Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandel i februar 2017

Det bliver et hårdt år for detailhandlen, eller gør det? Indfør pant på varer købt i Tyskland, siger man i Gråsten. Danskere, der køber i Grænse – netbutikker glemmer at betale punktafgifter. Suppe købt i Netto til 9,- bliver solgt i Café – kæde som ”Dagens Suppe” til 89,- kr. ”Ækel kommerciel Forurening” på Strøget siger handlende. Detailkæder blandt de mest populære brands. Blandt de 250 største varehuse i Verden er der 2 danske kæder. HK kræver indgreb over for supermarkeder, der bruger tilskudskroner. Slut med at forny ”Sig – nej til reklame”. ”Kan det ikke gå lidt hurtigere”, ja sådan skal man ikke tiltale en ansat i kunders påhør. DT – Group rydder op og tvangslukker 10 butikker. Specialbutikker vender tilbage til supermarkeder. Kan det betale sig med tillægsforsikringer? Dansk Supermarked kaster sig over dette for dem nye produkt. Husk, at du nu som erhvervsdrivende på Ydre Nørrebro fra 1. marts skal punge ud med 2.950 kr. for en erhvervslicens

Husk, ikke mere gratis p – plads på Ydre Nørrebro
Vi har flere gange på vores Facebook gjort opmærksom på, at det ikke mere er gratis at parkere på Ydre Nørrebro. Besøgende i området skal betale 9 kroner i timen i dag – og aftenperioden. Nattaksten er 2 kroner i timen. Beboerne kan slippe billigere ved at købe en årlig p – licens.

Er du erhvervsdrivende i området skal du lægge 2.950 kr. for en erhvervslicens. For beboerne er det afgørende, hvilken bil man har og hvor meget den forurener. Kører bilen langt på literen kan man slippe med en hundredmand. Er det en bil, der forurener mere er det 730 kroner eller er det en af de mest miljøbelastede biler, ja så er prisen 1.130 kr.

Er du i tvivl om, hvor din bil hører til, så gå ind i www.bilviden.dk

Detailhandel – salget endnu 10 pct. under 2008
Omsætningen i fjerde kvartal steg med 0,7 pct. i forhold til sidste år. Danskernes køb af fødevarer op til jul var faldende, den lå 1,7 pct. lavere. Butikkerne har svært ved at få gang i forbrugsfesten.
Danskerne vil heller bruge penge på biler eller håndværksydelser. Ifølge Nykredit så ligger detailsalget endnu 10 pct. under rekorden fra 2008.Det er endda inklusive nethandelen, der er endnu større end dengang.

Det ser også ud til at julehandelen flytter fra december til november. Dette skyldes blandt andet Black Friday. I december lå omsætningen i 2016 næsten lige med tilsvarende omsætning i 2015. For november lå omsætningen 2,6 pct. højere.

Bliver det et hårdt år for detailhandlen?
Gallup har foretaget nogle undersøgelser hos danskerne. Og det tegner ikke et alt for lyst billede for fremtiden for dansk detailhandel skriver ”Finans”

Halvt så mange danskere vil skifte bilen ud som i 2016. Og kun to ud af tre vil købe forbrugerelektronik som de gjorde det i 2016. Kun 21 pct. vil ud og investere i større forbrugsgoder til hjemmet som hvidvarer, møbler og lignende, Tallet i 2016 var 32 pct.
Grundet den lave inflation er danskernes købekraft blevet bedre.

Butiksdød, nej
De fysiske butikker behøver ikke at bukke under, fordi vi heller vil handle på nettet. En ny undersøgelse viser, at især de unge ofte bruger nettet som inspiration til at handle i en fysisk butik end omvendt.

Undersøgelsen viser tværtimod, at dobbelt så mange bruger nettet som inspiration og derefter går ned i en fysisk butik end omvendt. Undersøgelsen er foretaget af Epinion for Eniro. Man har spurgt danskerne om, hvordan deres indkøbsmønster har været den seneste måned.

Her siger 45 pct. at de har fundet inspiration på nettet og købt varen i den fysiske butik. Blandt de 18 – 36 årige siger 56 pct. at de har fundet inspiration på nettet og senere købt varen i en fysisk butik.

