Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandel i december 2017

Julekæder på Nørrebro. Hvad ønsker vi i julegave? Privatforbruget står i stampe. Strøget er en af Europas bedste, når det gælder eksklusive varer. Black Friday slog alle rekorder. Hvad sker der lige i HK? Og hvad sker der i WestMarket på Vesterbro? Danskerne gemmer milliarder. Matas skal have mere selvtillid. Er der intern strid i Coop? Netto satser på udlandet. Byggemarkedet Stark er blevet solgt. Walmart overraskede. Bestseller øger resultatet. Netbutikkerne når 110 millioner kroner i omsætning. Kæmpe lejestigning på kontorlejemål på Nørrebro. ATP investerer 6,9 milliarder kroner i 16 storcentre. Ny erhvervspakke vedtaget.

Julekæder på Nørrebro
Julekæderne på Nørrebro er blevet kommerciel. Ja sådan er der nogle, der mener i brokvarteret. Det betyder, at virksomhederne skal betale meget mere, end de før har gjort.

Atter engang har man været ude med tiggerstaven for at skabe julestemning i kvarteret.

Også mange beboere har bidraget, og det er vi glade for. Men mange af de store kæder har sagt fra.

Vi vil takke Charlotte og Yildiz for, at de har brugt så meget tid på at samle penge ind. Vi har rigtig nok fået 45.000 kr. af Nørrebro Lokaludvalg. Men betingelsen var, at vi satte alle vores kæder op, i alt 35. Og det er en meget stor investering.

Politikerne forstår ikke, at Nørrebro Handelsforening ikke kan tvinge deres medlemmer eller andre butikker til at betale for julebelysningen. Det kan man for eksempel gøre i et center- som markedsføringsbidrag.

Det er Nørrebro Handelsforening, der selv skal bære underskuddet. Og det bliver større, grundet manglende stik på facaderne. Men alt efter underskuddets størrelse, ja så kan det få alvorlige konsekvenser for fremtidens julekæder på Nørrebro.

Men trods dette vil vi bevare julestemningen og julehumøret. Vi ønsker vi alle læsere af vores hjemmeside og Facebook en rigtig glædelig jul. Vi takker for alle bidrag. Og antallet af disse bidrag viser, at de lokale beboere ønsker julebelysning på Nørrebro.

Hvad ønsker kvinderne sig i julegave?
Pricerunner har foretaget en undersøgelse af hvad kvinderne ønsker sig i julegave:

  1. Gavekort til shopping 
  2. Gavekort til rejser 
  3. Tøj 
  4. Penge 
  5. Mobiltelefon 
  6. Smykker 
  7. Gavekort til underholdning 
  8. Sko 
  9. Parfume 
  10. Møbler

Hvad ønsker mændene sig i julegave?
Pricerunner har også kigget på mændenes ønsker: 

  1. Penge 
  2. Værktøj 
  3. Mobiltelefon 
  4. Gavekort til shopping 
  5. Tøj 
  6. Gavekort til rejser 
  7. TV 
  8. Bærbar PC 
  9. Sko 
  10. Lyd (Hjemmebio, højtaler, hovedtelefoner)

Privatforbruget står i stampe
Danskerne svingede Dankortet en smule mere i oktober sammenlignet med september. Men set over de sidste tre måneder står privatforbruget i stampe. Det samlede billede af privatforbruget i tredje kvartal har stort set ikke nogen vækst.

Det er fortsat privatforbruget, der udgør hjørnestenen i opsvinget. Men det giver anledning til panderynker, når forbrugerfremgangen står i stampe.

Kan det være det sløje sommervejr, der lagde en dæmper på forbrugerlysten i juli, samt kollapset i bilsalget i august og september, inden den endelige aftale om registreringsafgiften kom i hus.

Det er medvind til privatforbruget fra næsten alle fronter. Beskæftigelsen fortsætter opad. Samtidig stiger lønningerne mere end priserne. Dette giver plads til at hæve forbruget. Vi kan også glæde os over et meget lavt renteniveau og en fremgang på boligmarkedet. Dette betyder stigende friværdier til stadig flere boligejere.

Strøget er en af Europas bedste
Strækningen fra Amagertorv til Østergade er en af de mest befærdede handelsstrøg for luksusvarer i Europa kun overgået af meget berømte promenader som Champs Elysées i Paris og Regent Street i London.

Det er især design, gode restauranter, gode butikker, der trækker op til et højt europæisk niveau.

Strøget har hele to placeringer i den europæiske top fem. Det er Amagertorv og Østergade, som begge blev besøgt af ca. 8.000 fodgængere i timen om sommeren.

Tidligere var der kun luksusbrands i Østergade, men det breder sig langsomt. Og dette betyder et meget højt lejeniveau.

Black Friday slog alle rekorder
Det var massiv kø mange steder. Og det blev igen sat rekord. Også på nettet blev der ny rekord. Power og Elgiganten var nogle af dem, der kunne glæde sig mest. Hos Dansk Supermarked begyndte dagen med et mareridt, da hackerangreb lagde bilka.dk og føtex.dk ned.

