Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

En ny tur på cykelstien

Vi har ikke noget imod cyklister. Det er ikke let at være handicappet i København Antallet af ulykker på cykelstien tiger. Der er masser af bøder til cyklister. 71 pct. af cyklisterne bryder færdselsloven. Og cyklister er udnævnt til at være de farligste trafikanter. De københavnske politikere kan ikke blive enige om at håndtere el – løbehjul. Det er de bedre til i Tyskland. Man sagde ellers at disse efterlod et positivt klimaaftryk. Men det passer ikke. Og så fiskede By og Havn 144 el – løbehjul op af Københavns Havn på fire dage. Mange flere fulde cyklister i København. Bycyklen i store økonomiske vanskeligheder.

Vi har ikke noget imod cyklister
I Nørrebro Handelsforening er vi tidligere blevet beskyldt for at have en masse imod cyklister, fordi vi gennem tiden er kommet med konstruktive forslag til at gøre livet lettere for cyklisterne i København.

Nej, vi har ikke noget imod cyklister, ”Den Gamle Redaktør” er ofte på cykelstien og observerer ting og sager.

Ikke let at være handicappet i København
Det er ikke let at være handicappet i København og gå med rollator. Næsten hver gang en person som ”Den Gamle Redaktør” kender er i byen, så sker der noget, hvor cyklist, el – løbehjul eller bil er involveret. Og hver gang politiet har været i nærheden har de faktisk grebet ind. Det er faktisk sket fire gange. Tak for det.

Antallet af ulykker stiger
Antallet af dræbte og alvorlig tilskadekomne i Københavns Kommune er øget fra 177 i 2017 til 231 i 1018. Det er en stigning på hele 30 pct. Og det er det højeste tal siden 2008. Cyklister udgjorde omtrent 60 pct. af de alvorlige tilskadekomne.

I 2018 mistede seks personer livet i København. Det er mange ting på cykelstien, der fjerner opmærksomheden. Og der er flere cyklister på cykelstien. ”Mig Kulturen” er stigende og det betyder, at man tager mindre hensyn til hinanden.

Masser af bøder
I løbet af en uge blev der uddelt 1.448 bøder til cyklister og knallertkørere. Politiet havde i løbet af en uge blikket rettet mod cyklisters og knallertkøreres adfærd i trafikken. Politiet kiggede særligt efter manglende lys, kørsel frem for rødt lys, kørsel på fortov og i øvrigt anden trafikal adfærd. Og det kom der mange sager ud af:

  • Kørsel frem for rødt/gult lys 254 
  • Lygteføring, forkert eller mangelfuld: 29 
  • Cyklist/knallert – indkørsel forbudt: 123 
  • Cyklist/knallert: Kørsel på fortov/gangsti: 107 
  • Cyklist/knallert: Kørsel mod ensretning: 54 
  • Benyttet håndholdt mobiltelefon: 138

Politiet oplyser at de i uge 4 også havde foretaget en tilsvarende kontrol. Dengang blev det til 1.933 bøder til cyklister/knallertkører.

Det er som om, at der her i Corona-tiden er kommet flere på cykelstien. Man vil åbenbart hellere cykle end tage den kollektive trafik.

160 bøder på få timer
En enkelt morgenstund og formiddag uddelte Københavns politi 160 bøder. Det var især cyklister, der kørte over for rødt lys, der fik kærligheden at føle. Og så var der dem, der kørte på fortovet og mod kørselsretningen. Ja så var det dem, der brugte mobilen, mens de cyklede.

Og politiet indrømmede at de bliver nødt til at sætte ind for at cykelkulturen ikke helt skal ødelægges. Men de par timer politiet var i gang skrabede de mellem 112.000 og 160.000 kr. ind til statskassen.

71 pct. af cyklisterne bryder færdselsloven
Blandt de hyppigste lovovertrædelser er at køre til højre ved rødt, på fortovet, mod trafikretningen og bruge telefonen håndholdt. Men selv om mange lovovertrædelser kan virke harmløse i et større billede, så kan det have konsekvenser for trafiksikkerheden.

