Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nyt fra Cykelstien - August 2013

De gående bruger skulderen
Ja så er den cyklende redaktør af denne side igen klar med nyt fra cykelstien og området omkring. Desværre så foregår der jo stadig masser af cykeltrafik på fortorve og fodgængerovergange. Nogle af de gående er dog begyndt at gå til angreb ved at bruge skulderen. De er trætte af, at få dumme kommentarer fra de cyklende.

Vi interesserer os for cykelstien
Og så kan vi så berolige vore trafikale modstandere med, at vi skam interessere os meget for, hvad der sker på cykelstien, selv om vi gang på gang bliver skudt i skoene, at det gør vi skam ikke. Vi tænker åbenbart kun på bilismen. men kig engang i slutningen af denne artikel. Der er en liste over 19 artikler om, hvad der foregår på cykelstierne på Nørrebro og Omegn. Vi har sikkert langt flere i vores arkiv.

Inspireret af Tour de France
Og på Amager er to lokaludvalg gået imod Super Cykel - stierne på Amagerbrogade. Ikke fordi, de som sådan er imod planerne for Amagerbrogade. Nej det de er imod, er at cyklisterne bruger Super Cykel - Stierne til racerløb.
Super Cyklister suser forbi uden mulighed for at reagere eller stoppe. De tager ikke hensyn til besindige cyklister. Disse cyklisters uniformerede fremfærd vækker forargelse. Mange pendlere lader sig forblændet af Tour de France.
Indrømmet, denne redaktør elsker at bestige Valby Bakke, alt imens adskillige puster og stønner eller er steget af.

En ladvogn på Amagerbrogade
Nogles steder på den nuværende Amagerbrogade er cykelstien så smal, at du ikke kan overhale en ladcykel. det har du lettere ved på Nørrebrogade, hvis ikke lige, der kommer modkørende trafik. Faktisk mener 70 pct. af københavnerne, at de føler sig generet af disse cyklende barnevogne.
Og svaret fra cyklisternes formænd:
- Det er blandt andet derfor, at vi skal have bredere cykelstier

Glemmer at se sig for
Så sent som i går oplevede denne redaktør et sammenstød på strækningen fra Nørrebros Runddel til Tagensvej. Og det var den traditionelle fejl. En cyklist var ved at overhale, men havde lige glemt, at der bag fra kom en med lidt større fejl, der også ville overhale. Man glemmer at kigge bagud. Denne fejl er lige så hyppig, som manglende tegngivning, når man pludselig vil over gaden, uden at give tegn.

Cyklister - stop
Cyklister, der kommer fra sidegaderne mener, at de ikke mere skal stoppe og kører derfor direkte ud, hvor vi kommer farende. Det er ikke særlig smart.

Buspassagerer og cyklister
Og problemet med buspassagerer og cyklister er der stadig. Vi andre holder, når bussen holder. Men flere cyklister mener ikke det er deres opgave at holde, og kører bare, derved opstår farlige situationer.
Modsat så kan buspassagerer stadig ikke finde ud af, at de først må gå frem, når bussen holder.
Vi har sagt disse ting før. Og vi opfordrer stadig til at lave en humoristisk kampegne omkring adfærd i cykelkulturen. Og det er ikke fordi, vi skal være Fætter Modsat, over for diverse formænd for cykelforeninger m.m., men cykelkulturen i København kunne blive meget bedre.

Brug folderen til københavnere
Åbenbart er der kommet en cykelguide beregnet for turister. Den er foreløbig kommet på dansk, engelsk og spansk. Man har planer om, at oversætte den til kinesisk. men hvad med at dele den ud til almindelige københavnere. det kan da kun gavne cykelkulturen. Folderen indeholder tegninger og 10 gode råd. Det er Indre By Lokaludvalg som har trykt den i et oplag på 20.000. Vi har tidligere herfra i diverse artikler opfordret kommunen til at gøre noget lignende.

Ikke altid tålmodige
Turisterne mener, at vi danskere kører vildt hurtige. Og når turisterne så standser op for at orientere sig, bliver der råbt ukvemsord efter dem. Heldigvis kan de fortå, hvad der bliver råbt. Københavnske cyklister har ikke altid den tålmodighed, der skal til.

Cyklister frem for bilister
Diverse formænd for cyklisterne har igen været ude med riven. De mener stadig, at København er bilisternes by, fordi cyklisterne skal vente for rødt, mens bilerne har har grøn. Når København skal være cyklernes by, skal dette laves om, siger de. Og han har en tilhænger i borgmesteren på området. Hun mener, også det skal prioriteres anderledes 

  • Cyklister frem for biler.

Stadig huller i Kertemindegade
Og det er fin nok, at man inde på kommunens hjemmeside kan angive, hvor der er huller på cykelstien, kørebanen m.m. Men hvad hjælper det hele, når det alligevel ikke hjælper!!!!
Således har undertegnede allerede for fire måneder siden markeret, at der er endda nogle særdeles dybe huller i Kertemindegade på Østerbro. Her er der stor fare for punkterede dæk en mørk aften.

