Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Manglende Logistik i Trafikken?

I 2025 vil der tage dobbelt så lang tid for håndværkeren at komme rundt. Og der er masser af vejarbejde i gang i byen. En cykeltur afslører store sikkerhedsmæssige mangler, og hindringer der ikke er godt for cyklen. Borgerrepræsentationen har besluttet, at borgere og erhvervsliv skal orienteres om vejarbejde og de chikaner, dette medfører. Lad os håbe, at kommunen lever op til dette, når de begynder på Ydre Nørrebro i marts. Det lykkedes ikke for kommunen på Indre Nørrebro. Da blev vejarbejdet oplevet som kaos. Politikerne er ikke klar over, hvor meget vejarbejde chikanere virksomhederne.

Problemer i trafikken
Denne sides redaktør tog i weekenden en tur rundt på byens cykelstier. Det var en blandet fornøjelse. Masser af forhindringer mødte den udsatte redaktør. Her tænkes ikke blot på medcyklister, men på alle de byggeprojekter, der er i gang i byen. Der er nemlig ikke kun Metro. En masse andre ting er i gang. Og ikke alt virker efter hensigten.

Dårlig afspærring, manglende adskillelse af cyklister og gående, og plader lagt direkte på cykelstien uden form for glidende overgang, blev oplevet mange steder.
Og når du ligger der på jorden, slået ud, og politiet optager rapport, alt imens man venter på ambulancen, ja så må man håbe, at politiet finder det hul, man kørte op i. Hvis de ikke gør det, ja så kan du lige så godt opgive at søge erstatning hos Københavns Kommune.

Da vi for to måneder siden tog en lignende tur rundt i København så det nøjagtig lige sådan ud.

Turister vandrede næsten midt ude på kørebanen. Der kom modkørende busser. Til tider var trafikken nærmest kaotisk. Kan det ikke gøres bedre?
Efter massiv regnvejr er situationen i hovedstaden endnu mere kaotisk.

Næste etape på Nørrebro går igang
Til marts starter man næste etape af Nørrebrogade til stor overraskelse for mange butiksindehavere. Det kommer til at gå ud over omsætningen, og mon ikke man skal i gang med at lægge et nyt budget?

Dårlige erfaringer fra Indre Nørrebro
Hvad skal der ske, og hvornår sker det? Da Københavns Kommune iværksatte projektet med de brede cykelstier på Indre Nørrebro var det nærmest kaos. Problemet var manglende koordination og information.
Som vi tidligere har nævnt, så oplevede flere butikker, at der blev startet en udgravning foran deres butik. Da denne var færdig forlod arbejderne denne uden form for afskærmning. Det måtte butiksejerne selv sørge for.

Dette bør ikke ske i den næste etape. Derfor vil denne sides redaktør tage kontakt til Københavns Kommune i det håb, at vi her på siden kan give butiksejerne besked om, hvad der sker og hvornår.

Tidsplaner bliver ikke overholdt
Tidsplaner bliver ikke overholdt, fordi entreprenører ifølge kommunen ikke overholder dem. Og åbenbart har kommunen ikke mulighed for at straffe disse entreprenører. Der er åbenbart problemer med at tøjle disse entreprenører.
Håbet kan kun være, at man graver mindre og i kortere tid. Bedst var det, hvis kommunerne selv kunne opstille vilkår og betingelser. Man har på fornemmelsen, at entreprenører forlader et projekt før tid, og at der mangler tilsyn på de forskellige projekter. Det virker som om kommunen mangler sanktionsmuligheder.

Tålmodigheden bliver testet
Indrømmet, vejarbejdet tester tålmodigheden hos både cyklister, bilister og gående i Københavns gader.
Forsinkelser koster samfundet op mod 20 milliarder kroner om året. Men man glemmer hele tiden, at detailhandelen lider under disse kaotiske forhold.
Men det er vel også lidt vildt, når man hører, at der hvert år gives tilladelse til mellem 10.000 og 12.000 vej - og gravearbejder i Københavns Kommune.

70 pct. mener, at det går ud over virksomheden
Det er ikke kun på Nørrebro, vi klager. En ny undersøgelse som Berlingske Research har foretaget, viser at 70 pct. af virksomhederne i Københavns Kommune mener, at det er blevet vanskeligere at komme frem i de københavnske gader inden for de seneste fire år, og 40 pct. mener, at det skader deres forretning.

Havde man lavet denne undersøgelse på Indre Nørrebro for et par år siden, havde cirka 80 pct. sikkert fortalt, at det skadede deres butik.
Dette er et punkt, som politikerne gerne må tænke på, når de nu indleder deres valgkamp. Men gør også noget ved det, når valgkampen er over.

Der skal informeres bedre
Og for at vende tilbage til Ydre Nørrebro fra marts næste år, må vi håbe, at Københavns Kommune bevarer overblikket, og at informationen ikke bliver så kaotisk, som det var på Indre Nørrebro. Men Borgerrepræsentationen har vedtaget nogle tiltag, der skal gøre trafikafviklingen lettere. Vi må så håber, at det også komme til at gælde for Ydre Nørrebro. Det man har vedtaget lyder sådan her: 

  • Virksomheder og borgere skal informeres bedre i forbindelse med byggeprojekter i deres nabolag. De skal i god tid kende til konsekvenser for trafikafvikling og hvilken betydning, arbejdet har for adgangen til deres butikker og boliger.

Dårligere vejkvalitet
Selvfølgelig kan reparationer ikke undgås. Når man betænker, at man i Danmark kun ligger på en 22. plads alt efter i hvilken kvalitet, vejene befinder sig, ja så kræver det nok mere reparation. For blot fire år siden lå vi på en 8. plads.

Fejlen kan også ligge hos husherren
Entreprenørerne fejer Københavns Kommunes kritik af bordet. De mener, ar fejlen sagtens kan ligge på bygherren, hvis vejarbejdet bliver forsinket. Man mener, at kommunen kan blive bedre til at planægge og styre programmerne.

Dobbelt så lang tid i 2025
En anden ting, som kunderne til håndværkerne måske lige skal bemærke, er at frem til år 2025 vil håndværkerne og bilisternes forsinkelsestid være fordoblet. Det samme vil gælde for busserne, og det er selv med en ny Metro, og diverse motorvejsforbindelser samt den nye København - Ringsted bane.

En anden ting, man skal tænke på, er at vej - og banekapaciteten til den udnyttes maksimalt. En forholdsvis lille vækst i denne trafik vil få det hele til at bryde sammen. Og man skal ikke glemme, at befolkningen stiger og dermed antallet af biler, selv om København fører en bilfjendsk politik.

Hvad gør vi ved det?
Og hvad kan man så gøre ved det? 

  • Nye vejanlæg, udvidet vejkapacitet, effektiv trafikstyring, moderne trafiksignaler, tiltag til at fremme bussernes fremkommelighed, letbanelignende superbusser, letbaner, forbedring af s- tog og Metro.

Først bycykler - nu pendlerparkering
For et stykke tid siden skændtes København og Frederiksberg Kommuner om bycyklen. Nu er det så pendlerparkering, man strides om. På Frederiksberg mener man, at Københavns bilfjendske og umenneskelige p - afgifter får pendlerne til at parkere på Frderiksberg.

Her på siden kan du læse en masse omkring trafik, infrastruktur og mangel på samme. Gå ind på vores søgefunktion og arkiv.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16