgmestren har heller ikke ændret De Radikales nej. Man er ikke sikker på konsekvenserne. Man vil have, at københavnerne får mest for pengene i forhold til infrastruktur og miljø.
I partiet er man heller ikke begejstret for, at Amager Fælled bliver berørt.

Under behandlingen i november undlod De Radikale at stemme. Men dengang havde man betænkninger med miljømæssige og transportmæssige problemer for Amager Strandvej, Kløvermarksområdet og Amager Fælled.

Stemmer i at være miljø - forkæmper
Nu skal man så til forfra, at planlægge linjeføringen. Det er fint nok, at man tager hensyn til rekreative formål, men det kunne man have gjort fra starten.

Der er selvfølgelig mange stemmer i at være miljø - forkæmper. Men bilerne i København er ikke til at komme udenom. Og erhvervslivet har brug for disse biler. ikke alle kan befordre deres varer rundt på ladcykler, som miljø - forkæmperne gerne vil have dem til. I forvejen kæmper erhvervslivet og deres kunder imod den adfærdsregulering Københavns Kommune har indført med parkeringsstrategien.

En discountmodel
Man skal hellere ikke vælge en discountmodel som den med Nordhavnsvejen, når man fra starten ved, at denne vej ikke kan tage det pres, der kommer fra en eventuel havetunnel.

Væk med små Hovsa - løsninger
Når nu de nye byområder skal udvikles, så kommer man nu engang ikke uden om bilerne. Det er på tide, at vi ser noget sammenhængende mellem trafikreduktionerne og det overordnede trafiksyn i København.

Man kan måske efterlyse en bedre trafik - sammenhæng i København i stedet for små Hovsa - løsninger.

Masser af forslag
I tidens løb har Nørrebro Handelsforening fremkommet med talrige forsøg på løsninger med Park and Ride Service og alternative fragtleveringer. Betingelsen for det sidste var, at det ikke måtte stille visse erhverv dårligere end dem, de konkurrerede med.

Manglende infrastruktur - sætter sine spor
Manglende infrastruktur sætter sit tydelig aftryk på Nørrebro. Indre Nørrebro har allerede mistet et hav af butikker og kigger man på Ydre Nørrebro ser man de første tomme butikker, samt butikker med ophørsudsalg.
Den ny bussluse ved Højbanen forstærker denne udvikling.

Snart er det Amagerbrogades tur, og snart er det Østerbrogades tur.

En ny beslutning om havnetunnelens placering vil nok først blive behandlet efter valget.

www.norrebro.dk indeholder en masse artikler om trafik og infrastruktur samt mangel på samme. Brug søgefunktionen og arkivet.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16