Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandel i Oktober 2013

Vi skal denne gang beskæftige os med julekæder på Nørrebro. Også her holder man på pengene. Det er ikke en let opgave, at indkassere penge. Danskerne er trætte af reklamer, og du skal passe på, hvordan du opfører dig i butikkerne. 700 butikschefer har gennemgået en uddannelse i, at spotte eventuelt terrorister. Og så holder danskerne stadig på pengene. Lukkeloven giver lukkede butikker. I brillebranchen er der duggede briller. Og så skal der skabes 800 nye fritidsjobs. Mange af disse skal placeres i butikker. Det og meget mere kan du læse i vores nyeste klumme om butikslivet i oktober.

Julekæder på Nørrebro
Bestyrelsen i Nørrebro Handelsforening har i flere omgange opsøgt butikker på Nørrebro. Målet er, at få butikker til at bidrage til julebelysning. Og det er åbenbart en stor kamp. Men det skyldes ikke uvilje, men økonomiske problemer, når der ikke er plads til bidrag til julekæderne. Og kun takket være tilskud fra Nørrebro Lokaludvalg ser det ud til at lykkes. I år vil man forsøge at lave julekæder fra Holtegade til søerne, dog med undtagelse af arealet omkring Assistents Kirkegård. Næste år udvides kæderne til hele Nørrebrogade, såfremt der kan findes nok bidragsydere. Og det er ikke for at forbigå nogle butikker. Det skyldes simpelthen økonomi. I forbindelse med julen er der i Stefansgade den 10. december en lokalhistorisk aften, Jul på Det Gamle Nørrebro.

Medlemsmøde den 22. oktober
Og så er der igen en aktivitet i gang. Nørrebro Handelsforening inviterer til medlemsmøde den 22. oktober. Indbydelse vil tilgå direkte til det enkelte medlem. Og mere skal og kan ikke røbes her.

Mere tryghed på Nørrebro
Det går den rigtige vej med hensyn til trygheden på Nørrebro. Man forsøger at få de unge til at tage en uddannelse og få dem i job. Men blandt de 15 - 24 årige er der 10 pct. færre unge aktive i job eller uddannelse i forhold til 2010. Så her ligger en stor udfordring.

En ny SuperBrugs ser dagens lys
SuperBrugsen på hjørnet af Nørrebrogade/Griffenfeldsgade genåbner den 10. oktober. Den er blevet en slags rolle - supermarked. Ifølge Coop, er det sådan frentidens madbutik kommer til at se ud. Man vil gerne skabe et moderne supermarked med lokal forankring. Butikken er blevet mere overskuelig enklere til at finde rundt i. Og så er der sat fokus på grønt og sundt kød, økologi, vin og delikatesser.

De skiller sig ud
Fem virksomheder skiller sig ud som rollemodeller. Glad Fonden fra Nordvest giver handicappede mulighed for ytringsfrihed. De laver kulturoplevelser til forskellige medier, hvor man har mulighed for at udnytte sit talent.
Og så er det Logik & Co, et byggefirma på Nørrebro. Her møder man lærlinge med respekt og tolerance uanset deres baggrund. Disse har svært ved at få arbejde andre steder.
Disse to institutioner er indstillet til Socialøkonomisk Årspris 2013. Om en af dem vinder, ved vi den 29. oktober.

800 fritidsjob til unge
Under budgetforhandlingerne blev ordningen med fritidsjobs til unge udvidet. Fra næste år skal der skabes 800 jobs til unge mellem 15 og 24 år. Det er især unge fra de belastede områder, der skal skabes plads til. Der er sat 4,5 millioner kroner af til ordningen. Meningen er, at der skal skabes 200 jobs i det offentlige og 600 jobs i det private område. Mange butikker på Nørrebro har allerede indrettet ekstraordinære jobs til de unge.

Shawarmamesterskab
Hvem laver den bedste shawarma på Nørrebro. Ja det spørgsmål er nu blevet besvaret. Der var 11 tilmeldte sharwarma - restauranter fra Dronning Louises Bro til Runddelen. Der var masser af mennesker ved kåringen. Og vinder blev Bab Al Hara ved Ahmad Kadum. Men Det Arabiske Madhus fik en pris for den bedste atmosfære. Beyti fik prisen for det bedste tilbehør. Jo, der manglede ikke noget.
Omkring 1.000 mennesker overværede kåringen.

