Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Detailhandelen

DANMRKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messsegade 9a, Avedørelejren, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 / 36 48 02 19 / 23 23 00 28 fax. 36 48 02 18 aarrebo@adr.dk  

NOTAT
baseret på de nyeste tal (værdikindeks - udviklingen i kroner) fra Danmarks statistik for detailhandelen for april og for årets første 4 måneder fordelt på brancher bearbejdet og kommenteret af Bent Aarrebo Pedersen

Detailhandelen har samlet set ikke udviklet sig svagt, som mange har proklameret, men pænt de første 4 måneder i år.

Samlet gik detailhandelen frem med 3,2% i årets første 4 måneder mod de samme måneder sidste år med 3,6% i butikkernes kasseapparater. Bedre end mange økonomer har proklameret. Dog med stigende forskelle brancherne imellem.

Urmagere med +21,3%, Babyudstyr/børnetøj med +14,4% og Sko med +13,3% kom flottest ud af årets første 4 måneder. Dårligst gik det for tobaksforretninger med -13,6%, chokolade/konfektureforretninger med -12,3% og for butikker med stoffer, garn broderier m.v. med -9,4%.

De nyeste tal fra Danmarks Statistik viser for marts +6%, for april +2% og dermed for årets første 4 måneder +3,2% mod de samme måneder sidste år på +3,6%.

Størst fremgang i april opnåede urmagere med +19%, blomster/plantehandlere og havecentre med +19% og skoforretninger med +13%.

Både i marts og april blev det til en fremgang på 5% for supermarkeder mod nulvækst sidste år i marts og april og for discount +5% i marts og +4% i april mod tilbagegang sidste år i marts på 1% og i april på 2%.

Varehuse og stormagasiner opnåede i marts i år en fremgang på 4% men kun 1% i april - mod sidste år i marts +5% og i april +4%.

-----------------------------

De 9 specialbrancher med fødevarer opnåede i marts en gennemsnitlig branchevækst på 5% men måtte i april registrere en gennemsnitlig branchetilbagegang på 2%. Konkurrencen fra supermarkeder og discount, hvor økologi og bedre kvaliteter er kommet i højsædet og er blevet barskere for specialbrancherne med fødevarer.

For de 7 specialbrancher med "beklædning, sko m.v". blev det i marts til en gennemsnitlig branchefremgang på 5% og i april på 6%. Skohandlere klarede sig bedst både i marts med +32% og i april med +13%.

For de øvrige 25 specialbrancher med udvalgsvarer blev det til en gennemsnitlig branchefremgang i marts på 6% og i april på 1%.I marts gik det bedst for byggemarkeder med +25% og blomster/plantehandlere og havecentre med +24%. I april bedst for urmagere og dyrehandlere med +19%.

-----------------------------

En samlet vækst på 3,2% i årets første 4 måneder tæt på sidste år i de samme måneder på 3,6% er nok overraskende bedre end ventet af mange ved årets start.

De første 4 måneder sidste år blev det kun til +0,1% for supermarkeder i år løftet til +5,0%. For discount sidste år med kun +0,3% til i år løftet til +2,1%. Hjulpet godt i hus af en markant ændret markedsføringsstrategi efter et øget salg i økologi og bedre kvaliteter og dermed til højere fødevarepriser.

Varehuse og stormagasiner gik i år i de første 4 måneder kun frem med 1,7% og dermed et vækstdyk i forhold til sidste år i de samme måneder med +4,7%.

De 9 specialbrancher med fødevarer opnåede i årets første 4 måneder en gennemsnitlig branchefremgang på kun 1,0%, Bedst gik det for fiskehandlere med +11,5% efter +34,1% hele sidste år. Næstbedst gik det for ostehandlere med +7,9% og trediebedst for slagtere med +5,7%. Dårligst gik det for: Tobaksforretninger med -13,6%, chokolade/konfektureforretninger med -12,3% og vinforretninger med -1,6%. Supermarkeder og discountforretninger er blevet nogle langt barskere konkurrenter for specialbrancherne med fødevarer.

De 7 specialbrancher med "beklædning, sko m.v". opnåede en gennemsnitlig branchefremgang på 6,4% i årets første 4 måneder. Bedst gik det for forretninger med: Babyudstyr/børnetøj med +14,4%, for sko med +13,5% og for herretøj med +11,1%. Dårligst for forretninger med stoffer, garn, broderier m.v. med en tilbagagang på 9,4%.

For de øvrige 25 specialbrancher med udvalgsvarer blev det til en gennemsnitlig branchefremgang på +3,5%. Bedst for urmagere med +21,3%, gruppen: "detailhandel med andre varer" med +12,1%, byggemarkeder med +11,8% og dyrehandlere med +11,6%. Dårligst for forretninger med "køkkenudstyr, glas, porcelæn" med minus 6,2%, bog- og papirhandlere med minus 6,0% og farve-
og tapethandlere med minus 5,4%.

------------------------------------

Forbrugernes øgede interesse for økologi og bedre kvaliteter skærper kvalitetskonkurrencen på og løfter markedet og prisniveauet for føde- og dagligvarer.

Efter sidste år med en beskeden fremgang på 2,6% for supermarkeder og nu +5,0% i årets første 4 måneder foruden nulvækst på minus på 1,5% for discount og nu +2,1% må specialbrancherne med fødevarer forvente en langt skarpere konkurrence. Der er noget at forsvare efter en vækst sidste år for: Fiskehandlere på 34,4%, chokolade og konfektureforretninger på +18,8%, slagtere på +9,6%. De mest truede er nok frugt- og grøntforretninger med sidste år en tilbagagang på 8,6%.

Som månedsgennemsnit har prisniveauet for "Fødevarer og ikke-alkoholiske drikke" i årets første 5 måneder ligget 4,9% højere end i de samme 5 måneder sidste år. I årets første 4 måneder steg omsætningen samlet i hovedbranchegruppen: "Føde- og dagligvarer" med 2,5%. Det er også de højere priser på fødevarer, der har løftet den samlede detailhandel til +3,2% i årets første 4 måneder.

Varehuse og stormagasiner med en fremgang på 4,2% sidste år for hele året og +4,7% i de første 4 måneder men nu "kun" +1,7% i år i de første 4 måneder må også kunne mærke konkurrencen fra supermarkeder og discount, der dertil har øget salget i udvalgsvarer på tilbud. Det må nu forventes, at varehuse og stormagasiner vil satse ekstra hårdt for at sikre sig et øget salg i udvalgsvarer som kompensation for et muligt tab af markedsandele både i føde- og dagligvarer som i udvalgsvarer.


Et godt sommersalg, men derefter

Detailhandelen vil givet også vise pæne tal sommeren over - for årets første 8 måneder, for de fleste brancher med de seneste positive meldinger om forbrugerforventninger, øget beskæftigelse, landets økonomiske situation, øget interesse for at holde sommerferie i Danmark o.s.v. , men efter august kan de blive langt barskere tider for og i flere specialbrancher med en lagt skarpere konkurrence fra de store landsdækkende kæder efter større markedsandele og bedre indtjening overfor resten af detailhandelen.

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16