Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Utilfredshed hos pendlerne

Man kan sikkert godt forstå, at mange pendlere vælger, at tage bilen på arbejde. I øjeblikket er 550 S-tog daglig forsinket, fordi man på store dele af strækningerne kun må køre med 35 kilometer i timen. Banedanmark har ikke råd til at reparere de nedslidte skinner.

Afmægtighed og irritation præger pendlerne i øjeblikket. De får ikke den vare, de har betalt for. De føler sig daglig chikaneret.

Solopvarmede skinner og upålidelige signalsystemer fører til deciderede aflysninger. Man får dog ikke DSB til at indrømme, at de giver en dårlig service. Hvornår de vil begynde, at kompensere for generne vides ikke, måske aldrig. Og arbejdsgivere må finde sig i, at personalet kommer for sent. Det er kommet bag på politikerne, at vi i Danmark har et forældet sporsystem. Ja nogle steder er skinnenettet 30 år gammelt, vel nok de ældste skinner i Europa. Sikringsanlæggene er hele 50 år gamle nogle steder.

Tage lige hensyn til faldende køreledninger, lokomotiver, der har opgivet ånden. Samt et nyt fænomen, vi oplever en gang imellem – manglende togførere.
Om et par måneder kommer nye spændene historier til. Frosne sporskifter, nedfaldende blade og måske enkelte snedriver.

Og pendlerne glædede sig til en forbedret kørerplan. Men den er blevet forsinket. Ingen ved helt nøjagtig, hvornår de svært forsinkede IC4 og IC2 tog kommer ud at køre. Pendlerne var lovet 25 % flere tog inden for en kort årrække. De 83 italienske IC4 – togsæt har kostet fem milliarder kroner.

DSB havde ellers regnet med en passagervækst, men i øjeblikket oplever koncernen en stagnation.
Banedanmark har svært ved at få udgifter og bevilligede skattekroner til at stemme overens. Derfor har selskabet lagt en stribe projekter i skuffen. 100 millioner kroner skal bruges til betaling af budgetoverskridelser. Disse penge skulle faktisk være brugt til bedre sikring og skinner. Mon ikke dette får politiske konsekvenser?

Når pendlerne i egen bil skal finde en p-plads på Nørrebro, ja så går der igen unødig energi til spilde. Man har stadig ikke fået opført p – huse. Ja, og p- afgifterne, ja de er steget. Dette fører utvivlsomt til en endnu større omsætning hos Parkering København i form af p – afgifter og bøder.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16