Mest af alt er cyklister farlige for sig selv, hvis de bryder færdselsloven. For trafikken fungerer kun, hvis alle følger samme regler. I maj måned foretog Kantar Gallup en undersøgelse for Gjensidige Forsikring. Det viste sig, at 71 pct. af cyklisterne jævnligt bryder færdselsloven.

Hvem er de farligste trafikanter
Og så undersøgte man også hvilke trafikanter, der viste den farligste adfærd:

  • Cyklister 36 pct. 
  • Bilister 28 pct. 
  • Folk på el – løbehjul 15 pct. 
  • Andet 4 pct. 
  • Taxachauffør 4 pct. 
  • Buschauffører 1 pct. 
  • Fodgængere 1 pct.

Det koster trafikovertrædelserne 

  • Det koster 700 kr. i bøde, hvis: 
  • Du kører uden lys i lygtetændingstiden 
  • Der er fejl og mangler v/bremser, reflekser mv. 
  • Du cykler i fodgængerfelt 
  • Du cykler på cykelstien i venstre side 
  • Du respekterer ikke færdselstavle eller pile 
  • Du giver ikke tegn 
  • Du kører uden hænder på styret 
  • Du cykler på fortov/gangsti 
  • Du holder fast i et andet køretøj 
  • Du kører over for rødt
  • Du kører mod færdselsretningen 
  • Du overtræder ubetinget vigepligt 
  • Du cykler med håndholdt mobiltelefon 
  • Det koster dig 1.500 kr. i bøde, hvis: 
  • Du har drukket og ifølge politiets vurdering ikke er i stand til at køre forsvarligt på cykel (kilde: Cyklistforbundet)

Fulde cyklister i København
Vejdirektoratets statistik over trafikulykker i København viser, at halvdelen af de ulykker med personskader, hvor cyklister var indblandet, ja da var der alkohol i blodet. På landsplan er der blot 15 pct.

I det hele taget kommer der langt flere gående og cyklister til skade i København end i resten af landet-

De københavnske politikere ikke enige
I statistikkerne som vi bragte øverst oppe. er ikke medtaget dem, der er kommet til skade med løbehjul. I den forbindelse er politikerne i København åbenbart uenige om, hvordan de skal håndtere disse løbehjul. Man afventer et lovindgreb fra regeringen, der først kommer til nytår.

Selvom et flertal på Rådhuset var enige om en model for udlejning af el – løbehjul på offentlige arealer i store dele af København, blev forslaget alligevel ikke færdigbehandlet og vedtaget.

Åbenbart blev et nyt forslag fra Socialdemokratiet vedtaget. Men åbenbart nedlagde de Konservative veto og hele sagen er nu blevet standset.

I Tyskland er man længere fremme
I Tyskland er man længere fremme. Her strammer man lovskruen over for de elektriske løbehjul. Det vil betyde, at løbehjulene vil forsvinde fra de fleste storbyer i Tyskland.

Bliver lovændringerne vedtaget, vil det betyde at de tyske byer for frie hænder til at begrænse brugen af el – løbehjul. I Tyskland er det de samme problemer som herhjemme. Der er løbehjul på fortove, pladser og andre områder for gående.

Hos løbehjulsfirmaerne frygter man, at det er ved at være slut. Det europæiske marked har en værdi på 150 mio. dollars over de næste 10 år.

El – Løbehjul skaber ikke positive klimaaftryk
Frustrerede borgere oplever at de bliver vækket af løbehjul. Det sker om morgenen når transportmidlet bliver åbnet elektronisk. Så afspilles der en fem toner lang melodi. Og man hører det tydeligt selv for lukkede vinduer.

Ministeren har meget længe overvejet om man skal forlange, at dem, der har lyst til at tage en tur på el – løbehjul skal have hjelm på. Risikoen for uheld på el – løbehjul er syv gange højere på el-løbehjul som på cykel.

Det var ellers fremhævet at disse køretøjer skabte et positivt klimaaftryk. Men i 60 pct. af tilfældene udskifter løbehjulene blot en cykel – eller gåtur, hvilket giver et negativt klimaaftryk.

I 12 pct. af tilfældene ville brugerne slet ikke have foretaget turen, hvis ikke der var et løbehjul. Det giver også et negativt klimaaftryk.

