Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Massefyring eller Butiksdød?

Er butikkerne blevet udpinte? De nye restriktioner kan blive forlænget. Ventetid online. HK forventer flere arbejdsløse og konkurser. SMV: Samfundet skal udvise samfundssind. Er det nok med de nyeste hjælpepakker? Økonomien kan falde tilbage mod bunden. Forbruget vil falde kraftigt. Støttepunktet er fjernet. Ansatte går en uvis skæbne i møde. En blanding af drøm og mareridt for butikkerne på Nørrebro. Nethandlen kan ikke nå de fysiske butikkers tabte omsætning. Det er en anderledes detailhandel, der åbner efter restriktionernes ophør.

Er butikkerne blevet udpinte?
Det blev en Corona – jul på mange områder. Omfattende nedlukninger som blev indført trinvis over otte dage. Det hele kulminerede den 25. december, hvor al detailhandel ud over supermarkeder og apoteker lukkede.

Ligesom sidste gang det skete kostede det den danske stat adskillige milliarder kroner. Der skete en kæmpe stigning i arbejdsløsheden på 50.000, hvilket overgik finanskrisen.

Har butikkerne overskuddet i dobbelt forstand til at komme videre? Eller er det efterhånden så udpinte, at det kommer til at føre til massefyringer og butiksdød?

De nye restriktioner 

  • Alle storcentre og stormagasiner lukkede pludselig fra dag til dag. Det gjaldt også på butikker på mere end 5.000 kvadratmeter. 
  • Alle butikker bortset fra apoteker og dagligvarebutikker lukkede fra 25. dec. til 3. jan. 
  • Liberale erhverv som frisører, massører og tatovører blev lukket fra den 21. dec.

Ventetid online
Pludselig mærkede online-handlen et ekstremt pres. Hos nemlig.com ventede der pludselig 16.000 mennesker i køen. Og ventetiden kl. 20.15 dagen før nedlukningen af storcentrene var på 36 min. Men der var dog også eksempler på ventetid på over to timer.

HK forventer flere arbejdsløse
HK er bange for at den nye nedlukning kommer til at gøre rigtig ondt. Der kommer langt flere arbejdsløse. Man forventer også flere konkurser. HK efterlyser tiltag så danskernes penge ikke ender i udenlandske webshops. Det betyder, at vi kommer til at miste arbejdspladser til udlandet.

SMV: Samfundet må vise virksomhedssind
Hos SMV Danmark, som er brancheforening for 18.000 små- og mellemstore virksomheder, ser man med stor alvor på nedlukningen. Man forslår at medarbejderne bliver sendt hjem på dagpenge. I de nuværende støtteordninger skal virksomheden punge delvis ud, hvis de vil have hjælp fra staten.

Samfundet må vise samfundssind og virksomhedssind og holder virksomhederne skadefri. Frisørerne har været gennem nedlukninger i foråret. Den nye nedlukning vil føre til fyringer-

Er dette nok?
Fra regeringens side har man forhandlet sig frem til justeringer i hjælpepakkerne. Men er det nok? 

  • Lønkompensation – arbejdsgiverne kan sende deres medarbejdere hjem, hvis de er hårdt ramt af krisen. Staten dækker så størstedelen af medarbejdernes løn – op til 30.000 kr. om måneden 
  • Kompensation for faste omkostninger-virksomheder kan få støtte til at betale for eksempel husleje, hvis de oplever store fald i omsætningen. 
  • Selvstændige – hvis man som selvstændig oplever fald i omsætningen, kan man få op til 23.000 kr. om måneden i støtte. 
  • Arbejdsgivere kan sende medarbejderne op til 80 pct. af tiden med forhøjet dagpengesats. Det vil sige at medarbejderne kan deles om det arbejde, der er.

Økonomien kan falde tilbage mod bunden
Desværre er en del af hjælpepakkerne forsinket grundet manglende godkendelse i EU.

Med corona – krisen faldt dansk økonomi i foråret ned i et dybt hul. Vaklende faldt økonomien igen og gennem sommeren og efteråret begyndte klatreturen op. En overgang med faste greb og solid fart.

Men den nye nedlukning vil standse klatreturen brat. Jorden kan igen begynde at skride under fødderne på økonomien, der nu risikerer at glide tilbage mod bunden.

Glemmes skal ikke, at i december ligger privatforbruget ti procent over gennemsnittet for de andre måneder.

