Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Hvad er ”Sharia”?

Offentliggjort 21. december 2005

af redaktør af www.norrebro.dk ,Uwe brodersen

Når man bor eller færdes på Nørrebro, møder man tit begrebet ”Sharia”. Men hvad er Sharia? Ja, det er tale om, hvordan man skal fortolke en 1300 år gammel sag. I yderste konsekvens kan ”Sharia” være en hindring for en rigtig integration – især for kvinder. For mange muslimer er Sharia en lov, der hæver sig over grundloven.

Der overlades intet til den enkelte muslim. Der findes endog regler, der foreskriver, hvordan man skal sidde, spise, sove rejse, med hvem, man må omgås, hvilke tanker og følelser man må have, og hvilke ikke.

Den islamske opfattelse er Alle mennesker er født som rene, uskyldige muslimer. Alle over hele verden. Det er bare opdragelsen, der gør, at de måske bliver noget andet.

I islam er det Allah, Skaberen, der ejer hele universet, og alting er ordnet efter hans vilje og bragt i harmoni med hans væsen. Alle elementer og skabninger i naturen skal kende deres plads, ellers bliver der kaos.

Læs her om
- Hovedelementer, Handlinger, forskellige tolkninger, kvindens rolle, ægteskab, retsløse uden religion, kritik uønsket, terrorvirksomhed, den blide fortolkning, ære og skam, islam som holdepunkt, Koranen, Bibelen, Hvad er fatwa?, Imamernes rolle i Danmark, Racisme eksisterer på begge sider

Der er godt 50 muslimske lande, og islam er forskellig fra land til land. Dette forhold glemmer vi ofte. Ofte bliver der taget udgangspunkt i den saudiarabiske fortolkning.

Sharia – den islamiske lov, er den mest omfattende lov i verden. Den omfatter alle elementer af den menneskelige eksistens. Den er et system af etiske, religiøse og juridiske forskrifter, der både regulerer det offentlige og det private rum Sharia baserer sig på 4 hovedelemter

  1. Koranens bestemmelser. Det, hvad Allah gennem ærkeenglen Jibriil (Gabriel) meddelte Muhammed
  2. Sunna (traditionen) Profetens forståelse/fortolkning af Koranen og hans sædvane, som den kendes i de forskellige samlinger af hadith
  3. Qiyas (annalogislutninger). Regler for islamisk sædvane opstillet af islamiske lærde og retsskoler ved analog sammenligning med Koranen/ Hadiths. Nye fænomener i livet sammenlignes med tilsvarende fænomener på Muhammeds tid og Koranens/ Hadiths forholder sig hertil
  4. Idjma (koncensus) De retslærdes regler for islamisk sædvane omkring fænomener, der ikke omtales direkte i Koranen eller Hadiths, men som der opnås enighed (koncensus) om indenfor en retsskole eller flere retsskoler imellem

Forskellige tolkninger

Der er også forskellige tolkninger, alt efter om det er tale om, Shia – Islam eller Sunni- Islam.

I Shia er hver Imam i kontakt med Allah (og dermed en form for profet), og kan derfor diktere en omfortolkning af en række af Sharia´s bestemmelser.

Følgende lande har i dag en absolut sharia – lovgivning: Nigeria, Sudan, Iran, Afghanistan, Somalia, Pakistan, Bangladesh, Saudi Arabien, De Forenede Arabiske Emirater, Indonesien.

Sharia- lovgivningen må siges at være i absolut modstrid med FN`s Menneskerettighedserklæring, som dog er underskrevet af disse nationer.

For mange er islam, både ideologi, politik, moral og identitet. Mange er af den holdning, at Gud kræver fuldstændig hengivelse, og at han straffer grusomt.

Det kan være svært for moderne mennesker, at acceptere, at sådan som en muslim levede i det 7. århundrede, ja sådan skal han absolut også leve i det 21. århundrede.