Sundhedshus på Mimersgade
Folk på Nørrebro skal leve længere. I øjeblikket lever de i bydelen syv år kortere end landsgennemsnittet. Det er landets korteste levealder, og det skal det nu gøres noget ved.

På jagt efter Gammelt mad
EkstraBladet hjar været på jagt efter gammelt mad. man påstår, at 9 ud af 10 supermarkeder indeholder gammelt mad. Man fandt madvarer, der var op til to år for gammel. I knap halvdelen af supermarkederne kunne man fylde en indkøbsvogn med for gamle madvarer på under en time. I Kvickly fandt man således 200 varer, der var for gamle. Også i Føtex, SuperBrugsen og Superbest var fangsten stor.
Dem, der klarede sig bedst var Lidl, Aldi og Rema1000.

I de fleste tilfælde var det varer som mel, kager og morgenmadsprodukter. Men man fandt også kødpålæg, fiskefrikadeller og sild med overskreden holdbarsdato.
I SuperBest fandt man et buddingpulver, der var overskredet med et år og 10 måneder. Og i Føtex var der Glyngøre akvavit - fileter, der var et år for gammel. I Kvickly var en pose Lay chips, der var et år for gammel.

I en Føtex fandt avisen 85 gamle varer. Fødevarestyrelsen har ikke givet en eneste anmærkning i Føtex - butikker i 2013.
Undertegnede redaktør af denne side har selv oplevet ved flere lejligheder fundet for gamle varer. Det har hverken ført til et pund kaffe, gavekort eller chokolade med kun medørft et irriterende blik

Vi holder stadig igen
En femtedel af forbrugerne føler, at de har flere penge til forbrug. Men det bliver stadig ikke den danske forbruger, der kommer til at sparke gang i dansk økonomi. For intet tyder på, at Familien Danmark tager på indkøbsfest. Hver anden bruger pengene til opsparing. De vil nedbringe deres gæld.
Forbrugertilliden ligger på det højeste niveau siden november 2007, men pengene bliver ikke brugt i butikker. man håber stadig, at det ser bedre ud om et år.

Vi bruger Dankort til små beløb
Vi bruger Dankortet oftere end før. Men dog til mindre beløb end tidligere. I august brugte vi Dankortet til indkøb for 26,9 milliarder kroner. Det er en stigning på 3 pct. i forhold til august sidste år. I snit blev der trukket 303 kroner, hvillket er ni kroner mindre end samme periode sidste år.

Lego køber stor aktiepost i Matas
Lego - familiens investeringsselskab Kirkby har købt en aktiepost på en halv milliard kroner i Matas. I 2012 købte selskabet for 1,1 milliarder aktier i rengøringskoncernen ISS.

Danskerne trætte af reklamer
Seks ud af ti danske mediebrugere bliver irriteret eller meget irriteret, når de støder på reklamer i tv, radio eller på nettet. Det viser en undersøgelse som YouGov har lavet for Søndagsavisen. Men så længe det kan betale sig, at gøre opmærksom på et produkt, fortsætter reklamen. Otte ud aaf ti mener, at der er for meget reklame på tv. Danskerne tolerer mest reklamer i avisen.

Pas på, hvordan du opfører dig
I løbet af de seneste år er 700 butikschefer uddannet af PET i at spotte kriminelle terrorister. Man spotter dem, der afviger fra normalbilledet. Du skal nok lade være med at fotografere bestemte ting i et center, så gør du dig mistænkelig. Samtidig er butikscheferne blevet instrueret i, hvordan de laver en beredskabsplan.

Udlændinge dominerer i kriminaliteten
Ud af 2.338 fremstillede i dommervagten i København var de 75 pct. udlændinge. Det er især østeuropæer, der begår kriminalitet i København. Og man mærker det også i butikkerne.