Indfør pant på varer købt i Tyskland
Man møder overalt i Sønderjylland problemet med at folk kører syd på efter varer. Og det gøre man også i Gråsten. Her har Gråsten Handelsstandsforening en løsning på dette problem. Politikerne skal indfører pant på drikkevarer købt i Tyskland, mener man. Mange fødevarevirksomheder r efterhånden lukket i Sønderjylland.

Man glemmer lige punktafgifterne
Øl, vin og spiritus, chokolade og andre typiske grænsehandelsvarer bliver klikket ned i den digitale indkøbskurv fra onlinesupermarkederne i Tyskland.

Men det er de færreste danske forbrugere der ved eller husker, om de selv skal indberette og betale danske punktafgifter af varerne til Skat. Når man nu for eksempel bestiller en falske vodka, skal man betale en punktafgift på 55 kroner.

Sidste år indberettede kun 298 danskere deres køb. Åbenbart har Skat ikke heftet sig ved det lave indberetnings – antal. Nu står det med punktafgift ikke særlig tydeligt på for eksempel hjemmesiden netpris.dk

Suppe købt i Netto sælges som Dagens Suppe
Suppen koster 9 kr. i Netto og sælges som dagens suppe i Cafe Vivaldis Cafékæde for 89 kr. som Dagens suppe. Herfra mener man, det er en fair pris. Man smager suppen til, varmer den, skal betale løn og husleje. I sidste regnskab havde cafékæden et overskud på ni millioner kroner efter skat.

Ækel kommerciel forurening på Strøget
Otte digitale reklamestandere skal stå på Strøget og Kongens Nytorv i København. Det er kunstneren Bjørn Nørgaard, der har skabt disse. De handlende kalder det for ”Lysforurening”. Også kommentarer som ”Ækel Kommerciel forurening” er fremkommet.

De handlende plejer selv at ødelægge helhedsindtrykket for hinanden med gadevarer og skiltning. Nu hjælper kommunen selv til. Det kræver nænsomhed og omsorg, hvis tingene skal falde på plads. 

  • Hvis vi ikke passer på, kommer det til at ligne lort og lagkage. Det kan man se i den anden ende at Strøget, ved den anden ende af Strøget ved Frederiksberggade, hvor der er gang i skiltningen

Ja sådan siger Mads Nørgaard, indehaver af Modehuset Mads Nørgaard – Copenhagen til Politiken.

Ny madmarked på Vesterbro
WestMarket på Vesterbro er startet som Københavns helt nye madmarked. Man kalder sig et supplement til Torvehallerne og Papirøen og ikke som en konkurrent. Målgruppen bliver først og fremmest de 60.000 – 70.000, der bor i området.

Coop satser Grønt
Coop vil øge salget af frugt og grønt med ikke mindre end en milliard kroner de næste fem år. Det svarer til en vækst på 50 pct. Alene inden for de sidste tre år har kæde øget deres salg i grønt med 33 pct.

Sidste år omsætte kæden for godt 45 milliarder kroner. Koncernen har lavet en madmanifest: 

  1. Vi vil sætte smag på din hverdag 
  2. Vi vil give dig gode madoplevelser 
  3. Vi vil gøre økologi til hvermandseje 
  4. Vi vil gøre det sundere for dig at leve nemt 
  5. Du skal have at vide, hvad du spiser 
  6. Vi vil give dig lokale råvarer

Detailkæder blandt de 10 mest populære brands i Danmark
Yougov har foretaget undersøgelse af, hvilke brands, danskerne havde den mest positive holdning til i 2016. Og resultatet ser således ud: 

  • Lego 
  • Rema 1000 
  • Netflix 
  • Audi 
  • Ikea 
  • Lotto 
  • Anglamark 
  • Tesla 
  • Lidl 
  • Mercedes – Benz

De 250 største Varehuse i Verden
Deloitte har netop kåret de 250 største varehuse i verden. Og selv om vi synes, at Bilka er stor, så forsvinder de i mængden. Men alligevel er det imponerende, at vi har to danske kæder blandt de 250. Jysk var sidste år med på plads 240, men er i år ude af listen. De 250 varehuse havde en fremgang på 5,2 pct.

1. Wall – Mart 3.500 milliarder kroner
2. Costco Wholesale
3. Kroger
4. Lidl
8. Aldi
115. Dansk Supermarked 63 milliarder kroner
167.COOP Danmark

HK kræver indgreb over for virksomheder med løntilskud
HK Handel kræver indgreb i virksomhedernes ret til at bruge ledige med løntilskud. Kravet kommer efter, at nye tal fra Beskæftigelsesministeriet viser, at Dansk Supermarked i første kvartal havde 1.774 ledige ansat med løntilskud, mens konkurrenten Coop havde i alt 1.770.