Den som er født muslim og sætter spørgsmålstegn ved sin egen tro, stemples omgående som ”frafalden”.
Læsning af vestlige tænkere opfattes som svigt over for profeten Muhammed og Allahs budskab.

I Shariaretten er det dommeren, der både er forsvarer, anklager og dommer i en´og samme person. Hans afgørelser kan ikke ankes.

Handlinger

Handlinger deles i 5 kategorier, der giver plus eller minus i et regnskab.

  1. De obligatoriske handlinger, deriblandt opdragelse af børn, omskæring og de fem søjler, trosbekendelsen, bønnen, den religiøse skat (Zakat), fasten (sawm), og pilgrimsrejsen til Mekka (Hajj).
  2. Alt hvad der er forbudt (haram), spisning af svinekød og blod, drab, fornærmelse af profeten m.m. (straffes med strenge straffe)
  3. De forskellige handlinger, hestekød, hasardspil, sladder, over-forbrug o.s.v. De giver minus på kontoen.
  4. De anbefalelsesværdige handlinger, som for eksempel at gifte sig, at spise og hilse med høre hånd (som giver plus på dommedag)
  5. Neutrale handlinger som for eksempel cigaretrygning, der ikke registreres i bogholderiet.

Den islamiske lovgivning regulerer således enhver handling i en muslims liv, lige fra hvilken hånd, han spiser med, og hvilken fod han bruger, når han går ind ad døren på et toilet.

Den ekstreme tolkning
Sharia kan være meget barbarisk. Den opererer bl.a. med sex før ægteskab, utroskab, homoseksualitet, indtagelse af alkohol, gudsbespottelse, vantro og frafald fra islam. Alt sammen noget, der tilhører privatlivet, og som ikke bør omfattes af straffeloven.

Shariaen opererer også med en række rettigheder. Slaveri er således tilladt. Det samme gælder flerkoneri, ligesom der ikke findes nogen kriminel lavalder for sex med piger, hvis man vel og mærke har erhvervet dem på retsmæssig vis. Shariaen beskytter også muslimer mod at skulle tåle fornærmelser af profeten Muhammed. Dette straffes som blasfemi, dvs. med døden.

Kvindens rolle

Mandens anseelse og ære står og falder med hans kvindelige familiemedlemmers pæne, lydige opførsel.
Et grundlæggende træk er den skarpe skæld mellem mænd og kvinder. Kvinderne er i realiteten forvist som mandens ejendom, og nyder langt færre rettigheder. Kvinder har kun den halve arveret af mændene. De må som regel ikke færdes alene uden for hjemmet og ikke uden værges samtykke. De er underlagt strenge restriktioner, hvad angår udseende og påklædning. Et kvindelig vidne tæller kun det halve af et mandligt.

Kvinderne er henvist til kønsopdelte skoler, og er ofte udelukket fra en række erhverv

Sex før ægteskabet straffes med offentlig piskning, utroskab med stening til døde., tyveri med afhuggelse af hænder eller fødder.

Omskæring af kvinder finder ikke sted i alle muslimske samfund. Men Islam kræver, at man går ind i ægteskabet som jomfru.

Det lyder barsk, når man ved, at i nogle samfund, syr man de store skamlæber sammen, for at garantere pigernes mødom. Klitoris fjernes for at begrænse den kvindelige seksualitet.

Det er særlig i Sudan, Ægypten og Somalia, man stadig praktisere dette, selv om det officielt er forbudt.

Den mislykkede integration skyldes måske ikke kun ”dårlige danske arbejdsgivere”. Den kan vel også have rod i den kvindefjendlige muslimske kultur og religion.

Gammeldags skikke og ortodokst religiøse opfattelser besværliggør integrationen.

Næsten halvdelen af muslimske kvinder på verdensplan er analfabeter.

Mange indvandrerkvinder er ikke oplyste om deres rettigheder og pligter.

