Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Råd eller lyst til søndagsåbent?

Notat fra Danmarks Handelsstandsforeninger.

Ikke råd eller lyst til søndagsåbent lige nu i år - Ikke råd til at lade være i løbet af næste år

Mange mindre, mellemstore og større bymidter ud over landet, vil kun i begrænset omfang markere sig med flere fælles søndage med søndagsåbent resten af året end sidste år. Det er det billede, der lige nu tegner sig for Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger.

Og det selvom mange i stordetailhandelens landsdækkende kæder især dagligvarekæder forventes at benytte sig af samtlige muligheder for søndagsåbent året ud. F.eks. 2 søndage i september og i oktober, 3 søndage i november foruden alle søndage op til Jul i december. De 6 årlige frie søndage, hvoraf 2 skal bruges i juli og august gælder i år for 2. halvår og dermed er der endnu 4 i flere kæder at disponere over i september, oktober og november ud over 1. søndag.

Det har ikke mindst også LIDL`s snart forestående markedsføringsmæssige landsdækkende åbning af et større antal butikker lagt op til. Men i øvrigt vil vel ingen i stordetailhandelen med dagligvarer frede søndage og forære dem til konkurrenterne.

NEJ TAK til mere søndagsåbent - Det går jo lige nu rigtig godt

Det er forståeligt, at mange i udvalgsvarehandelen i bymidterne lige nu siger nej tak til, at være med på flere søndage med søndagsåbent resten af året end sidste år. Det vil i år for de fleste nok kun betyde større omkostninger og/eller flere arbejdstimer til ejere og medhjælpende ægtefæller foruden "tvangsindskrevne" hjælpsomme familiemedlemmer.

Det går jo også lige nu rigtig godt for udvalgsvarebutikkerne i bymidterne med en vækst på 8-10 % i den samlede udvalgsvarehandels hovedbranchegrupper i årets første 7 måneder. +5,4 % for den samlede detailhandel, men dog kun +1,8 % for hovedbanchegruppen: "Føde- og dagligvarer".

Sidste år steg den samlede detailhandel med 8 % i butikkernes kasseapparater i november og 6 % i december. 3,6 % på årsbasis. De 8 % i november sidste år, havde også en del at gøre med, at flere butikker satsede på søndagsåbent i november bl.a. for at hive en del julegavesalg i hus i november. Gaver, der i flere tilfælde blev givet før Jul og bevirkede nye gavekøb i december.

Detailhandelskagen bliver næppe ret meget større fremover på grund af søndagsåbent

Detailhandelskagen bliver måske i år lidt større, men næppe ret meget større fremover på grund af søndagsåbent. For den samlede detailhandel vil det ende i øgede omkostninger og et øget pres på avancerne med bl.a. markante søndagstilbud hos dagligvarekæder, varehuse og byggemarkeder m.fl. forventet udsolgt mandag for at trække kunder ind søndag.

Det kan der kun detailhandels- og landsøkonomisk set kompenseres for i fremtiden med samlet set færre butikker og dermed en udtynding i antallet af butikker med både dagligvarer og udvalgsvarer i mindre handelsområder, mindre byer og forstæder til mellemstore og større byer. En uundgåelig koncentration af omsætningen på færre butikker.

Måske ikke råd til i løbet af næste år, at lade være med søndagsåbent 1. søndag i måneden

I løbet af næste år vil måske stadig flere blandt de større udvalgsbutikker i bymidterne i de større og mellemstore byer opleve, at de ikke har råd til at lade være med at holde søndagsåbent den 1. søndag i måneden, hvor stordetailhandelens kæder vil brage ud med søndagsåbent i en benhård krig om kunderne, der dertil til næste år kan finde på og tænkes at holde lidt igen med deres forbrug.

Det er en situation, der vil dele mange bymidters udvalgsvarebutikker i 2 hold. Mand/kone butikker og andre, der forståeligt vil stritte mod søndagsåbent med arme og ben, og butikker med flere ansatte med f.eks. tøj, sko, isenkram, bøger m.fl., der nok vil opleve ikke at have råd til at lade være med at holde søndagsåbent, heraf selvfølgelig flere landsdækkende kædebutikker både blandt kapitalkæder og frivillige kæder med lokale ejere.

Det vil nok betyde, at stadig flere udvalgsvarebutikker i mange bymidter i løbet af næste år nok vil gå sammen om på vinduer og døre dagligt at markere sig med at have: "ÅBENT 1. SØNDAG i måneden". Det vil ikke være nok kun at fortælle det i annoncer få dage før. Det bør printes ind i forbrugernes hukommelse dagligt, så ingen er i tvivl om, hvem der har søndagsåbent den 1. søndag i måneden, og dermed indirekte, hvem der ikke har, så køb her bør foretages på hverdage. Dertil fælles kampagner op til de søndage, hvortil mange kan blive enige om kampagnemæssigt set at stå sammen i bymidten.

Er forbrugerne forvirrede om, hvem der har og hvem, der ikke har søndagsåbent, så opgiver de, og tager måske til stordetailhandelens butikker eller til de storcentre, der markerer sig med søndagsåbent. De vil givet bombardere forbrugerne med søndagsåbent og med ganske få men for flere kunder "uundværlige" tilbud - i radio- og TV-reklamer - op til den 1. søndag i hver måned.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16