Mindst 2,117 milliarder kroner skiftede hænder. Dette er en stigning på 5,8 pct. Men det fulde beløb er endnu ikke kendt. 13,6 pct. af handelen foregik over computeren.

Det er absolut blevet årets største handelsdag. Selve juleindkøbet flyttes nu frem til denne dag. Og nu kommer også fra Kina ”Singels Day”.

Men nu er alt ikke lutter lagkage. Butikkerne mærker et avancepres. Og det er en glidebane på den lange bane. Som forbruger er det jo glimrende. Med 25 pct. rabat er det jo virkelig noget at hente.

Men egentlig kan detailhandlen endnu ikke opleve et opsving. Vi er også meget tilbageholdene med at låne penge. Forbrugsvæksten er meget mere afdæmpet end for 10 år siden.

Ja detailsalget faldt faktisk med 1,1 pct. i oktober. Udviklingen vente fra september, hvor salget steg med 0,8 pct. Set på årsbasis faldt detailsalget med 1,8 pct. i oktober.

Hvad sker der lige i HK?
Danmarks næststørste fagforbund HK, er ramt af voldsom intern uro i kølvandet på økonomisk rod i fagforbundets a-kasse. Først blev direktøren for A-kassen fyret, så bliver to medarbejdere i økonomiafdelingen som følge af fejlbudgettering og siden trak næstformand Mette Kindberg sig.

En anonym mail medhårde beskyldninger mod ledelsen i HK har desuden cirkuleret blandt forbundets ansatte. Dette er udtryk for dyb mistillid. Og 10-12 af den øverste top af HK er blevet bedt om at aflevere deres computere til undersøgelse. De anonyme mener, at A-kasse direktøren blev syndebuk for andre problemer i ledelsen. Og synderen eller synderne skal hældes ud af forbundet.

Et år efter at kontingentet var sat ned med 8 kr. er det nu hævet med 10 kr. Der er et hul i kassen på 20-25 millioner kr. årligt.

Hvad sker der lige i WestMarket?
De første ti måneder inde i WestMarket på Vesterbro er ikke gået så godt. Der har været langt færre gæster end forventet. Omsætningen har været for lav, og der har været stribevis af butikslukninger. Mange af stadeholderne har ikke engang råd til at betale deres leje. Ledelsen havde lovet, at der ville komme tre millioner gæster, men det holder slet ikke.

Der stadig mange tomme stader på stedet. Og mange af stadeholderne holder sig ført bag lyset af ejerne. 26 ud af 60 butikker er i dag tomme. Man har planer om at ændre indgangen ud til Vesterbrogade.

Der savner også stemning på stedet. Den er alt for tam. Ledelsen får også skyld for, at de har manglende kompetence til at drive stedet.

Ikea-direktør skælder detailhandlen ud
Den danske detailhandel misbruger kundernes tillid, siger Dennis Balslev, Ikea-direktør i Danmark. Man bruger prisreguleringer i form af rabatter og tilbud som led i detailhandlens markedsføring. Man justerer bare priserne og kører tilbud hver uge.

Priserne svinger op og ned som elevatorpriser. Den danske detailhandel er præget af en overdreven prismarkedsføring. Det er uheldigt og afspejler manglende tiltro til produktet. Og man misbruger kundernes tillid.

Findes der virkelig ikke andre mekanismer end tilbud, der kan tiltrække os som kunder, spørger Balslev i sit indlæg i Berlingske Tidende. Det er alt for svært for forbrugerne at se, hvornår de betaler en fair pris for produktet.

Danskerne gemmer på milliarderne
Ifølge Nationalbanken har vi hele 843 milliarder kroner stående på almindelige bankkonti. Dette betyder, at hver dansk lønmodtager har 122.400 kr. stående i banken til en meget lav rente.

91 pct. af danskerne mener, at investeringer vil give mere i rente, men de vil gerne have en buffer. Når vi så betænker, at gennemsnitsindkomsten i Danmark er 214.000 kr. Ja så viser det, at danskerne har et halvt års løn som buffer.

Tænk hvis danskerne ville begynde at bruge nogle af disse penge i butikkerne.

Matas skal have mere selvtillid
Den nye topchef i Matas skal have mere selvtillid pumpet ind. Man skal ikke længere reagere på, hvad Normal gør eller hvad konkurrenter som Boozt.com og Zalando finder på, på nettet.

Matas skal sætte dagsordenen. Stikket på butikskonceptet Stylebox trækkes. Matas brand trænger til at blive støvet af. Matas vil gerne rykke hurtigt. Club Matas med hele 1,8 millioner medlemmer skal udnyttes bedre. De data man har på kunderne skal udnyttes bedre.

Man vil sænke priserne på nogle af varerne. Men samtidig skal Matas også rumme luksusvarer. Man må ikke blive for fin på den. Det er en del af danskernes hverdag.

Er der intern krig i Coop?
Man skulle tro, at der var en krig på ord, holdninger og retninger i Coop. Ja det ligner nærmest en krigslignende tilstand. En stribe selvstændige brugsforeninger er fundamental uenige med deres ledelse. Og disse brugsforeninger kører med stor succes.