Københavnere er mere trygge
Trods alle disse syre opstød, er det rart at vide, at københavnerne føler sig tryggere på cykelstien. I et nyt cykelregnskab siger 76 pct. af københavnerne, at de er tryg på cykelstien. I 2010 var dette tal på 51 pct.
De er dygtige dem, der laver cykelregnskaberne. For de har fundet ud af, at i 2010 cyklede københavnerne 1,21 millioner kilometer. Sidste år var dette tal steget til 1,27 millioner kilometer. Åh hvor er det godt, at man har bidraget positivt til dette tal.

Sommercyklister dummer sig
Og så siger man, at Sommercyklister dummer sig. de bliver mere kåde i sommervarmen. Næsten seks ud af syv cykeluheld om sommeren skyldes soloulykker. Som opmærksomme læsere ved, så kørte denne sides redaktør i et kommunalt hul. Men det var i vinterhalvåret. Og det var ikke fordi han var beruset, som man troede på Bispenjerg Hospital.
I sommermånederne 2005 - 2010 kom ikke mindre end 40.007 cyklister ind på landets skadestuer. Heraf var 34.168 eneulykker.

Pas på - modkørende
Uden nogen form for videnskabelige beviser vil denne redaktør dog lige oplyse om, at diverse øretelefoner, i - pad, mobiltelefoner m.m. også er skyld i mange uheld. Ejerne af disse elektroniske anordninger er i en helt anden verden og ænser ikke, hvad der foregår omkring dem.
Og på Super - cykelstien på Nørrebrogade skal man lige være opmærksom på modgående cyklister.

Sikre og usikre bilister
Denne redaktør hader også at cykle tæt, og sætter ofte farten op, for at komme væk. I en sådan tæt formation ser man hurtig, hvem der er sikre og hvem der er usikre cyklister.

Der stjæles langt flere cykler
Hvordan man kan bilde folk ind at cykeltyverierne er faldende, fatter denne redaktør ikke. Måske skyldes dette, at mange tyverier ikke bliver anmeldt. Det skal nemlig nu gøres digitalt, for at spare politiet. De stjæles stort set alle steder.
Ja faktisk er der nogen, der er så professionelle, at man om dagen udpeger emnerne. Om natten kommer man så kørende med en varebil., og fluks bliver de læsset ind. Vi har tidligere anbefalet, at man lavede nogle razziaer af varebiler ved Polens - færgen.
Hvert år bliver der stjålet mellem 40.000 og 50.000 cykler, alene i København.

Og det tal passer nok heller ikke. Måske er det reelle tal op mod en kvart million. Skulle politidirektørenes bonus gøres op i opklaringsprocenten af disse tyverier, ja så fik de ikke en rød øre. Men politiet prioriterer dette meget lavt. Således er opklaringsprocenten på cykeltyverier på under en halv procent.

Et register over stjåldne cykler?
Nu har politikerne så fået den geniale ide, at der skal oprettes et offentligt register over stjålne cykler, som alle kan slå op i, når de køber en brugt cykel. Politikerne mener, at dette vil have en stor præventiv effekt. Mon dog?
Men forsikringsselskaberne vil sikkert være begejstret. De betalte sidste år 230 millioner kroner til forsikrede ejere af 55.000 stjålne cykler.

Husk Nørrebrogade
Og hvor er det dejligt, at Københavns Kommune vil bevilge 10 millioner kroner til opstilling af yderligere 5.000 cykelstativer i de københavnske gader. Men hvorfor bliver de kun opstillet ved stationerne. Hvorfor ikke på Nørrebrogade. Såfremt en flink butik opstiller et cykelstativ, så skal der betales afgift.

Brug cykelhjelm
Efter turen i det kommunale hul bruger redaktøren cykelhjelm, men det gør de unge mellem 16 - 24 år ikke. Kun 15 pct. af de unge bruger styrthjelm. De går mere op i deres udseende.

Og således vil redaktøren slutte med en nypudset cykel og uden brok af manglende snerydning på cykelstien.

Hvis du vil læse mere om vores eventyr på cykelstien så gå ind på vores elektroniske arkiv og brug søgefunktionen. Oplever du gentagelser, så er det aldeles tilsigtet. Redaktøren mener nemlig ikke, at cykelkulturen er blevet forbedret.

Læs blandt andet: 

  • Jeg er så glad for min cykel (2005) 
  • eg er stadig så glad for min cykel (2006) 
  • Så tager vi cyklerne frem (2006) 
  • Brug hovedet på cykelstien (2006) 
  • Integration på cykelstien (2006) 
  • Cyklister er byttedyr (2006) 
  • Cykel - kulturen i København (eller manglen på samme) (2007) 
  • Jeg er stadig så glad for min cykel (2007) 
  • Medvind på Cykelstien (2008) 
  • Nye eventyr på cykelstien (2008) 
  • Københavnerne cykler mest (2008) 
  • Dårlig cykelkultur i København (2009) 
  • København - cyklernes paradis? (2011) 
  • Lyset blev slukket på cykelstien (2011) 
  • Ingen kultur på cykelstien (2012) 
  • Medvind på cykelstien 2 (2012) 
  • Nye farer på cykelstien (2013) 
  • De nyeste eventyr på cykelstien (2013)

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16