Skattegælden stiger med 2,7 milliarder kr.
Krise, kollaps og konkurser er ifølge Skat årsag til stigende skattegæld. Den er på et år steget med 2,7 milliarder kroner, og er nu på 51,8 milliarder kr.
Den samlede skattegæld er næsten fordoblet siden 2007. De samlede restancer til de offentlige kasser udgjorde ved udgangen af juli 2013 hele 77 milliarder kroner.

Spar på emballagen
Hver dansker bruger årligt 126 kilo emballage. Halvdelen af dette er papir og pap. Plast udgør en fjerdedel. Det har nu fået Coop, Arla og Carlsberg til at fremsætte mål for, hvordan de kan reducere mængden af indpakning. Men kunderne går efter den større indpakning.
Hos Carlsberg har man oplevet, at dåsen har overhalet returflasken på trods af returflaskens mindre miljøpåvirkning.
Forbrugernes bekvemmelighed vejer ofte tungere end deres vilje til at foretage det miljømæssigt mest forsvarlige valg.

Unge sløser
60 pct. af samtlige rykkere for regninger sendes ud til unge under 29 år, selv om unge kun udgør 25 pct. af befolkningen. Hver tiende unge under 30 år er regristeret som dårlig betaler i RKI. 35 pct. af de RKI - registrerede unge vurdere selv, at rod og manglende overblik er årsag til at de er dårligere betalere.

Lukkelov giver tomme butikker
Afskaffelsen af lukkeloven vil give hundredvis af tomme butikslejemål. Små butikker og kiosker vil miste omsætning i størrelsesorden 7 - 7,5 milliarder kroner. Cirka 400 dagligvarebutikker er i gang med at lukke. Antallet af Dagli'Brugser og Lokalbrugser vil falde fra 379 til 300. I øjeblikket er cirka 6 pct. af landets butiks - kvadratmeter tomme. Dette tal er dog væsentlig større på Nørrebro, hvor andre ting også er spillet ind, og er årsag til lukninger.

Kritik af sundhedsdrik
Erhvervsmanden Fritz Schurs firma får kritik for at påstå, at en usund læskedrik er mineralvand. Drikken indeholder sødemiddel og en række smagsstoffer. Firmaet påstår, at det er tale om naturlig mineralvand. Fødevarekontrollen har givet selskabet en indskærpelse. Og det vil man rette sig efter. Men denne side var forleden inde på Schurs website, og da havde man endnu ikke fået rettet forholdene.

Har man nu hørt det?
Manglende søvn skal være skyld i, at vi lægger fede fødevarer i indkøbskurven. Undersøgelser viser også at manglende søvn, forstærker sult. Så folk med bekymring for kalorieindtag må gå tidlig i seng.

Færre på efterløn
Der er fortsat færre mennesker på efterløn. I andet kvartal var der 98.500 på efterløn, og det er 1.000 færre end samme tidspunkt sidste år. Stort set hele faldet er sket for de 64 - årige. Antallet af efterlønner er stort set faldet siden 2007. Siden tredje kvartal 2007 er der sket et fald på hele 30 pct.

Duggede briller
Det startede med, at Synoptik tilbød briller på afbetaling. Og det gør hver fjerde brillekøber i dag i Synoptik's 102 butikker. I Profiloptik er det 70 pct. af kunderne, der bruger denne købeform. Fra Forbrugerrådet advarer man mod dette, da betingelserne er uigennemskuelig.

Problemer hos brillekæderne
Profiloptik har sagt farvel til 25 pct. af deres ansatte, og hos Synoptik har man sænket priserne. Det er discountkæden Louis Nielsen's offensiv, der har bevirket dette. Hos Synoptik har man desuden optimeret kvaliteten. Dette har bevirket en omsætningsfremgang på 20 pct. de første måneder af 2013. Status i 2012 var, at Profiloptik havde 146 butikker, Synoptik 102 butikker, F.A. Thiele 82 butikker, Louis Nielsen 78 butikker.

Betal med mobiltelefon
Om kort tid behøver man ikke mere kort for at betale i butikkerne. Man kan bruge sin mobiltelefon. Allerede nu overføres daglig 2,5 millioner kroner mellem brugerne af mobiltelefoner. Danske Bank var først med et system. Men andre banker er fulgt med. Siden maj - måned er der overført 170 millioner kroner via mobilen.

