Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

31% flere 55-69 årige med høj købekraft

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, Avedørelejren, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 36 48 02 19 23 23 00 28 fax. 36 48 02 18 aarrebo@adr.dk

NOTAT 15.02.07
v/Bent Aarrebo Pedersen
formand for Danmarks Handelsstandsforeninger og for Hvidovre Erhvervsforening
Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre aarrebo@adr.dk

31% flere 55-69 årige med høj købekraft de sidste 10 år som nøglen til en stærk strøghandel i danske provinsbyer og nu med råd og lyst til markant spirende interesse for økologi.

De seneste 10 år har centerudviklere, kommuner og erhvervslivet investeret milliarder i udvikling af spændende bymidter i provinsen med gode oplevelser i gadenettet og i bymidtecentre. Danmark er blevet et foregangsland for udvikling af spændende bymidter også som stærke turistkort. Helt anderledes end i Sverige, hvor de udenbys storcentre mere og mere udkonkurrerer, lægger de de svenske bymidter øde. En status som foregangsland, vi har troet på og arbejdet for siden stiftelsen af Danmarks Handelsstandsforeninger 3. januar 1996 påpeger Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger.

I Storkøbenhavn, Hovedstadsregionen, hvor de fleste centre ligger, har der helt naturligt været en flot vækst i storcentrene, der jo i vid udstrækning har været og er den naturlige og eneste bymidte i mange kommuner i Hovedstadsregionen.

I de sidste 10 år er der i Danmark i henhold til Danmarks Statistiks seneste opgørelse over befolkningen pr. 1. januar i år blevet 31% flere 55-69 årige, rigtig mange med høj købekraft især de seneste 3-5 år, hvor friværdierne i boligen er steget markant og har kunnet realiseres ved lån eller flytning til en mindre bolig. Og dertil øget beskæftigelse. En høj købekraft, hvor god kvalitet i føde- og dagligvarer som i udvalgsvarer ofte kan og gerne går forud for prisen.

Dertil er antallet af unge i alderen 20-34 år i de seneste 10 år faldet med 16%, samtidig med at de unge familier er blevet langt mere økologisk bevidste de seneste år.

Interessen for økologi har fået et stærkt medspark her i år i konkurrencen mellem de store dagligvarekæder. Dertil ligger prisniveauet i henhold til nyeste tal fra Danmarks Statistik for fødevarer 5,6% højere end for et år siden med størst stigning for frugt og grønt.

Forbrugerne søger i stigende grad og tager sig råd til ordentlig kvalitet og godt design i vareudvalg og i betjening og det både indenfor fødevarer og udvalgsvarer. Det kommer i høj grad de mange spændende bymidtebutikker og storcentre i storbyområder, der har bymidtestatus, til gode.

Men også de dagligvarekæder, der har fået fat i det økologiske marked med bl.a. Irma med base i Hovedstadsområdet som et lysende eksempel for resten af landets kæder med en vækst hos IRMA sidste år på 10% og dermed det hidtil bedst regnskabsresultat nogensinde i IRMAs 120 årige historie.

Efter nogle flotte forbrugsfestår især i udvalgsvarer for detailhandelen, hvor næsten alt har kunnet sælges, så er kodeordene nu, hvor forbrugsfesten løjer af: Kvalitet, godt design og ikke mindst økologi.

Og dermed i et fortsat højere prisleje inden for føde- og dagligvarer med de senere år en stigende overkapacitet i antal butikker og kvadratmeter butiksareal. Et højere prisleje, som dagligvaresektoren med en nulvækst i mængder i 2006 og en beskeden vækst i kroner på 0,9% til trods for 5,6% højere prisniveau fra januar 2005 til januar 2006 har alvorligt brug for fremover.

Det kan de kommende år blive en "fest" for udvikling, produktion og salg af økologiske produkter, hvis ellers produktionen kan følge med. Nok mere en overlevelseskamp på kvalitet og økologi mellem dagligvarekæderne end på ugens "festlige" tilbud i udvalgsvarer.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16