Ægteskab

Muhammed og hans efterfølgere skulle have sagt Gift jer med fremmede, så bliver I stærkere. Trods dette er fætter – kusine ægteskaber stadig almindeligt. De genetiske sygdomme, der kan forekomme i disse tilfælde, er man klar over.

Ofte er det et økonomisk forhold, hvor medgift spiller en stor rolle, selv om dette ikke direkte står i Koranen. Tværtimod taler Muhammed om et symbolsk medgift som nogle dadler,

Uden religion - retsløse

Mennesker, der ikke bekender sig til de accepterede trosretninger inden for islam, kristendom eller jødedom er ganske retsløse. Det gælder for eksempel buddhister og ateister, ligesom tilhængere af afvigende islamiske retninger så som Bahai og Ahmadyya står uden for loven og kan dræbes uden videre.

Trosskifte og frafald betragtes i islam som en trussel mod den islamiske nation og som et oprør mod Allah. At bekende sig som muslim er uigenkaldeligt.

Kritik uønsket

Da sharia hævdes at være indstillet af Gud selv, er den hævet over almindelig menneskelig fornuft. Den kan ikke diskuteres. Det er tilmed forbudt at kritisere eller protestere mod sharia-lovene, da noget sådant jo opfattes som en kritik af Guds klare befalinger

Terrorvirksomhed

Sharia bliver koblet sammen med terrorvirksomhed, ekstremister bruger shariaen som undskyldning.. Det kan ikke være islam sande filosofi.

Fanatisme og terror hænger heller ikke sammen med fattigdom.

I Danmark accepteres der også, at man argumenterer for nedlæggelse af demokratiet, og opfordre til islamiske stater og totalitære styrer. Se artiklen Hvad er kalifat

Den blide fortolkning

Shariaen bliver brugt som lovgivning og domstol, men var egentlig ment som en vejledning. Den handler om alt fra at betale almisser til de fattige, bede fem bønner om dagen og opretholde værdier som medmenneskelig respekt og mindretalsbeskyttelse.

Shairiaen i Danmark befinder sig i et anderledes miljø, og er og vil altid forblive et valg. Politik og religion burde være to adskillige ting.

Det er ulogisk at tale om sharia som en lovgivning i et ikke muslimsk land

Ære og skam

Ære og skam er centrale begreber. Hvis man tilsmudser sin fars ære, og dermed klanens ære, kan det for afskyelige konsekvenser. Straffene kan variere fra verbal advarsel og mishandling til ekskludering og mord.

Aggressiv opførsel har i denne kultur en funktion, at undgå at blive offentligt fornedret af andre. Modstykket til ære er skam. Det kan måske være svært at håndhæve sig i et vestligt samfund

Islam som holdepunkt

Det er ikke noget i vejen med ritualer og bønner. Heller ikke for de 1,2 milliarder muslimer, der befinder sig på kloden. Det udgør holdepunkter. Men skal religion være moralens vogter? Kan islam i sin nuværende form forenes med demokrati og retsstaten?

Det er enhver muslims pligt at efterleve sharia så rent som muligt.

I vesten lægger man vægt på selvstændigheden og ansvarligheden hos den enkelte. Undervisning og arbejde er afgørende for succes og ikke den enkeltes fromhed. Grundloven anses vigtigere end Guds hellige bog og Gud spiller kun en rolle i privatlivet.

Kærlighed er desuden ikke indskrænket til ægteskabet alene, men kan i indbyrdes forståelse opleves mellem mennesker.

Med og modgang kommer ikke fra Gud, men er omfattet af en menneskelig handling.

Meget af det der er forbudt i islam, sættes der pris på i det vestlige samfund, og mange ting som en muslim har pligt til, forkastes her som tilbagestående.

Hvorfor kommer så mange muslimer til vesten, når de samtidig fordømmer vores kultur og levevis?

Der er ikke noget i vejen med ens kultur, men kan komme i konflikt med elementære værdier og normer, når man hænger fast i normerne fra det land, man kommer fra.

