Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

26 % vækst i detailhandelen over 6 år

NOTAT: 21.09.05
v/ Bent Aarrebo Pedersen, formand Danmarks Handelsstandsforeninger
26 % vækst i detailhandelen over 6 år
8 % gennemsnitlig tilbagegang for specialbrancher med fødevarer
43 % gennemsnitlig vækst for specialbrancherne med udvalgsvarer

Forudsat, at udviklingen i 2. halvår i år bliver på niveau med udviklingen i 1. halvår i år, og det tyder meget på, med en årsvækst på mere end 5 % formentlig hen ved 6 % i år, som det bedste år siden 1994 med +7 %, så vil den samlede vækst i detailhandelens kasseapparater i 6 års perioden 2000-2005 i forhold til 1999 være på 26 %. 2005 vil ligge 26 % over 1999.

For brancherne indenfor specialhandel med fødevarer en gennemsnitlig branchetilbagegang på 8 %. For brancherne med udvalgsvarer en gennemsnitlig branchevækst på 43 %.

Det viser beregninger foretaget af Danmarks Handelsstandsforeninger over indekstal for detailhandelen fra Danmarks Statistik for de seneste 5 år og for 1. halvår i år.

På dagligvaremarkedet tegner det for Kolonial (købmænd, brugser m.fl.) til en tilbagegang på 17 %, en beskeden fremgang for supermarkeder på 5 %, døgnkiosker på 19 % og for discountforretninger en vækst på 65 %. For varehuse/stormagasiner en fremgang på 19 %.

Det er på et stagnerende dagligvaremarked, at de store omvæltninger sker i disse år - ikke mindst ved en stor tilgang af discountbutikker sammen med tilbagegang for specialbrancher med fødevarer og for kolonial (købmænd/brugser m.fl.) foruden kraftig satsning fra især discountkæderne men også fra de øvrige store dagligvarekæder (supermarkeder og varehuse) for et øget salg af udvalgsvarer.

Til trods for den øgede satsning på udvalgsvarer i dagligvarekæderne, så har der været en flot vækst i specialbrancherne med udvalgsvarer på 43 % som branchegennemsnit. En vækst, der har retfærdiggjort og inspireret til de senere års større både kommunale og erhvervsmæssige investeringer i at udvikle de mange spændende forretnings- og oplevelsesmæssige bymiljøer, vi har fået. Bymidter, det også er blevet attraktivt at bo i.

Det er gået rigtig godt for specialbutikkerne med udvalgsvarer i bymidterne ud over landet modsat "detailhandelseksperter" bastante udmeldinger for år tilbage om udsigten til mange kridtede vinduer og spøgelsesagtige bymidter. Det går ikke altid som præsten prædiker.

En udvikling, der også er hjulpet på vej med spredningen og etableringen af de mange nye discountbutikker i eller tæt på bymidter og boligområder, så der er begrænset behov for at køre længere væk for at købe dagligvarer til fornuftige priser. Dagligvarer købes i stigende grad lokalt og dermed også udvalgsvarer i den udstrækning bymidten har en god nok butiksstruktur at byde på. Storcenteropgørelser viser da også, at føde- og dagligvarebutikkerne i storcentre samlet set har en svagere udvikling end for den samlede føde- og dagligvarebranche.

Den planlagte større udbygning i antallet af discountbutikker vil givet også fremover flytte markedsandele i føde- og dagligvarer og dermed også udvalgsvarer fra storcentre og varehuse til de lokale discountbutikker og bymidter.

Et effektivt modtræk herimod kan så blive storcentres og varehuses benhårde satsning på at kapre kunder med søndagsåbent og tilbud, der starter om søndagen og kan være udsolgt inden lukketid søndag. Altså ved en maksimal udnyttelse af mulighederne for at kapre kunder med søndagsåbent fremover.


Udover 17 % tilbagegang for kolonial (købmænd, brugser m.fl.) må 6 specialbrancher registrere en tilbagegang over denne 6 års periode:

Chokolade og konfektureforretninger -24 %
Vinforretninger -18 %
Tobaksforretninger -30 %?
(Pga. brancherevision i 2003 ved årsskiftet kan en helt korrekt udvikling ikke beregnes)
Osteforretninger -36 %
Boligtekstilforretninger -3 %
Radio/Tv-forretninger -12 %

Udover en vækst på 65 % for discountforretninger kan 8 specialbrancher fremvise en beregnet vækst på mere end 65 % over denne 6 års periode:

Andre specialforretninger med fødevarer +144 %
(forretninger, der ikke kan placeres under én af de andre specialbrancher med fødevarer)
Babyudstyr og børnetøjsforretninger +81 %
Lædervareforretninger +68 %
Køkkenudstyr, glas, porcelæn +155 %?
(Pga. brancherevision ved årsskiftet i 2003 kan en helt korrekt udvikling ikke beregnes)
Husholdsningsmaskiner/-apparater +70 %
Byggemarkeder +94 %
Gaveartikler og brugskunst +247 %
Blomster, plantehandlere, havecentre +83 %

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16