Rødovre Centrum udvider
Det går godt for landets centre i øjeblikket. Her er masser af p - pladser. Og Danmarks ældste butikscenter står også over for en kæmpe udbygning. Der kommer nyt inden for fitness, lægecenter, flere butikker og kontorer. 20 nye butikker m.m. kommer til, desuden biograf med 700 siddepladser. Man mener, at særlig biografen vil øge publikums - tilstrømningen.

Flere turister til København
København oplever et stigende antal af turister modsat resten af landet. Tallene viser en stigning på 3,7 pct. De gode tal overrasker Visit Copenhagen. Der var 43 pct. flere kinesere i første halvår, sammenlignet med samme periode sidste år.

Kineserne er ikke tilfredse
Talrige københavnske butikker har nu ansat kinesisk - talende personale. Desuden har man været på kursus for at lære om kinesisk kultur. Når de kommer til København forventer de at se en ren og afslappet storby. Men her er ikke så kønt, grønt og rent, som de havde regnet med. De forventer god service - også digitalt, og den får de ikke. Tvært imod taler de om en meget dårlig service i de københavnske butikker. Så hvis de skal blive ved med ar strømme til byen og forgylde et fåtal af butikker, er der nogen, der må tage sig sammen.

Overskud og høflighed
Når man fremover bliver ansat i et supermarked, er det ikke nok, at man er effektiv. Discountkæder er begyndt at stille stigende krav til sine ansatte. Således har Fakta fokuseret på at huske at smile til deres kunder. Em butik skal være et sted, hvor man også møder den gode stemning.

Man tjekker på Nettet
Man har altid haft den opfattelse, at forbrugerne først tjekker i den fysiske butik inden man køber på nettet. men det modsatte er også tilfældet. Derfor er de fysiske butikker tvunget til at være til stede på nettet.

Danskerne kræver billigere brød
Mere end 84 procent af danskerne synes, at det er for dyrt at købe brød. Forbrugerrådet opfordrer til, at man presser butikkerne, så priserne dykker ned.

Illum har gyldne tider
Det kan åbenbart lade sig gøre at tjene penge på at sælge møbler og interiør af god kvalitet til danskerne. Illum forventer det største overskud nogensinde. Omsætningen forventes at runde 400 millioner kroner. En del af fremgangen synes at være oprettelse af en butik i Emporia i Malmø.

Torvehallerne har succes
Næsten dobbelt så mange som forventet har besøgt Torvehallerne. Og det har kun været få udskiftninger. 197.000 flere mennesker har det andet leveår besøgt stedet. De 120 stadeholdere har oplevet en omsætningsfremgang. 72 af disse er faste stadeholdere.

Grænsebutik i priskrig
Lange køer, udsolgte varer og indkøbsvognen kan være fortid, når du skal på tilbudsjagt i grænsehandelen. Nu har man nemlig fået en ny onlinebutik. Et par dage efter bestillingen , kan forbrugerne afhente deres varer på et drive - in lager syd for grænsen. Her er varerne pakket og klar. Formålet med denne butik er at presse priserne yderligere. Konceptet hedder Gpris.dk. Initiativtager er Allan Filbert. Han er tidligere direktør og ejer af Grænseguiden.dk og tidligere indkønschef hos Fleggaard.

Dansk Nethandel under pres
En fjerdedel af al dansk nethandel bliver foretaget på en udenlandsk hjemmeside, og andelen er stigende. Flere udenlandske hjemmesider etablerer sig også i Danmark med danske betalingsløsninger. Den danske e - handel udgjorde i 2012 54,7 milliarder kroner. Det lyder af meget, men er ikke mere end den tyske del af Amazon.

Dansk Industri vil skabe 200.000 arbejdspladser
DI vil hive 35.000 danskere fra det offentlige til det private. Man mener, at det offentlige fylder for meget. Man vil arbejde for færre på offentlig forsørgelse, lavere skatte - og afgiftsniveau, højere uddannelsesniveau og en 45 - minutters længere ugentlig arbejdstid. DI mener, at regeringens vækstplan er utilstrækkelig.

