Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Erhvervsbarometeret

Hvert år undersøger Dansk Industri det lokale erhvervsklima. Det er vigtigt at kommunen også fungerer under Corona – krisen. I år har København forbedret sig med 5 pladser og ligger nr. 84 af 93. Det er især på tre områder kommunen bør strenge sig an. Det er sagsbehandlingstiden. Og så er det dialogen og information til det lokale erhvervsliv det kniber med. Erhvervslivet bliver ikke taget med på råd. Private leverandører får ikke nok muligheder til at byde ind. Igen ligger Ikast – Brande nummer et. For mange år siden havde vi i Nørrebro Handelsforening besøg af den daværende borgmester. Det blev til en interessant diskussion. 12 pct. er utilfreds eller meget utilfreds med kommunerne på landsplan. I artiklen kigger vi også på naboernes placering. Det kniber også for Københavns Kommune at betale deres leverandører til tiden. Det er skandaløst i en Corona-tid.

12 pct. er utilfreds eller meget utilfreds
Ja man skulle tro, at dette var helt ligegyldigt i denne krise, som København og resten af landet befinder sig i. Mange brancher er helt i knæ. Men måske er det netop i sådan en krise, at dialogen med kommunen skal være i orden. Det kommer jo også et liv efter at krisen er overvundet.

I 11 år har Dansk Industri nu taget temperaturen på de danske kommuners lokale erhvervsklima. I alt har 7.616 virksomheder på tværs af landet vurderet kommunernes service og ydelser. Årets undersøgelse viser at den mest erhvervsvenlige by og region ligger i Jylland.

Årets undersøgelse viser at den svære Corona- krise ikke har slået kommunerne ud af kurs. I år har 61,7 pct. af virksomhederne svaret at de enten er tilfredse eller meget tilfredse med de lokale erhvervsvilkår.

Til gengæld svarer 12 pct. af virksomhederne, at de er utilfredse eller meget utilfredse med den kommunale service.

Igen ligger Ikast-Brande i spidsen
Generelt efterspørger erhvervslivet blandt andet bedre infrastruktur, øget brug af private leverandører og korte sagsbehandlingstider i kommunerne.

For ottende år i træk topper Ikast – Brande Kommune ranglisten. De er gode til at tiltrække og fastholde arbejdskraft og virksomheder. Erhvervslivet føler sig hørt og forstået, når der opstår udfordringer. Kommunen udmærker sig ved at inddrage virksomhederne. Den kommunale service derover er tårnhøj. Kommunen er en fremragende rollemodel for andre kommuner i landet.

For en del år siden havde Nørrebro Handelsforening besøg af Ikast-brandes daværende borgmester, hvor vi diskuterede Københavns Kommunes ageren over for virksomheder kontra Ikast – Brandes metoder. Det var yderst interessant.

I den anden ende af barometeret finder vi Nordsjælland, København og Bornholm.

Overordnede indsatsområder er undersøgt
Hele tilfredshedsundersøgelen baserer sig på ni overordnede indsatsområder: 

  1. Infrastruktur og transport 
  2. Arbejdskraft 
  3. Uddannelse 
  4. Kommunal sagsbehandling 
  5. Skatter, afgifter og gebyrer 
  6. Fysiske rammer 
  7. Brug af private leverandører 
  8. Kommunens image 
  9. Information og dialog med kommunen

Hvordan er attituden over for de lokale virksomheder
Men man forsøger også at finde ud af, hvordan attituden i de enkelte kommuner er over for virksomhederne. Hvor serviceminded er de kommunale embedsfolk og lokalpolitikerne i forhold til at imødekomme virksomhedernes ønsker og behov.

Det overordnede formål er at kaste lys over, hvordan virksomhederne oplever, det er at drive virksomhed i de enkelte kommuner.

Hvordan klarer naboerne sig?
Københavns Kommune har i år placeret sig som nr. 84. Det er en forbedring på hele 5 pladser, men hvordan ser det ud med naboerne?

13. Høje Taastrup
27. Vallensbæk
28. Gentofte
30. Gladsaxe
34. Frederiksberg
42. Ishøj
43. Rødovre
44. Ballerup
46. Allerød
52. Lyngby – Taarbæk
58. Glostrup
60. Hvidovre
61. Brøndby
78. Albertslund
90. Tårnby
92. Dragør

Hvordan har København klaret sig?
Hvis vi nu kigger på København’ s placering i de enkelte kategorier kan det godt være, at du bliver overrasket. Den dårligste placering, der kan opnås, er plads 93 

  • Infrastruktur og transport 37 
  • Arbejdskraft 72 
  • Uddannelse 48 Kommunal sagsbehandling 86 
  • Fysiske rammer 72 
  • Brug af private leverandører 92 
  • Kommunes image 38 
  • Information og dialog med kommunen 90

På disse tre områder bør kommunen forbedre sig
Det kan kun blive bedre, og det er især på tre områder, der må ske en forbedring. Københavns Kommune må nødvendigvis forbedre sig på disse områder: 

  • Når virksomheder henvender sig til kommunen og skal have behandlet en sag, er det vigtigt men hurtig, effektiv og kompetent sagsbehandling 
  • En attraktiv erhvervskommune er åben for at lade private leverandører byde på kommunale opgaver. Når private virksomheder udfører opgaver for kommunen, er det vigtigt med en god udbudsproces og at betalingsfristerne er rimelige 
  • En god dialog mellem erhvervslivet og kommunen kan være med til at skabe forståelse for hinandens udfordringer og synspunkter og kan bidrage til at finde løsninger. Det er også vigtigt, at væsentlig information fra kommunen formidles hurtigt og klart, så virksomhederne får relevante oplysninger om lige fra snerydning og vejarbejde til lokalplaner

Over 900 mio. kr. betales ikke til tiden
Som virksomhed er der mange udgifter, der skal betales den første dag i måneden. Derfor er det afgørende, at virksomhederne får penge i kassen og at kunderne betaler deres regning til tiden. Men hvis kunden hedder Københavns Kommune, er det lang fra sikkert.

Fra september sidste år til september i år har Københavns Kommune haft fakturaer for 900 millioner kroner, der ikke er blevet betalt inden for de 30 dage, som loven siger. Det er dybt problematisk for de virksomheder, der ikke får deres penge til tiden.

Det er heller ikke meningen at virksomhederne skal fungere som bank for Københavns Kommune. Virksomhederne er i øjeblikket presset på grund af Corona. Det er vigtigt at de får deres penge til tiden. Mange virksomheder befinder sig i øjeblikket i en likviditetsklemme.

Politikerne vedtog ellers i foråret at fremrykke betalingerne til kommunens leverandører resten af året, så virksomhederne får deres penge hurtigst muligt.

Administrationen bør strammes op så man får nogle rutiner som gør, at man betaler en større del af sine regninger tiden.

Når en virksomhed ikke betaler en parkeringsafgift til tiden, lægges der en straffeafgift på fra kommunens side.

Kilde: 

Hver dag opdaterer vi vores hjemmeside flere gange. Besøg vores digitale database. Her ligger over 3.000 artikler. Brug søgefunktionen.


Copyright 2021 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16