144 el – løbehjul fisket op af havnen
I løbet af bare fire dage fiskede By & Havn hele 144 el – løbehjul op fra Københavns Havn. Batterier og løbehjul hører ikke til i vandet, hvor folk bader.

Overborgmesteren mener, at udlejerne skal tage et ansvar. Et andet problem er, at de cykler som man fisker op, bliver stående på By & Havns lager. Ingen afhenter dem.

Nye regler om el – løbehjul i København
Der er kommet en ny beslutning om el – løbehjul i København. Mange af partierne havde set frem til en løsning med krav til sikkerhed, bæredygtighed og parkering. Men sådan skulle det ikke være.

Omkring 100 personer der var tilknyttet udlejning af el – løbehjul mister deres job. Men de fleste var også udlændinge. For nogle københavnere er det sikkert en dårlig nyhed at el – løbehjul ikke mere vil findes i samme grad i København.

Ifølge den nye aftale er det muligt at leje et el – løbehjul fra en forretning, hvor kunden kommer tilbage med løbehjulet efter endt tur. Men de skal ikke mere kunne lejes fra gaden.

Det er et forbud, at de skulle kunne udlejes fra offentlige arealer, hvor pladsen skal prioriteres.

Gående og cyklister har længe været irriteret på disse el – løbehjul. De lå alle steder. Og i 2019 kom 300 til skade med el-løbehjul skriver fagbladet Ingeniøren.

Bycyklen i store økonomiske vanskeligheder
Der var store ambitioner for bycyklerne i København. De skulle udgøre det fjerde ben i den kollektive trafik sammen med busser, metro og S-tog. Men By- og Pendlercykelfonden, der står bag bycykelprojektet, er økonomisk truet på livet.

I den uafhængige revisorpåtegning står følgende anført: 

  • Væsentlig usikkerhed vedrørende fortsat drift

En forklaring på den dårlige økonomiske situation er et massivt hærværk i 2019, hvor den iPadlignende teknologi på flere end 500 cykler blev smadret. Ifølge ledelsen var disse cykler totalskadet, fremgår det af regnskabet.

Fonden skal hurtigst muligt skaffe sig indtægter fra andre kilder end bycyklen ellers kan de ikke fortsætte.

Tre kommuner – København, Frederiksberg og Rødovre samt DSB har i alt skudt 95,8 millioner kr. i projektet.

Det er sandelig også nogle dyre cykler. Totalprisen for en af de tunge cykler er 67.000 kr. Beløbet inkluderer drift og ladestation.

”Den Gamle Redaktør’ s” nu 7-8 år gamle Kildemose kostede dengang 5.250 kr.

En grotesk sag
I mere end et halvt år har der eksisteret et juridisk slagsmål med en fond, som kommunen selv er medstifter af og storsponsor til. En del af kommunen bekriger en andel af kommunen.

Det drejer sig om en stander på 120 x 250 cm. Den er opsat af By- og Pendlercykel Fonden. Sagen er, at man ikke har fået tilladelse til af sin egen stifter at sætte den op. Den 11. maj varslede kommunen derfor et påbud om at pille skiltet ned.

Påbuddet er begrundet i, at standeren udgør en fare for trafiksikkerheden i krydset H.C. Andersens Boulevard og Vesterbrogade. De seneste fem år har der her været 57 ulykker i krydset og 12 tilskadekommende.

Fonden mener, at kommunens påbud er forkert. Man har nu hyret kammeradvokaten for at få kommunen på andre tanker. Med andre ord, fonden bruger nu penge trods det at man har dundrende underskud til en sag mod hovedsponsoren af fonden. Kommunen har bidraget med 40 millioner kroner til fonden.

Teknik – og Miljøforvaltningen fastholder, at man kun har givet gravertilladelse, og det kræver en særskilt tilladelse efter Vejloven til at opsætte en stander. Fonden mener ikke, at man behøver at søge tilladelse. Man henviser til at der lige i nærheden findes fem lignende standere.

Kilde: 

Husk at vores Facebook bliver opdateret flere gange dagligt. Hvis du vil vide mere om cyklister og cykelstier så brug vores søgefunktion og gå ind i vores digitale database.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16