Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Lav købeloven om, erkend, at den ikke er forståelig nok.

Offentliggjort 1. december 2005

  • Man snakker stadig om den ny købelov - ikke mange kan finde ud af den.
  • Man skal ligefrem på kursus, for at finde ud af den.
  • Bør man ikke erkende, at den ikke er forståelig nok?
  • Kun hver anden kunde kender den, og hvad mere problematisk er, at kun hver tredje forretningsindehaver kender den.

Opfordringen skal lyde. Lav købeloven om. Erkend, at den ikke er forståelig nok.

I næsten 4 år har den eksisteret – købeloven. For mange er den stadig lige indviklet. Indslusningsperioden er vel også forbi.

Hver anden kunde kender den ikke, og hver tredje forretningsindehaver kender den heller ikke. Leverandørerne har også svært ved at finde ud af den.

Det bliver påstået at forretningsindehaverne ikke er interesseret i, at kende den. Det er ikke rigtigt. Den er for svær, at håndtere. Måske ville det være en ide, at offentliggøre konkrete afgørelser, eller nedsætte et udvalg til forbedring af den.

Intentionerne har sikkert været gode nok, men i praksis virker den ikke efter hensigten.

Begreberne garanti, reklamationsret og formodningsregel er sværere at håndtere.

  • Kunden har ret til at klage i to år efter købet.
  • Hvis der opstår en mangel inden de første seks måneder, skal man som udgangspunkt gå ud fra, at den også eksisterede ved købet.
  • Opstår fejlen de følgende 18 måneder, er det kunden, der skal sandsynliggøre, at den også var der ved købet.

Og hvordan er det lige man gør det?

Reklamation forveksles ofte med garanti.
En garanti er noget som butikken yder uafhængig af købelovens regler. En garanti på 12 måneder kan ikke tilsidesætte købelovens 24 måneders reklamationsret.

At de erhvervsdrivende ikke gør opmærksom på dette kan skyldes uvidenhed eller forvirring.
Forbrugerrådet er fortørnet. I stedet burde de sammen med detailhandelen forenkle reglerne og gøre dem forståelig for alle.

Hvad forventer man af en vare? Skriver Jyllands Poster i en leder. Et godt spørgsmål.

Slidtage er ikke en mangel, og er ikke omfattet af købeloven. Hvad kan man forvente af tøj? Eller billigt legetøj fra Kina?

Reklamationsfristen kan være et absurd begreb, fordi varen kan være nedslidt inden for fristen. Grænserne og definitionerne er ikke fastsat i loven.

Varen kan også være brugt forkert og uhensigtsmæssig.

De enkelte forretninger kan bruge oceaner af tid på at diskutere med kunden. Forretningerne vil nødig have utilfredse kunder, men det skal også være rimelighed.

Opfordringen til Lars Barfod, Forbrugerrådet og Dansk Handel og Service skal lyde;

Lav så den lov om - gør den forståelig, og gør den mere enkelt.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16