Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Saneringsmoden dagligvaresektor

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9A, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 36 48 02 19 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

NOTAT 16.07.06

Saneringsmoden dagligvaresektor
6 års perioden: 2000-2005: Discount + 64%. Føde- og dagligvarer +15%. Detailhandel samlet +27%

Her i juli har der været større omtale og debat om, at lukkeloven nu trækker tæppet væk under mange mindre forretninger, og at medarbejderne flygter fra detailhandelen på baggrund af en større artikelserie i Jydske/ Vestkysten 12. og 13. juli.

Dertil, om, at "dansk discountkrig kræver ofre. Mætningspunktet for discountbutikker er nået " på baggrund i en større artikel 12. juli i Børsen baseret på seneste supermarkedsanalyse fra analysehuset: Stockmann-Gruppen.

Elefanterne i detailhandelen med dagligvarer er ekspanderet i antallet af butikker især discountbutikker men også varehuse og benzinkiosker efter årtusindeskiftet under den igangværende forbrugsfest især i non good (udvalgs- varer).

En forbrugsfest, der nok vil klinge lidt men forhåbentlig ikke for meget af i den kommende tid. De næste par år.

Butiksmættet discountmarked. Flere større varehuse

Med den nye lukkelov med 20 årlige åbningsmulige søndage, et butiksmættet discountmarked, en ny planlov med mulighed for større butikker må det forventes, at dagligvaresektorens elefanter nu ruster sig til en benhård saneringskamp i et vækstmæssigt afdæmpet dagligvaremarked med øget fokus på mersalg i udvalgsvarer især om søndagen.

6 års perioden: 2000-2005

  • Discount 64% vækst
  • Føde- og dagligvarer 15% vækst
  • Detailhandel samlet 27% vækst

I henhold til opgørelser fra Danmarks Statistik og beregninger herover foretaget af Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger, så var der i 6 årsperioden 2000-2005 i den samlede føde- og dagligvare- sektor kun en vækst på 15%. D.v.s at omsætningen i sektorens kasseapparater i 2005 kun lå 15% over omsætningen i 1999.

For discountbutikkerne med føde- og dagligvarer blev det til en samlet vækst på 64%. Altså 4 gange mere end for dagligvaresektoren som helhed.

I den samme 6 års periode oplevede den samlede detailhandel en vækst på 27%. D.v.s. at den samlede detailhandel i omsætning lå 27% højere i 2005 end i 1999. Henved dobbelt så meget som for dagligvaresektoren. Det er i høj grad salget af non food (udvalgsvarer), der har været grundlaget for forbrugsfesten i detailhandelen samlet set.

I årets første 5 måneder i år gik føde-/dagligvarer frem med 1,3%. Den samlede detailhandel med 4,7%. I de første 4 måneder gik discount kun frem med 0,3% i henhold til de nyeste opgørelser fra Danmarks Statistik.

En saneringskrig på dagligvaremarkedet

uundgåelig i den kommende tid.

Discountsektorens ekspansion er båret af et stadig stigende salg af alt muligt andet end dagligvarer. Kædernes tilbudsaviser og butikker har uge efter uge været spækket med lokketilbud i udvalgsvarer. Det giver tit for rodede butikker. Dertil en ekspansion ofte mindre butikker i stadig mindre handels-, by- og boligområder.

Varehussektoren søger i høj grad at kapre kunder ved søndagsåbent med tilbud på udvalgsvarer, der kun gælder de pågældende søndage. 7-Eleven`s nu 3-dobling af antallet af kiosker med benzinkioskerne hos Hydro Texaco sætter givet også nogle synlige spor på kioskmarkedet.

Markante ændringer i butiksbilledet resten af dette årti.

Der er lagt op til markante ændringer i butiksbilledet især i føde- og dagligvaresektoren. Omsætningen vil blive trukket væk fra stadig flere mindre og mellemstore butikker som købmænd, kiosker, brugser, discountbutikker og specialbutikker med fødevarer som slagtere, bagere, fiskehandlere, grønthandlere især i mindre og mellemstore handelsområder.

En del må lukke set på kort sigt. De fleste lukningstruede "ægtefællebutikker" reber nok sejlene, kører tiden ud til ejeren går på pension. Der er rigtig mange, der er pensionsmodne. Mulighederne for branchemæssig generationsskift bliver yderligere begrænset. Gode placeringer vil altid kunne overgå til andet butiksformål.

Der er ingen tvivl om, at det er nødvendigt med, og at vi kommer til at se, nogle stærkere kædesatsninger og koncentrationer indenfor specialhandelen med fødevarer og i kiosksektoren for at undgå alt for mange lukninger og dermed føde- og dagligvaretomme handels- og byområder.

Med søndagskrigen ført på udvalgsvarer er der også behov for en langt stærkere kædesatsning i specialhandelen med udvalgsvarer. Det bliver i flere brancher yderligere nødvendigt med kædefusioner især blandt de frivillige kæder.

Dertil et langt tættere samarbejde i bymidterne. Også for at tiltrække og holde på dygtige medarbejdere. Den nye lukkelov og en ny planlov skærper kampen om de stadig færre, der har lyst til en uddannelse og fremtid i detailhandel med aften- og søndagsåbent. En stor fremtidsopgave for specialbrancherne med udvalgsvarer.

Aften- og søndagsåbne supermarkeds-, varehus- og discountkæder vil i stigende grad blive nødsaget til at lade kunderne blive betjent af studerende og andre unge produktukyndige medarbejdere. Det kan fremover få mange forbrugere til at fravælge køb af andet end føde- og dagligvarer om aftenen og om søndagen. Når kunderne ved bedre end medarbejderne, så lurer utilfredsheden.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16