Nets er for langsom
Danske iværksættere skal ofte vente i månedsvis på, at Nets får Dankort - løsninger op at stå. Man beskylder Nets for at være tungt, langsomt og bureaukratisk. telefonkøerne er lange, det samme gælder svartiderne på e - mails.

Pas på - større p - bøder er på vej
Fremover kan du risikere at få fire p - bøder, hvilket i sig selv giver 2.000 kr. i bøde pr. døgn. Hvis du parkerer ulovligt i flere døgn på samme sted, kan det blive en særdeles dyr affære.

Udeservering skal forlænges
Liberal Alliance i København vil have forlænget tilladelse til udeservering til klokken 2, to timer efter midnat. Så befolkningen må indstille sig på mere larm. Og butikkerne skal stadig betale for salgsstativer og anordninger til cykelparkering foran deres butikker.

Tivoli fik nej
Planerne om et stort shoppingcenter ved Tivoli blev stemt ned på Københavns Rådhus. Det stort anlagte center på 2.600 kvadratmeter bliver nu ikke til noget. Her skulle have været hoteller, restauranter, caféer og butikker. Hos Tivoli blev man skuffet. Men politikerne fandt, at byggeriet var ude af trit med Tivolis historie og udseende. Politikerne fandt byggeriet for bastand.

Netto vinder pristest
Metroexpress har testet priserne på 17 dagligvarer i fem forskellige discountkæder, og resultatet var klart. Forskellene er næsten ikke eksisterende. Men Netto vandt knebent.

Andelstanken tilbage i Coop
Coop vil inddrage kundernes ønsker i butikkerne. Man vil ligeledes bruge kunder i deres fremtidige markedsføring. man vil simpelthen går mere ud af det, at 1,3 millioner danskere ejer dagligvaregiganten. Disse skal fremover føle, at have et medansvar for koncernen. En del af strategien er at slå på medlemsfordele.

Irma er blevet mindre
Irma er ikke mere så populær som tidligere. YouGov har lavet en undersøgelse for Berlingske Tidende. Den viser også, at Kvickly og Føtex har mistet anseelse. Føtex vil nu sætte alt ind på, for at genvinde sit image.

Rema 1000 går frem
Rema 1000 er i færd med at cementere sit image som førerposition inden for discount. Siden man passerede Netto ved årsskiftet, har man igen forbedret sir image. Det er antagelig den særlige købmandsånd, der præger kæden, som har båret Rema 1000 frem. Netto er blevet kritiseret for at have ansat en stor andel deltidsansatte unge. Netto mistede også en del anseelse, da man proklamerede, at man i stigende grad ville købe varer i Polen.

Blockbuster med nyt koncept
Snart er det slut med de nyeste spil og film i Blockbusters 70 butikker. Nu lukker butikkerne på stribe. Netflix og andre digitale udbydere var for stor en mundfuld. Fremover skal 45 af butikkerne sælge brugte mobiltelefon, bærbare computere og andet brugt forbrugerelektronik. den slags har stor succes i England og USA. Og så skal vi vende os til det nye ord, ReycleIT. Kun 10 - 20 pct. af alt forbrugerelektronik bliver i dag solgt videre. Den første butik åbner til efteråret på Vesterbrogade.

Danmarks dårligste arbejdsmiljø
Ugebrevet A4 har undersøgt, hvilken gruppe, der har Danmarks dårligste arbejdsmiljø. Og det blev vel ikke overraskende postbudene. Krisestemninger, omstruktureringer og fyringer hjælper til denne placering.

Joe and the Juice afviser Pandora - millionær
Joe and the Juice er blevet tilbudt 300 millioner kroner for sine 45 butikker i Norge, Sverige, Tyskland og England. Men handelen blev ikke til noget. Man kunne ikke finde ud af, hvad det skulle koste ejeren, Kasper Basse, at fortsætte som medejer af virksomheden med 20 pct. af aktierne.

Det var, hvad havde valgt at bringe om livet i og omkring detailhandelen i Oktober måned. Vi vender frygtelig tilbage i november måned.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16