Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Vækstbremse

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, Avedørelejren, 2650 Hvidovre
Telefon 26 47 01 28 36 48 02 19 fax 36 48 02 18 mobil 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk  

NOTAT 25.01.07 baseret på de nyeste tal fra Danmarks Statistik for detailhandelen for november og for årets første 11 måneder 2006 fordelt på brancher bearbejdet og kommenteret af Bent Aarrebo Pedersen

Vækstbremse i forbruget gennem detailhandelen fra +4,8% i 1. halvår til +3% i 2. halvår.

Fiskehandlere blev vækstvinder i 2006: +33% i november +34% de første 11 måneder

Den samlede detailhandel opnåede en fremgang på 3% i november og 3,9% i de første 11 måneder sidste år sammenlignet med de samme måneder året før. I første halvår var der en fremgang på 4,8%. De første 5 måneder i 2. halvår +2,8%. Med 4% fremgang i december og næppe mere vil andet halvår lande på en fremgang på 3%. Det vil være realistisk at forvente, at niveauet for 2007 vil være en fremgang for den samlede detailhandel på måske lidt over 3%.

Discount tilbagegang hver måned i 2. halvår

I første halvår havde discount en beskeden fremgang på 0,3% i andet halvår tilbagegang hver måned, De næste 5 måneder en tilbagegang på 3,4%. De første 11 måneder blev det til en tilbagegang på 1,4%.

Også tilbagegang i de første 11 måneder for kolonialhandel (købmænd/brugser) på 0,4%, døgnkiosker på 1,5%, men fremgang på 2,3% for supermarkeder i de første 11 måneder.

November: 20% og derover i fremgang i november

opnåede 4 :

1. Fiskehandlere +33%
2. Parfumerier +24%
3. Babyudstyr og børnetøjsforretninger +21%
4. Dyrehandlere +20%

Den gennemsnitlige branchevækst blev i november for:

9 specialbrancher med fødevarer +4,2%
7 specialbrancher med beklædning/sko m.v. +8,6%
25 øvrige specialbrancher med udvalgsvarer +5,0%

11 måneder 2006:
Vækstvinderne i årets første 11 måneder med 15% og derover i fremgang

blev:

1. Fiskehandlere +34,4%
2. Babyudstyr og børnetøjsforretninger +21,2%
3. Chokolade- og konfektureforretninger +19,7%
4. Parfumerier +16,2%
5. Butikker med elektroniske husholdningsmaskiner/-apparater +15,6%
6. Lædervarerforretninger +15,0%

Lige efter kommer dyrehandlere med +14,7%. Varehuse og stormagasiner opnåede en fremgang på 4,6% i de første 11 måneder..

Kun 5 specialbrancher med tilbagegang de første 11 måneder:

1. Farve- og tapethandlere -11,4%
2. Frugt- og grøntforretninger - 8,9%
3. Bog- og papirhandlere - 6,2%
4. Andre specialforretninger med fødevarer - 5,2%
5. Blomsterforr., plantehandlere og havecentre - 3,8%

Den gennemsnitlige branchevækst blev i de første 11 måneder for:

9 specialbrancher med fødevarer +7,1%
7 specialbrancher med beklædning/sko m.v. +9,1%
25 øvrige specialbrancher med udvalgsvarer +5,9%

Det er i høj grad specialbrancherne med føde- og udvalgsvarer, der har trukket den samlede vækst i de første 11 måneder sidste år op på +3,9%. De samme 11 måneder i 2005 blev det til en vækst på +5,8%. Væksten i 2006 lå med udgangen af november 1/3 lavere end med udgangen af november 2005.

Væksten flader nok ud i 2007 til måske lidt over 3% for den samlede
detailhandel. 

I de senere forbrugsfestår er der kommet mange nye butikker med føde- og dagligvarer. Pænt mange nye discountbutikker. Flere nye og moderniserede varehuse. Flere nye, udvidede og moderniserede specialbutikker i centre og i bymidter. Flere kvadratmeter butiksareal nu end tidligere og dermed med et større behov for samlet fremgang, end det må forventes at blive til i 2007 og de kommende år for den samlede detailhandel.

Med COOP`s kædernes især Irma`s satsning på og med succes sidste år med et pænt øget salg af økologiske produkter, må det forventes, at den samlede dagligvaresektor vil kaste sig over økologiske produkter. Der er nok også langt mere at hente hjem i omsætning, indtjening og renomme`i at tiltrække kunder til økologi end til kaffe og øl m.m. på tilbud.

Ligesom forbrugsfesten på boligmarkedet er bremset op, så er forbrugerne også for en dels vedkommende blevet mættet af langvarige forbrugsgoder, så der helt naturligt i løbet af 2007 kan komme en opbremsning i forbruget af udvalgsvarer. Men dog holdt i ave af den høje beskæftigelse med stadig færrre udenfor arbejdsmarkedet.

Væksten flader nok ud i løbet af 2007 til måske lidt over 3% for den samlede detailhandel for hele året. Og dermed på niveau med udviklingen i 2. halvår sidste år.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16