Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Turist i København

Vi skal fortælle turisten en historie. Endelig kom der en turistinformation i Nordhavn. På Langelinje er der to, der kører rundt på en ladvogn, der udgør turistinformationen. Engang mente en ”fin” mand med slips, at jeg skulle holde det foredrag jeg holdt i Nørrebroparken om Nørrebro på tysk og engelsk-men gratis. Engang tilbød Nørrebro Handelsforening et samarbejde med Visit Copenhagen omkring turister på Nørrebro, men fik aldrig svar Vi ligger på plads 31 i Danmark. Siden 2013 er vi drattet 18 pladser tilbage. Det gælder Danmark som yndet turistmål. Er vi blevet for egoistiske og intolerante? Vi er verdensmestre i livskvalitet, men kan åbenbart ikke finde ud af at tiltrække turister. Vi undskylder trafikråd med Metro, og turister skal vente en halv time på en taxa. Hvad med at få turister i Stefansgade og fortælle om Nørrebro?

Vi fortæller en historie
Forleden mødte ”Den Gamle Redaktør” et ældre tysk ægtepar på Østerbro. De spurgte om seværdigheder på Østerbro. Men de blev egentlig mest begejstret for mit lille mini-foredrag om H.C. Andersens sidste dage på Østerbro.

For nogle år siden havde et ægtepar en café i Nordre Frihavnsgade, der ligefrem var indrettet som et sted, hvor man kunne høre og se noget om H.C. Andersen. Det kunne have blevet et eldorado for turister.

Endelig information
Og ikke langt derfra kunne man også for nogle år siden se forvirrede turister rende rundt og lede efter S-toget ind til København. Der var kun tilfældig forbipasserende, der hjalp disse.

Nu har man da langt om længe indrettet et informationssted, så turisterne kan få noget information. I Nørrebro Handelsforening tilbød for en del år siden Visit Copenhagen et samarbejde omkring turisme på Nørrebro, men vi hørte aldrig fra dem.

Krydstogtsturister er der masser af
Der kommer et stigende antal krydstogtsturister til hovedstaden. Og det skulle gerne skabe flere arbejdspladser. Bare i år anløber 129 cruiseskibe Oceankaj. Der kommer op mod 850.000 gæster og 250.000 besætningsmedlemmer. Omsætningen i turismeerhvervene i Region Hovedstaden var i 2016 på 40 milliarder kroner.

På Langelinie er der ikke nogen turistinformation. Her er to mobile turistinformationer i form af to medarbejdere på ladcykel.

Men når 4.800 krydstogtsturister anløber Nordhavn. Så er der udsædvanlig stor trafikkaos med køer i Nordhavn og det øvrige Østerbro.

En ”fin” mand med slips
En dag for en del år siden, stod undertegnede i et telt i Nørrebroparken og holdt et foredrag om Nørrebro i forbindelse med Kulturelle Markedsdage. En ”fin” mand slips og det hele spurgte, om jeg kunne holde foredraget på tysk og engelsk. Ja det kunne jeg vel godt, men så skulle jeg lige have dækket mine udgifter. Ja så var der ingen interesse. Gad vide, om det også var Visit Copenhagen.

Vi ligger på plads 31
Vi har jo en masse at byde på i København. Tivoli, bycykler, havfrue, havnebad, Amalienborg m.m. Danmark ligger kun på plads 31 af turistlande. Det skyldes så ikke vores vejr. Norge ligger nemlig nummer 18, Sverige er nummer 20 og Island nummer 25.

Kan det så skyldes vores høje priser, nej Schweitz er nummer 10 og Singapore nummer 13.

Kan det være, fordi danskerne ikke interesserer sig for udlændige? Selv bliver jeg chokeret, når jeg møder en kinesisk turist som modkørende på cykelstien. Men jeg har set andre københavnere råbe og skrige af turister, når de ikke overholder færdselsreglerne.

