Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nu kommer Letbanen til København

29 stationer, 11 kommuner og tog hvert femte minut. I syv år har projektet været på vej og nærmest opgivet på vejen. I Lyngby-Taarbæk var man lige ved at sige nej. Staten bidrager med 40 pct., og er blevet meget skeptisk. Busser kunne gøre det for halvdelen af prisen, siger man fra konservativ side. Lad os trække os hurtigt ud af dette, siger man fra Venstre. De 11 kommuner regner med 20.000 nye arbejdspladser og 40.000 nye beboere. ”Suverænt det dårligste trafikprojekt”, siger De Konservative.

Konservativ modstand
Trafikforskere og lokalpolitikere sætter spørgsmålstegn ved letbaner. Kritikkerne fremhæver at busser er langt billigere. Og Lyngby-Taarbæks konservative borgmester udtrykte det sådan: 

  • Mon ikke det teknologiske udvikling er løbet fra projektet længe inden.

Men med 11 mod 10 blev borgmesteren nedstemt.

Man kommer hurtigere frem
Men hun kan sikkert blive glædelig overrasket. Man kommer 30 pct. hurtigere frem end med bussen. Og så slider en bus 10.000 gange mere på vejene end en personbil.
Staten bidrager med 40 pct.
Den ny letbane kommer til at koste 6,2 mia. kr. Den skal i 2024 forbinde hele 11 kommuner. Staten bidrager med 40 pct. af anlægsudgifterne. Men de 11 kommuner skal selv låne sig frem til resten til de 28 kilometer skinner og tilhørende stationer. De skal også selv dække driftsunderskuddet.

Tog, hvert femte minut
I hverdagen skal toget køre hver femte minut og i weekenden hver 10. minut. Der er plads til ca. 200 passagerer år. Gang. Letbanen forventes at have 13 – 14 millioner passagerer årligt.

Busser til halvdel af prisen
Ja hvis man havde ladet busser gøre det samme, kunne man have afviklet det hele for halvdelen af prisen. Den konservative borgmester i Lyngby-Taarbæk synes stadig, at det er en dyr løsning, men hun blev nedstemt. Men for Lyngby bliver det heller ikke billigt.

”Skinneeffekten” giver 15 pct. flere passagerer
Det er antagelsen, at den såkaldte ”skinneeffekt” vil give flere passagerer, ja antagelsen er 15 pct. flere. Det er ikke bare en rute, der kan nedlægges, fordi det ikke løber rundt. Skinnerne og stationerne bliver der jo.

Når kommunerne går ind i dette dyrere projekt er det fordi, at man håber, at kunne tiltrække en masse investeringer. Man håber så at kunne dække underskuddet med øgede skatteindtægter.

Masser af ballade
Der har været kritiske røster fra transportminister Ole Birk Olesen. Han er sikkert heller ikke glad for, at banen nu bliver 725 millioner kroner dyrere. Det at bygge banen bliver 425 millioner kroner dyrere og processens forsinkelse har kostet 300 millioner kroner. Denne forsinkelse skyldes til dels politisk uenighed.

Men det bliver billigere at låne pengene. Og man har en reserve på 1,1 milliard kroner i deres budget.

Det har ellers været masser af ballade. Den daværende minister Hans Chr. Schmidt valgte efter en statsrevisionsrapport at udskyde projektet. Men denne rapport kritiserede Aarhus- letbane og slet ikke denne.

Allerede i 2009 indgik alle parter undtagen Enhedslisten en aftale. Men det har i den grad været knuder på tråden. På et tidspunkt var Venstre ved at trække sig helt ud af samarbejdet.

”Suverænt det dårligste trafikprojekt”
Og på Christiansborg har blå bloks ordfører besluttet, at staten bør trække sig ud efter ar have betalt deres bidrag og således slippe for at sidde på eventuelle ekstraregninger. Højrefløjens skepsis over for projektet kostede i alt en halv million kroner om dagen. En del konferencer og andre arrangementer har været aflyst på grund af de store forsinkelser. Også De Konservatives Rasmus Jarlov mener, at det er en dårlig samfundsøkonomisk forretning. Han har udtalt: 

  • Det er suverænt det dårligste trafikprojekt af alle de projekter, der er under overvejelse.

Det modsatte synspunkt
Men dette er Herlevs socialdemokratiske borgmester bestemt ikke enig i. Han henviser til at letbaneprojekter i Bergen og London har tjent sin anlægsinvestering ind med 8-20 gange. Thomas Gyldal Petersen siger endvidere: 

  • Letbanen er en enestående mulighed for at udvikle vores byer med mere bolig- og erhvervsbyggeri. Dermed kan vi skabe en udvikling og en vækst, som langt overgår anlægsinvesteringen. Der er et positivt samfundsøkonomisk afkast ved letbanen. Entydigt.

29 stationer på strækningen
Hele 29 stationer er det på strækningen. En tur fra Lyngby til endestationen Ishøj vil tage 56 minutter. De første 15 år skal Hovestadens Letbane af det samme selskab som driver Metroen. Projektet skal generere 20.000 nye arbejdspladser og hele 40.000 nye indbyggere i kommunerne. 

  • Det bliver spændene at høre om det videre forløb. I vores elektroniske database kan du læse en masse om trafik, metro, busser, jernbaner, infrastruktur og mangel på samme. Brug søgefunktionen. Du kan også følge med på vores Facebook, der bliver opdateret flere gange dagligt.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16