Forbruget vil falde kraftigt
Nedlukningen er sat til 3. januar. Hvor langt dansk økonomi glider tilbage i hullet, vil være afhængig af, om denne dato viser sig at holde. Mange erhvervsdrivende tvivler allerede og forbereder sig til en lang vinter i hullet.

Danskerne afskæres fra at bruge penge og forbruget vil med stor sandsynlighed falde i forhold til, hvad det ellers vil være på.

Støttepunkt er fjernet
Nethandlen vil med sikkerhed opleve et hidtil uset boom. Men det vil næppe være muligt at flytte alt, hvad der ville være brugt i de fysiske butikker til online. Det private forbrug har ellers været en af de faste støttepunkter siden corona-krisen. Det har været godt hjulpet af feriepenge – milliarderne i efteråret.

Detailhandlen var på vej frem. Der blev købt masser af forbrugsvarer også af den dyrere slags.

Dette støttepunkt er nu fjernet. Det er begrænset hvor man efter den 23. december kan bruge pengene.

Ansatte går en uvis skæbne i møde
Den anden store økonomiske skade ved nedlukning drejer sig om de ansatte, der nu sendes hjem til en usikker situation. Det er ikke kun i de lukkede restauranter og butikker. Hundredtusindvis har deres levebrød her.

Der vil være chefer, der må vende og dreje hver en krone efter et allerede omtumlet år, hvor momsen er udskudt, kassekreditten trukket til stregen og indtægterne ramt.

Hvis bekymringerne for hvad der venter i løbet af vinteren, bliver for stor, så kan beslutningen godt blive at fyre.

Mange branchens løst ansatte, der arbejder på tilkalde og timebasis kan pludselig stå uden den ventede indtægt til husholdningen.

Fyrede butiksansatte vil næppe bruge penge. Dette vil føre til et lavere forbrug end ellers. Dette vil have en afsmittende virkning til resten af befolkningen. Efterspørgslen falder.

En blanding af drøm og mareridt
Butikkerne på Nørrebro og andre steder uden for storcentrene lever i øjeblikket i en sær blanding af en drøm og et mareridt. Det er en drøm fordi de store summer, der plejer at lande i storcentre nu, lander på handelsstrøg.

Dansk Erhverv er bekymret over at lukningen af storcentre – og magasiner netop vil øge presset på både onlinehandel samt de mindre butikker på handels – og gågader. . Man flytter julehandlen fra enheder, der er vant til at håndtere store mængder af kunder til enheder, der ikke kan håndtere så mange.

Nethandelen kan ikke nå fysiske butikkers tabte omsætning
Gennem årene har storcentre også taget livet fra mange små og mellemstore butikker. En stor del af tøj- og skobutikkerne er hårdere ramt end andre under denne her corona-krise. Og selv ejere af online – butikker gnider sig i hænderne efter den 25. dec. så udgør onlinehandel stadig kun mellem 15 og 20 pct. af handelen i de brancher, der ligger højt. Mere end 80 pct. finder stadig sted i fysiske butikker.

Den handel som de fysiske butikker mister, kan onlinehandlen ikke nå at indhente. Og vil man bestille en julegave over nettet kan den næppe nå frem. De forskellige pakkefirmaer og pakkeshops er ved at bryde sammen og har overskredet maksimum.

Ofte udleveres disse pakker i små kiosker. Her kan man sikkert opleve en massiv kø i alle dagene op til jul. Og det er ikke sikker at Ole og Lise når at får deres julegave.

2020 var det år, hvor den digitale handel steg markant inden for en række varegrupper.

Det er en anderledes detailhandel, der åbner
Men det er også et mareridt for denne drøm stopper brat den 25, december. Den store tilstrømning af kunder vil give store udfordringer med at leve op til sundhedsmyndighedernes krav om god plads til kunderne.

Den næste uges tid vil vise om jorden skrider under dansk økonomi. Nedlukningen var naturligvis et chok for de erhvervsdrivende.

Det bliver en anden detailhandel, der igen åbner efter nedlukningen. Det er en hård situation at komme igennem. Det er svært at komme ovenpå igen. Tøj – og skobutikker er nede med 20 pct. De havde håbet at indhente en del af det tabte i julehandlen.

Allerede nu er der udbetalt 25 milliarder kroner af staten i hjælpepakker siden foråret

Kilde: 

Vores Facebook opdateres flere gange dagligt. Du kan også gå ind i vores digitale arkiv. Her ligger over 3.000 artikler. Brug søgefunktionen.


Copyright 2021 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16