Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Pas på – Højresving – Cyklister!

Den gamle redaktør blev ramt af en bilist. Nu bliver der skabt endnu bedre forhold for os cyklister på udvalgte strækninger. På 25 år er antallet af cyklister i København blevet fordoblet. Nu er der 41 pct., der cykler på arbejde hver dag. Målet er 50 pct. Mon ikke Bycykel – projektet til i alt 84 millioner kroner er blevet en fuser. Men hvad er nu det. Kun 9 pct. af danskerne bruger deres cykel hver dag. Deriblandt er den gamle redaktør her.

Pas nu på
Vi plejer altid at indlede med, at nu skal vi høre nye muntre historien fra cykelstien. Men vi starter knap så muntert.

Nu er vi atter engang på cykelstien. Vi skal igen høre nyt derfra. Og den cyklende redaktør vil først starte med en advarsel – pas på højresving.

I løbet af et døgn oplevede han to gange farlig konfrontationer. Den ene gang gik det galt, men det kunne have gået meget værre. I sidste øjeblik fik den gamle redaktør drejet cyklen så meget, at det kun var bilistens spejl, der hamrede ind i låret. Det lød et ordentligt knald. Og hold da op for folk kiggede.

Bilisten var lige så rystet som den gamle redaktør her. Resultatet var en haltende redaktør med et lår, der havde alle regnbuens farver.

Og på samme tid, dagen efter blot 100 meter derfra, var det samme ved at ske. Og det var stadig på Jagtvej. En bilist skar lige hjørnet, men heldigvis var forbremserne lige blevet justeret.

140.000 daglige cyklister
Hvor er det så dejligt at høre, at nu bliver forholdene bedre på seks udvalgte strækninger, der dækker i alt 140.000 daglige cyklister. Gad nok vide, om det så er nok til at håndtere det stigende antal cyklister. I dag er det dobbelt så mange på cykelstierne som for 25 år siden.

Hvad med Nørrebros Runddel og sydpå?
Den gamle redaktør ser straks, at forholdene for cyklisterne, der kører fra Nørrebros Runddel til Frederiksberg ikke får forbedret forholdene. Her er der faktisk ikke ret meget plads på cykelstien. Her det næsten umuligt at overhale.

Vis hensyn – og giv tegn
I 2013 var vi 41 pct. der valgte at tage cyklen på arbejde i København. Målet er 50 pct. Ja og når vi alle skal være plads til os alle, så giver jeg Klaus Bondam ret i, at cyklisterne skal vise bedre adfærd.

Vi skal lære at vise hensyn og give tegn.

Bycyklen er en fuser
Det storstilede bycykel er blevet lidt af en fuser. Meningen var, at pendlerne skulle lade bilen stå, og bruge denne cykel. Vi har tidligere her på siden anmeldt denne cykel. Vi bedømte, hvis cyklen, som for tung at danse med. Den er nok lidt svær at bruge, når man har travlt. Men alt for få bruger den.

Efter planen skulle der hvis nok have været 1.860 nye cykler på de københavnske veje. Men det er hvis kun 426. Man undskylder med, at den tyske leverandør er gået i betalingsstandsning.

Der skulle have været 105 ladestationer, men der er kun kommet 27. I alt er der sat 88 millioner kroner på højkant. Ambitionerne var, at hver cykel skulle ud at trille på tre ture pr. dag. Men ak, cykler bliver ikke brugt nær så meget,

Tjah en enkelt cykel koster 9 gange så meget som den gamle redaktørs cykel.

Inden vi bliver beskyldt for at fordreje tingene, så se lige her. 855 af de 1.860 cykler finansieres af Københavns Kommune. De resterende 1.005 cykler finansieres af DSB og Frederiksberg Kommune.

Hos Enhedslisten er det ikke en fiasko
Det er mest turisterne, der har brugt cyklen. Pendlerne har endnu ikke fået øje på dem. Og kun 256 har i dag abonnement på cyklerne. Dette gør det væsentlig billigere at bruge dem.

Men hos Enhedslisten mener man, at det er for tidligt at bedømme projektet som en fiasko. Det skal være fuldt udrullet, som man siger, og en hel sæson skal være afviklet inden man kan bedømme det.

Kun 9 pct. af danskerne cykler hver dag
Epion har lavet en undersøgelse, der gælder hele Danmark. Næsten 9 af 10 danskere har en cykel. Men 14 pct. cykler aldrig, og 61 pct. cykler ikke regelmæssigt. Undersøgelsen viser, at hver tredje dansker faktisk ikke har cyklet den sidste måned. Men i København er andelen af cyklister stigende.

Men hvad er nu det? Er det kun 9 pct. der cykler hver eneste dag.

Brug cykelhjelmen
Det er da for dårligt. Måske skal da vi da lige nævne, at man på Odense Universitetshospital har fundet ud af, at det er en fordel at bruge cykelhjelmen. De lærde har ellers været uenige i dette spørgsmål.

Forskellig fra kryds til kryds
Når nu planlæggerne skal i gang, så prøv engang, at kig på intervallerne ved de forskellige kryds. De er forskellige, forstået på den måde, at rammer du det gule lys efter at have passeret grøn, så skifter den hurtigere til rød i visse kryds, og så tilsvarende noget hurtig til grønt for dem der vil frem. Det kan godt blive farligt.

Vi har her på siden skrevet talrige artikler om Cykelkultur og mangel på samme. Brug søgefunktionen og gå ind i vores elektroniske arkiv.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16