Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Det kan betale sig at være medlem af DANA

offentliggjort 9. august 2005

I 1976 var Nørrebro Handelsforening med til at starte Arbejdsløshedskassen Dana for næringsdrivende, i dag kalder man det det arbejdsløshedskasse for selvstændige. Det var Handelsforeningens daværende formand Knud Schou, der var initiativtager. Allerede i 1983 havde arbejdsløshedskassen 25.000 medlemmer.

I dag er Dana selvfølgelig medlem af Nørrebro Handelsforening. Vi har spurgt Dana om, hvad vi kan bruge dem til.

  • Hvilke betingelser skal være opfyldt, for at være med i Dana?
  • Hvad er arbejdskrav?
  • Hvor meget kan man få i dagpenge?
  • Hvad sker der ved ophør af virksomheden?
  • Dana tilbyder bl.a. netværksmøder, pensionsordning og ledighedsforsikring.

De fleste af os melder os ind i en a-kasse i det håb, at vi aldrig får brug for at få nogen udbetaling – i hvert fald ikke før end vi evt. skulle få lyst til at gå på efterløn.

Det er dog et godt sikkerhedsnet for økonomien at være arbejdsløshedsforsikret. Derfor er det også vigtigt at man ved, hvilke betingelser der skal være opfyldt, for at man kan være sikker på at kunne få udbetalt dagpenge, hvis man af en eller anden grund bliver nødt til at melde sig ledig.

I DANA er vi fuld ud klar over, at det kan svært at overskue det omfattende regelsæt. Vi bringer derfor med jævne mellemrum artikler i vores medlemsblad om, hvilke krav der stilles i lovgivningen, for at vi må udbetale dagpenge til vores medlemmer. Og vi opfordrer vores medlemmer til at kontakte os i god tid inden de for alvor for brug for os, så vi sammen kan finde en god løsning med udgangspunkt i at give det enkelte medlem en god service frem for blot at opfatte henvendelsen som en sag, der skal behandles.

De 5 vigtigste betingelser, for at få ret til dagpenge er:

  • Man skal have været medlem i mindst 1 år – denne regel giver sig selv og beskrives ikke yderligere.
  • Man skal dokumentere, at man er ophørt med at drive sin virksomhed
  • Der skal kunne beregnes en sats eller man skal have ret til den såkaldte mindstesats
  • Man skal kunne opfylde det såkaldte arbejdskrav – dvs. have arbejdet på fuld tid i mindst 52 uger indenfor de sidste 3 år.
  • Man skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet og være aktivt arbejdssøgende.

Reglerne om ophør

Som selvstændig skal man være endeligt ophørt med driften af virksomheden, før man kan få dagpenge. Som efterlønsmodtager er der dog i visse tilfælde mulighed for at videreføre driften af virksomheden i begrænset omfang.

Virksomheden skal altså enten dokumenteres at være solgt, lukket, bortforpagtet/udlejet uopsigeligt i mindst 5 år, være gået konkurs eller i betalingsstandsning m.v., før man har ret til dagpenge.

Er man medarbejdende ægtefælle eller medejer, kan man også i visse tilfælde få ret til dagpenge, når man ophører med at arbejde i virksomheden. Disse regler er meget omfattende og skal ikke beskrives her, men man er altid velkommen til at kontakte os for at få tilsendt materiale.

Hvad går reglerne om arbejdskrav ud på ?

Det er en betingelse for at få ret til dagpenge - og efterløn - at man har arbejdet på fuld tid i mindst 52 uger inden for de sidste 3 år forud for, at man melder sig ledig. De 52 ugers arbejde skal ligge i en medlemsperiode.

Det er denne betingelse, der kaldes ”arbejdskravet”.

For selvstændige kræves det, at virksomheden har været drevet i ”væsentligt omfang”. For at kunne opfylde dette vilkår, skal man kunne sandsynliggøre, at arbejdet i virksomheden har haft et omfang der svarer til lønarbejde i over 30 timer pr. uge (fuld tid).

I langt de fleste sager er denne vurdering meget enkel. Alle medlemmer skal indsende et såkaldt arbejdsskema, hvor vi beder om oplysninger om, hvad arbejdet har bestået i, virksomhedens omsætning og åbningstid, antal ansatte og medlemmets egen vurdering af, om arbejdsindsatsen har svaret til fuld tid. Som regel kan vi allerede ud fra disse oplysninger og oplysningerne om omsætningen i virksomheden umiddelbart se, at medlemmet har arbejdet langt over fuld tid.