Dansk Supermarked mener, at der en grov forsimpling fra HK’s side. De står ganske uforstående over for kritikken. De mener, at HK løber fra deres ansvar.

Dansk Supermarked har i alt 39.000 ansatte i Danmark. Cirka hver 22. medarbejder er ansat med offentlige støttekroner. Hos Coop er det hver 23. medarbejder, som er en ledigansat med offentlige løntilskud.

Slut med at forny ”Nej til reklame”
Hidtil har skiltet ”Nej tak til reklamer” kun været gyldig to år efter at de er sat op. Men det bliver nu lavet om. Klistermærkerne skal ikke mere have årstal. Alle virksomheder, der sender markedsføring uden navn har pligt til at følge de nye regler.

Kan du ikke gøre det lidt hurtigere?
Forleden hørte jeg overstående i en discount – butik. Det er altid pinligt, hvis en kunde skal høre en irettesættelse af en medarbejder. Og det blev ikke gjort hurtigere efter at disse to var gået hver til sit.

Lederen burde have formuleret det helet anderledes: 

  • Fedt, at vi har travlt. Hvad kan vi gøre for at følge med? Hvad kan vi gøre for at nå færdig, inden klokken 16? Hvad kan jeg eventuelt hjælpe med?

Man er på samme hold. Man arbejder ikke hurtigere, fordi man er blevet ydmyget. En leder skal både tale og lytte. En god leder ved, at teamet skal spille godt sammen. Hvornår er en medarbejder kommet med en skarp ide? Eller med konstruktiv kritik af din lederstil?

Man når langt bedre resultater hvis hele holdet er engageret. Kommunikationen skal fastholde motivationen og engagementet. Der er altid mere end en side af samme sag. Måske var det årsag til, at medarbejderen ikke kunne gøre det hurtigere.

Vi skal smide berøringsangsten og vise begejstringen. Kunder får en dårligere oplevelse, hvis medarbejderne i stedet for ild i øjnene har søvn i øjnene. En medarbejder skal opleve en leder, der inspirerer, og forventer noget. Ja det må sandelig gerne gå begge veje.

Der skal ryddes op i Byggemarkederne
Ejeren af Silvan og Stark, DT Group indleder en massiv oprydning blandt sine byggemarkeder efter det dårligste regnskab i 20 år. Ny topchef tvangslukker ti Stark – byggemarkeder.

Godt nok tjente DT Group 160 millioner kroner. Men det var langt fra niveauet på over en halv milliard for få år siden. I 2007/2008 lå man helt oppe på 750 millioner kroner.

Specialforretninger vender tilbage
Antallet af specialforretninger med fødevarer er faldet med mere end 1.000 siden år 2000, men nu vender de tilbage. I stigende grad gør supermarkederne plads til disse butikker.

Enten åbner supermarkederne for et større udbud af specialvarer eller de simpelthen inviterer specialforretninger ind i supermarkedet. Der er også indgået partnerskab med nogle af landets populære specialhandlere.

Dansk Supermarked har eksempelvis inviteret den amerikanske kaffekæde Starbucks indenfor. Coop har indgået aftale med Meyers Bageri.

Kan Elektronikforsikring betale sig?
Forbrugerrådet Tænk er imod tillægsforsikringer. De siger, at det er som at smide penge ud af vinduet, når ”aggressive” tilbyder det. Dette bliver nævnt, efter at Dansk Supermarked er gået ind på markedet. En almindelig tillægsforsikring gælder kun et enkelt produkt.

Med blot tre elektronikprodukter forsikret med hver sin tillægsforsikring er en almindelig indboforsikring seks – syv gange billigere. Man kan få en til 390 kr. om året. Forbrugerrådet anbefaler, at man til sin indboforsikring tegner en elektronikdækning.

Måske er tilbud om en månedlig præmie på 99 kr. også en måde at trække kunder til.

Det var, hvad havde samlet til dig i denne måneds udgave af ”Besøg i Detailhandlen”. Hold øje med vores Facebook, der bringer vi dagligt opdateringer om, hvad der sker i detailhandlen. Og r vores elektroniske arkiv kan du finde ældre besøg i detailhandlen. Vi er tilbage i næste måned.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16