Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Kulturelle Markedsdage i sol og sommer

For femte gang er Kulturelle Markedsdage blevet afviklet. Solen strålede, og 10.000 mennesker besøgte herlighederne. Kan man blive ved med at fortsætte denne succes? Vil Nørrebro Handelsforening fortsætte støtten?
Markedsføring

Det var kun de lokale medier, der omtalte markedsdagene. Lokalavisen for Nørrebro og Nordvest gjorde det udmærket. En lille notits kunne man finde i Paagaden. Programpunkterne har sikkert også været at finde på diverse web-sider.

Men udslagsgivende har sikkert været de flotte plakater, selv om mange sponsorer ikke var nævnt på dem. Hvorfor vides ikke? Det skal man nok have lavet om til næste år, ellers gider erhvervslivet ikke at støtte markedsdagene.
Arrangørgruppen var enig om, at alle sponsorer skulle nævnes - men i den første indrykning af arrangementet i Paagaden var alle sponsorerne ikke nævnt.

Men i de mange programmer, der blev uddelt figurerede de alle sammen, også i annoncerne i Lokalavisen for Nørrebro og Nordvest.

Nørrebro Handelsforening annoncerede også selv for arrangementet, og havde programmet liggende på hjemmesiden.

Programmet burde nok automatisk være blevet sendt som pdf – file til sponsorerne, da det var færdig. Det er også en ting, der skal rettes til næste år.

En god ide, var det at lave en plakatkonkurrence, selv om det kun var hovednavnene, der var nævnt på denne plakat. Designet kom helt til sin ret i programmerne. Også på pladsen kom programmet til sin ret. Det var overskueligt for publikum.

Efter De kulturelle Markedsdage var det kun Lokalavisen for Nørrebro og Nordvest, der gad, at beskæftige sig med de Kulturelle Markedsdage.

Hvis der sker noget negativt på Nørrebro, ja så skal medierne nok være der.

Højdepunkter

Medierne taler meget om, at nydanskerne isolerer sig på Nørrebro, og at de isolerer sig. Det gjorde de ikke i Nørrebroparken. De var der, men det så medierne ikke, for de var der ikke.

Kulturelle Markedsdage har fundet den rigtige kombination til at fastholde og tiltrække børnefamilierne. Tivoli, hoppeborg, Tante Andante og klovne.

Mange af boderne var frisket op i forhold til de forrige år. Der var mere gang i den, Et sted kunne man endda se levende rotter. En masse nye boder var dukket op, og en del var forsvundet. De enkelte organisationer og institutioner må bruge deres kreativitet og fantasi til at sælge deres budskab.

Søgningen til boderne var så stor, at en del organisationer/ institutioner måtte dele dem mellem sig.

Ja og så var Benneweis igen en af højdepunkterne. Vi så verdenscirkus af høj klasse. Sidste års deltager fik sølvbjørnen nede i Cannes.

Egentlig startede Kulturelle Markedsdage som en slags information til borgerne, om hvor langt, man var nået i processen med kvarterløft. Denne information blev på fornem vis videregivet både i det ene side af Multikultur teltet og i Områdefornyelse Mimersgade egen telt.

Men også Produktionsskolen og Ungemessen deltog. Ligeledes var den udskældte HGO – Skole til stede. Fint, at nogle tør og har mod til at viderebringe informationer, der kan gavne de unge mennesker i en belastet bydel. Belastet på den måde, at mange er uden uddannelse.

Erhvervslivet er med

Flere af handelsforeningens medlemmer deltog med en bod, og mange erhvervsdrivende havde bidraget med præmier til de mange konkurrencer. De blev også nævnt af den udmærkede ”sprechstallmeister” og opfinder af de Kulturelle Markedsdage, Henning Hansen.

Kulturelle Markedsdage skal ikke være kommercielt, hvilket er meget forståeligt.

Men i fremtiden bliver man nødt til at tænke i nye baner, for at få økonomien til at hænge sammen. Så går det ikke, at glemme sponsorerne.

10.000 mennesker uden vold

Synd at sige, ikke alle var ædru, lørdag aften, da festen sluttede med Tom Jones musik. Men folk var i god stemning, der var ikke optakt til vold. Den lokale nærbetjent fik sig sikkert en afslappet weekend i sol og sommer. Han fik talt med en masse mennesker, og sikkert knyttet en masse kontakter.

Musikken

På Handelsforeningens stand var der flere, der gav udtryk for, at musikken til tider var for højt, og særlig om lørdag var for ensidig. Den var målrettet til de helt unge, bortset fra Tom Jones musik. Kiggede man på publikum, ja så var de hovedsagelig i den modne alder.

Selvfølgelig skal vi bevare talentkonkurrencen, selv om det var de "forkerte, der vandt". En ung pige med en stemme som Anisette, med en meget flot melodi, blev slet ikke placeret. Forhåbentlig vil hun tilmelde sig næste år igen.

De første tre år har handelsforeningen sponseret en bestemt musikgruppe, det har været cajun, jazz og swingmusik. Måske vil foreningen igen øremærke de sponserede penge til en bestemt gruppe.

Jo der var selvfølgelig gospel og drengekorsmusik, men alligevel.

Kulturteltet

Variation i tilbud i dette telt, var utroligt. Der er mange talenter på Nørrebro. Hvad med at støvsuge talentmassen, måske får vi endnu flere. Nogle af disse kunne måske også spille på store scene.

Netværk

Nørrebro Handelsforening brugte weekenden til at pleje de forskellige netværk og samarbejdspartnere, som er uundværlig for en aktiv handelsforening. De var der næsten alle sammen. I en afslappet atmosfære fik vi løst mange ting, selv om der til tider var svært at forstå hinanden på grund af larmen fra scenen og Tivoli bag ved.

Vi er med næste år igen

Det mest utrolige er, at alle har været med til at arrangere dagene helt frivillig og gratis. Ingen har fået en rød øre for det, og mange har knoklet for det.

Vi er ikke i tvivl, der er masser af kreative folk på Nørrebro, der vil noget med deres bydel. Håbet er så, at alle medier får øje for dette.

Nørrebro Handelsforening er stolte af, at være med, og det er vi selvfølgelig næste år igen.

Fremtiden

Alle loppemarkeds deltagere har meldt sig ind i foreningen Kulturelle Markedsdage. Det burde alle institutioner, organisationer og butikker også gøre på Ydre Nørrebro. Markedsdagene skal selvfølgelig bestå, efter at Kvarterløft er opstået. Spørgsmålet er, om De Kulturelle Markedsdage kan begå sig i den nye park?

Hvis du vil se hele programmet – så klik her



Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16