I tvivlstilfælde bliver vi desværre nødt til at bede om flere oplysninger. Vi vil typisk bede om dokumentation for omsætningen, momskvitteringer, skatteregnskaber, klassekladder, ordrebøger, kopi af annoncer med angivelse af åbningstid eller erklæringer fra virksomhedens revisor eller advokat om virksomheden.

Det forudsættes, at arbejdstiden i virksomheden afspejler sig i virksomhedens omsætning, men uden at man dermed kan lægge sig fast på en omsætning af en bestemt størrelse. Det er altså ikke nok at have ydet en stor arbejdsindsats, hvis der ikke har været nogen omsætning af betydning.

Hvis man ikke kan opfylde betingelserne til arbejdskravet, tæller de timer man har arbejdet i virksomheden slet ikke med, og så kan man ikke få dagpenge eller efterløn.

Hvor meget kan man få i dagpenge

Dagpengesatsen beregnes ud fra en af de to beregningsmetoder der nævnes nedenfor, hvis man har drevet virksomhed i mindst 3 afsluttede regnskabsår.

Den ene beregningsmåde giver mulighed for dagpenge på op til 90 % af virksomhedens skattemæssige overskud før renter, men efter afskrivninger. Dog højst ca. 170.040 kr. om året.

For at opnå den højeste dagpengesats, skal man have haft en vis indtjening i virksomheden. Gennemsnittet af virksomhedens 2 bedste hele regnskabsår (før renter efter afskrivning) afsluttet indenfor de sidste 5 år skal være på ca. 205.400 kr. eller mere. Hvis din ægtefælle har været med i virksomheden, skal virksomhedens overskud deles imellem jer.

Den anden mulighed er at få fastlagt en fast sats, kaldet mindstesatsen, som for tiden er på ca. 139.400 kr. årligt. Hvis gennemsnittet af virksomhedens overskud i de 2 bedste hele regnskabsår har været på 168.300 kr. eller mindre, kan det betale sig at gøre brug af denne mulighed, men vær opmærksom på, at man kun kan få denne sats, hvis man kan opfylde følgende betingelser:

  • man skal have været fuldtidsbeskæftiget i de seneste 3 år, ved enten ved at have drevet selvstændig virksomhed på fuld tid (over 30 timer om ugen) eller ved at have haft sammenlagt 3 års fuldtidsarbejde som lønmodtager, eller ved at have haft 3 års fuldtidsarbejde i en kombination af lønarbejde og selvstændig virksomhed.
  • man skal i hele 3 års perioden have været medlem af en arbejdsløshedskasse, evt. flere kasser efter hinanden.
  • man må højst have haft 6 måneders fravær fra virksomheden i 3 års perioden og kun pga. sygdom, barsel eller uddannelse.

Ophører man med virksomheden inden det tredje regnskabsår er afsluttet, beregnes satsen normalt på grundlag af en tidligere lønindtægt.

Man skal stå til rådighed for arbejde på fuld tid som lønmodtager

For at få dagpenge skal man være tilmeldt arbejdsformidlingen (AF) og være aktivt arbejdssøgende

Reglerne i dagpengesystemet er mange og indviklede. Derfor er det vigtigt, at man i god tid kontakter os i DANA, så vi sammen kan finde en løsning. Vær opmærksom på, at det kun hovedreglerne der er beskrevet overordnet i denne artikel.

Hvad kan DANA også tilbyde

DANA har naturligvis også meget at tilbyde vores erhvervsaktive medlemmer.

Vi ønsker at fremstå som en forening, der giver inspiration til hverdagen ved bl.a at tilbyde netværksmøder, forretningsudviklingsmøder, og salgsinspiration.

Hos DANA kan du også tegne Danmarks måske bedste pensionsordning – DANA PlusPension – skræddersyet specielt til de selvstændige erhvervsdrivende. Vi tilbyder også DANA Ledighedsforsikring, hvor du kan få en månedlig ydelse på op til 30.000 kr. – oven i dine dagpenge fra DANA. Ledighedsforsikringen er nok den mest flexible på markedet.

Vores servicekoncept sætter medlemmet i centrum, og vi fokuserer på en personlig og hurtig sagsbehandling, hvis du får brug for os.

Lis Nexøe 2005

Vi takker Dana for deres information, og vil ganske givet møde dem til en af vores informationsmøder. Men har du allerede nu nogle spørgsmål så henvend dig trygt.

Dana
Vibevej 11
2400 København NV
www.dana-akasse.dk


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16