Men problemet er, at disse to parter ikke vil det samme. Coop-ledelsen arbejder ihærdigt på at forvandle Coop. Man vil nytænke både digitalt og kvalitetsmæssigt. Men problemet er, at det koster. Og penge har Coop ikke mange af.

Men de stærke brugsforeninger har et stigende antal konkurrenter og her er pris afgørende.

Mange Brugsforeninger vil godt have en ”samlende” formand med forstand på tal. Og nu vil nogle finde en person, der kan dette.

Topchefen Peter Høgsted har ikke formået at få baglandet med i sin forandringsplan. Men bestyrelsen står bag både topchef og formand.

Coop består af 1.200 butikker, hvoraf godt en fjerdedel er ejet af selvstændige brugsforeninger. Formanden er på valg hver tredje år, og det er han så igen til foråret.
I 2015 opnåede man et resultat på 632 millioner kroner. I 2016 faldt dette resultat til 254 millioner kroner og det er ud af en omsætning på 45 milliarder kroner.

Netto satser igen på udlandet
Nettos satsning i Storbritannien kostede Dansk Supermarked mere end 300 millioner kroner. Men nu vil man opruste i udlandet, foreløbig i Polen og Sverige. I løbet af de næste fem år, skal der åbne 50-75 butikker i Sverige. Der skal åbne 80-120 butikker i Polen.

Byggemarkedskæden Stark er solgt for 7,7 mia. kroner
Den amerikanske kapitalfond Lone Star har købt byggemarkedskæden Stark. Stark Group hed indtil sidste år DT Group og udsprang af selskabet Dansk Trælast, der havde rødder tilbage til 1896. Man begyndte under navnet Aarhus Trælast.

Walmart overraskede
Den enorme amerikanske detailkæde Walmart har leveret en større indtjening. Takket værre det gode regnskab steg aktien med 5,9 pct.

Bestseller øger resultatet
Resultatet før skat hos Bestseller blev øget med 23 pct. Hele 2,5 milliarder kroner lød resultatet på. I de fysiske butikker var væksten beskedne tre pct. Også på bestseller.com skal der ske ændringer. Nu vil man havde fat i kunderne direkte, fordi man ikke mener, at der kan ske nok vækst på engrossiden.

Netbutikkerne når 110 mia. kr. i omsætning
8 ud af 10 butikker handler på nettet. I år vil danskerne bruge 110 mia. kr. på nettet. Og det er en stigning på 14 pct. i forhold til året før.

Herhjemme er 7 ud af 10 butikskæder også gået på nettet. I 2016 hentede 35 pct. af forbrugerne inspiration på nettet, inden de købte varen i en fysisk butik.

Men omvendt så søger 43 pct. i 2016 inspiration i butikken, inden de køber varen på nettet. I 2011 var dette tal oppe på 55 pct.

Kæmpe lejestigninger på Nørrebro
Vi kender ikke de aktuelle lejepriser på Nørrebro. Men vi kender priserne på kontorlejemål. I det centrale København er priserne steget med 10 pct. Men kigger vi andre steder så se bare her. Og det er prisstigninger fra oktober 2016 til 2017. I parentes er det kr. pr. kvadratmeter: 

  1. København N 21 pct. (1.175 kr.) 
  2. Hørsholm 16 pct. (925 kr.) 
  3. København S 13 pct. (1.285 kr.) 
  4. København K 10 pct. (1.450 kr.) 
  5. Valby 9 pct. (950 kr.)

Kilde: lokalebasen.dk

ATP investerer 6,9 mia. kr. i danske storcentre
ATP køber 50 pct. af 16 butikscentre for 6,9 mia. kr. Bevægelsen fra indkøbscenter til oplevelsescenter er centrenes svar på den stigende nethandel. Og denne tendens har fået Danica til at invitere ATP med indenfor. Over 15 år har disse centre givet et afkast på seks procent.

Og det er særdeles attraktive centre som Frederiksberg Centret og Lyngby Storcenter som ligger midt i bybilledet. De er placeret midt blandt et særdeles købestærkt publikum. Centrene vil satse meget på oplevelser, bl.a. på madoplevelser.

Blandt de andre centre, der er investeret i, er Amager Centret, City 2, Glostrup Shoppingcenter, Hvidovre C, Ishøj Bycenter og Nørrebro Bycenter.

Ny erhvervspakke vedtaget
Regeringen, DF og de radikale er blevet enige om en erhvervspakke med en række initiativer inden for følgende områder: 

  • Styrket iværksætter- og aktiekultur. 
  • Grænsehandelspakke og afgiftssanering 
  • Digitalisering, nye forretningsmodeller og grøn omstilling 
  • Turisme- og landdistriktspakke samt bedre konkurrencevilkår 

Dette var, hvad vi havde valgt til dig i denne måneds besøg i detailhandlen. Du kan læse meget mere på vores elektroniske arkiv. Husk også, at vi opdaterer vores Facebook flere gange dagligt.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16