Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nyt fra Cykelstien i august 2016

Færre og færre tager cyklen. Cyklisme udgør stadig en mindre del af trafikken. I København bruger man en lidt anden regnskabsform. Derfor er cyklismen meget høj prioriteret. Men derfor egner alle cykelstier sig ikke til højhastigheder. Men er det ikke som om at cykelkulturen bliver stadig dårligere? Fuckfinger og tilråb er almindelig. Og så er spørgsmålet om el – cyklen virkelig er så god en ide. For cyklisterne er der ikke så mange regler. Og få mange vil ikke overholde de få regler, der eksisterer. Men en skam at færre tager cyklen.

Stigning af tilskadekommende
Igen engang er vi på cykelstien. Hvad er der sket nyt omkring cyklen her i sommertiden.

Det er ingen tvivl om, at det er sundt at tage cyklen. Men trods en forbedring af trafiksikkerheden på cykelstien, er risikoen for at komme til skade eller miste livet tre gange så høj for cyklister som bilister. Men der er ikke sket så mange forbedringer for den enkelte cyklists sikkerhed.

Tal fra Vejdirektoratet viser, at i 

  • 2010, blev der dræbt 26 cyklister i trafikken og 392 kom alvorlig til skade
  • 2015 - - - 26 - - - og 512 - - - -

Færre og færre tager cyklen
Vi har ellers fået at vide, at vi er flere og flere, der cykler. Vi kan jo nærmest ikke komme frem på cyklestierne i København. Men faktum er, at danskerne cykler 10 pct. mindre end for 25 år siden.

Man har åbenbart haft folk ud at tælle, for man siger samtidig, at der kun i to af de sidste 15 måneder er blevet cyklet mere end året før.

Cyklistforbundet har den forklaring, at der er kommet mange flere mikrobiler, og det er blevet meget mere almindelig at have bil nummer to.

I landdistrikterne er antallet af skolelukninger årsagen. I samfundet er tendensen, at det hele skal gå meget hurtigere, og så taber cyklen. Dette passer ikke helt, for i København kan du mange gange kommer hurtigere frem på cykel end bil.

Nu er det sådan, at danskerne har færre biler pr. indbygger end lande som Tyskland og Sverige.

Er el – cyklen en god nyskabelse?
Måske kan el – cykler skabe en ny tilvækst af cyklister, selv om Den Gamle redaktør tvivler på den sportslige og sundhedsmæssige værdi af denne. Måske kan den være lidt farlig for ikke øvede cyklister. Ja ofte siger man, at os ældre cyklister udgør hovedfaren på cykelstierne. Da er jeg nok ikke helt enig.

Cyklismen udgør en mindre del af den samlede trafik
Vejdirektoratet har været fremme med kuglerammen og beregnet, at i 

  • 1990 foregik 5 pct. af den samlede trafik i Danmark på cykel 
  • 2015 - 3,9 - - - - - - - - -

Det sjove er, at i København har man en helt anden kreativ måde, at beregne cykeltrafikken på. Og det betyder at cyklismen er meget høj prioriteret til glæde for os cyklister.

Cyklekulturen er stadig dårlig
Vi har her på siden fra starten af vores beretninger fra cykelstien været inde på, at cykelkulturen ikke er helt som den skal være i København. Folk råber af hinanden og giver fuckfingeren til andre trafikanter. Vreden fører i nogle tilfælde til direkte vold. Cyklistforbundet fortæller i en rapport, at 

  • 73 pct. er genert eller meget genert af andre cyklister, der kører mod cykelretningen 
  • 70 pct. er genert af folk, der kører over for rødt 
  • 78 pct. er genert af folk, der overhaler uden at se sig tilbage

Den Gamle Redaktør har i et foredrag i Sønderjylland fortalt, at i København er cykling en kampsport. Det er selvfølgelig overdrevet, men der er spor sandhed i det. For man må jo sige, at det har udviklet sig til en ekstremt egoistisk transportform.

Tilråb og ”Fuckfinger”
Vi cyklister er os selv nærmest, og vores selvretfærdighed går ud over de andre cyklister. Men konfrontationer med bilister er eskaleret de sidste år. 

  • 42 pct. af alle cyklister, bilister og fodgængere har oplevet tilråb fra andre cyklister 
  • 36 pct. af alle cyklister har oplevet at få ”fingeren” af andre cyklister.

Cyklistforbundet mener, at forklaringen er flere på cykelstien og det at cyklister kører i forskellige tempi.

Ikke så mange regler, der skal overholdes
Mange cyklister føler sig så mobile, at de hurtig kan komme væk. Derfor mener de ikke, at de skal stå til regnskab for deres opførsel.

Som cyklist behøver man ikke at tage kørerkort. Det sker heller ikke så sjældent, at man kan få hastigheden op på 30 eller 45 kilometer i timen. Man stiller bortset fra færdselsregler ikke så mange krav til cyklisterne, og det føler mange heller ikke at de skal opfylde.

Der gælder heller ikke specielle regler for ladcykler, hjemmelavede cykler eller postvæsnets el – cykler.

Ikke alle cykelstier er dimensioneret til højhastighed
Der er ingen krav til cykelhjelm. Og mange cykelstier er slet ikke dimensioneret til høje hastigheder. Og med den standard som nogle cykelstier har i hovedstadsområdet er det direkte farligt.

Er cykelkulturen blevet dårligere?
Det er jo fin nok, at man anlægger cykelstier som er superbrede nogle steder, mens de andre steder er meget smalle. Men det skal jo mere til, for at forbedre cykelkulturen. Vi har i Nørrebro Handelsforening i årevis råbt op om en bedre cykelkultur. Men vi har fået den i hovedet igen, at vi er i mod cyklisme, fordi bilisterne på Nørrebro har fået dårligere vilkår.

Kampagne for de 16 – årige
Fint er det, at Rådet for Sikker Trafik indfører en kampagne for skolebørn, ikke kun d små men også teenagebørn. Statistikkerne siger, at ti gange så mange 16 – årige kommer alvorligt til skade eller bliver dræbt i trafikken som seksårige.

Derfor bør forældre tale med teenagerne. Det går ikke at køre på cykelstierne uden hænder på styret, for de bruges samtidig på en Ipad eller lignende.

I perioden 2011 – 2015 var antallet af dræbte eller alvorlig tilskadekommende børn og unge i trafikken: 

  • 6 årige: 21 
  • 16 årige: 240

Kig på vores hjemmeside, der kan du finde alle andre cykelartikler i vores elektroniske arkiv. Brug søgefunktionen. Følg også med på vores Facebook.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16