Er vi for egoistiske og intolerante?
Er vi for egoistiske og intolerante? Ja spørger vi turisterne selv, ja så siger de meget høfligt, at københavnere skam er flinke.

Man har givet betjeningen i butikkerne skylden. Men som tidligere boghandler vil jeg nødig give butiksfolket skyld for noget som helst. Men måske burde tjenere mane sig op på restauranter. Her føler mange tjenere det måske nedvurderende at skulle betjene turister. Viser vi turisterne nok respekt?

Operation Nice
Hvorfor bliver københavnere provokeret, når turister forlanger ordentlig service? Pænt tøj og dannelse er også noget turister sætter pris på.

Dem, der har med turister at gøre, er de vakse, smidige og kommunikerende? Eller bliver turisten opfattet som irriterende. Horesta har tidligere gennemført Operation Nice.

Åbenbart er der ikke alle steder, der er høj status i at servicerer.

Verdensmester i livskvalitet
Tænk engang, at vi er verdensmester i livskvalitet. Og det handler om social sikkerhed, frihed, sundhed og uddannelsesmuligheder. Vi har ytringsfrihed, tag over hovedet, adgang til information og generet er vores kommunikation god.

Vi drikker og ryger for meget, og så dropper drenge ofte ud af uddannelsessystemet uden at få en videregående uddannelse. Deloitte og Kraka har derfor netop søsat et strategisk samarbejde om at udvikle løsninger, der skal styrke Danmarks position inden for vækst, digitalisering og globalisering. Det lyder jo flot. Men hvorfor kan vi så ikke tiltrække flere turister især når vi har så meget livskvalitet?

Vi undskylder os med Metro-byggeriet
Man opfordrer blandt andet erhvervslivet til at være mere generøse og tage et større medansvar til bedre vækst og trivsel. Burde vi så ikke også kunne byde turisterne velkommen og behandle dem med almindelig respekt.

Hvorfor kører vi ikke mere på det som vi er gode til, bl.a. dansk design og dansk mad? Er det københavneri, der er problemet? Ja, hvis vi kigger på den ukoordinerede byggeplads, som København igen i turistsæsonen befinder sig. Ja så skulle man tro, at vi ikke ønsker turister. Og vi kan ikke kun undskylde os med Metro-byggeriet.

Halv times ventetid på taxi
Hoteller klager over lange ventetider på taxaer til turister. Der er halve timers ventetid på en almindelig dag, siger man. Og det er simpelthen ikke godt nok, når man vil tiltrække flere turister. Fra Taxabranchen mener man ikke, at det er et problem.

Kom i Stefansgade
Velhavende turister vil godt betale 45 kr. for en espresso. Om mon ikke de også gerne vil betale 65 kr. for en Mikkeler øl på Stefansgade, hvis de ellers kender det. Eller hvad med en super-brunch hos Stefanos?

Her kunne vi fortælle turisterne om Nørrebro, om Ground 69 og arbejdernes historie. Det er da socialrealisme af højeste karat. Men turisterne skal måske have et andet indtryk af København?

Nogle københavner synes ikke det er så smart at være på Strøget med alle de turister om sommeren. De føler det ligefrem belastende.

18 pladser bed ad rangstien
Tænk engang siden 2008 er vi drattet 18 pladser ned af rangstien. Uden for Danmark vokser turismen. Det er godt nok en branche med en heftig konkurrence. Men der er sandelig også mange penge i det, hvis man gør det rigtigt.

Er vores branding af København og Danmark rigtig? Tænk engang i 1950 var der 50 millioner internationale flyvninger i verden. I dag er det 1,2 millioner og i 2030 er forventningerne, at vi vil nå på 1,8 milliarder kroner.

Ifølge Visit Denmark omsatte udenlandske turister for 37,5 milliarder kroner i 2016. Men de tal, som Dansk Erhverv tidligere har beregnet, er nok væsentlig større. Der er potentiale til at skabe omkring 18.800 arbejdspladser i 2025. Men der mangler en samlet målrettet indsats for at få markedsføringen til at køre.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16