Koranen lægger meget vægt på værdier som tillid, sandhed og viden. Ligeledes siger Koranen at Allah ved alt.

Derfor kan timerne i biologi og historie være meget forvirrende for muslimske børn.

Men islam og demokrati kan godt forenes. Det handler også om som et mindretal, at sætte sig ind i de samfundsforhold, man lever under, og involverer sig i det. De kan derfor undre, at tv – kanalen Al Jazera kalder dem, der forsvarer demokrati og menneskerettigheder for forrædere.

Koranen

Koranens 6616 vers skal læres udenad, så får man forklaringen senere. Den er skrevet på klassisk arabisk i en meget poetisk form.

Bibelen

Hvis man læser bibelen lige som fundamentalisterne læser Koranen, findes der også mange voldsomme ting i denne. Men Luther skar igennem, og sagde, at den var skrevet af mennesker og ikke af Gud. Også i Mosesbøgerne og Det Gamle Testamente er der passager, der er uhyggelige. Der findes også kristne, der ikke er enige med Luther. Fundamentalister findes der i enhver religion.

Hvad er Fatwa?

Fatwa betyder et religiøst responsum, en udtalelse eller kendelse om et aktuelt spørgsmål. Fatwa har i tidens løb været med til at gøre uslam mere tidssvarende. Men yderliggående muslimske lærde har siden 1970érne misbrugt fatwaen til politiske erklæringer, trusler og dødsdomme over for deres modstandere.

Imamernes rolle i Danmark

Imamerne som medierne tillægger en stor rolle, repræsenterer kun en lille del af muslimernes holdning. Man regner med, at kun 10 % af muslimerne besøger moskeerne i Danmark. Der 75 bedesteder.

Mange opfatter imamerne som de ortodokse muslimers talerør. I den muslimske verden er imamerne teologiuddannede, men det er der ikke mange, der er i Danmark. De forkynder ofte ud fra hjemlandets virkelighed.

Politikkerne taler ofte om, at der skal laves en imam – uddannelse i Danmark. Præsten Kathrine Lilleør foreslår, at man kan oprette en islamisk teologisk præsteuddannelse på Carsten Niebuhr Instituttet. Den skal være videnskabelig funderet. Man hvad så med det danske samfundsforhold?

Naser Khader siger bl.a. om de muslimer, der tegner islam i Danmark

Der er for meget provins og for megen fundamentalisme i forhold til gennemsnittet. Det svarer til at danskere fra Indre Mission tog til udlandet og blev betragtet som repræsentative. Selv i den landsby, jeg kommer fra, er man troende på en mere sympatisk og mindre fordømmende måde.

Hans påstand er at det er relativt set flere fundamentalistiske muslimer i vesten end der er i den islamiske verden.
Hizb ut-Tahrir er også forbudt i flere muslimske lande.

Racisme eksisterer – på begge sider

”Damer med tørklæder, er på støtten” – ”Vi betaler for din Mercedes” og andre racistiske overgreb og udtalelser er muslimerne udsat for. Men også det modsatte er tilfældet.

Forleden var min kæreste med hendes datter på 8 år på besøg i Mc Donalds på Østerbro.

De havde lagt mærke til en flok mørklødede drenge, måske indvandrerdrenge, der spyttede på bordene og kastede mad efter hinanden. Personalet og de andre gæster turde ikke gribe ind. Min kæreste henvendte sig til drengene. Hold op med det svineri, sagde hun. Det resulterede i at drengene fulgte efter de to på hjemvejen med udtryk som Fuck din mor. En otteårig pige ved godt, hvad dette betyder.

I den muslimske verden er noget af det mest dyrebare faktisk ens datter, ens søster og ens mor.

Både i islam og jødedommen er man af den opfattelse af kvinden, at det er hende der bærer familiens ære. Samme opfattelse var der i kristendommen. Vi har også set tilslørede kvinder i kristendommen herhjemme. Det er ikke engang 200 år siden.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16