Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Kører det for den Kollektive?

Redaktøren havde en blandet oplevelse med DSB. Man stod tættere end sild i en tønde, og toilettet var brudt sammen. Nye bycykler koster 15 - 16 gange redaktørens cykel. Måske kommer det til at stå DB på siden af togene i nærheden. Husk at trække biletten i automatten. Gadaffi fik et IC - 4 tog, der var bestemt for DSB. 26 sygemeldinger var det i dag på Kystbanen. Og så er der ikke plads til lange skanker i kæmpe busserne på line 5A, men trods alt plads til 160 passagerer. Vi tager pulsen på den kollektive trafik i København og nærmeste omegn

Lav et Trafikselskab
Nørrebro Handelsforening har sagt det i årevis. Hovedstadens trafik burde samles i et selskab. Nu siger partiet Venstre det også, og pludselig støtter Socialdemokraterne også ideen.
Det kan være svært at finde rundt i den offentlig transport i hovedstaden. De selskaber, der i øjeblikket operer i hovedstaden plejer hver især særinteresser. Koordinationen er ikke særlig god.

Ideen er at samle alle aktører, Movia, DSB, DSB S - Tog, DSB Øresund, Metro, Regions - og Lokalbaner.

Passagerer bruger unødvendig tid
Nu er det hverken Socialdemokraterne og Venstre, der her har fundet de vise sten. For det er Trængselskommissionen, der konkluderer, at den kollektive transport i København er håbløs organiseret. Passagerer bruger unødige mængder af tid.
Tjah, man kan vel sige, at flere hertugdømmer i trafikken i København hindrer og effektiv transport mellem bus og tog. Man nedlægger et par busstoppesteder på Nørrebrogade, og påstår, at busfremkommeligheden er væsentlig forbedret på grund af et mindre antal biler!

Temmelig store busser
Nogle af busserne i den københavnske trafik er blevet temmelig store. Det er på line 5 a, hvor fem store ledbusser kører. Og det kniber med plads ved stoppestederne. De store busser har plads til 160 passagerer. Det er dobbelt så mange, som i de almindelige. I London har man også forsøgt sig, men her er man gået tilbage til dobbeltdækker.
Selv om busserne er blevet temmelig store, er der ikke blevet bedre plads til store skanker, når man som redaktøren her på siden, er født med sådanne.

Udfordringer på Kystbanen
Pendlerne har atter haft store udfordringer på Kystbanen. Der har åbenbart ikke været nok tog på strækningen. Hele sommeren har pendlere oplevet manglende køreplaner og aflysninger. Man har stået som sild i en tønde. Pendlerne raser over situationen. Borgerlige partier stiller nu krav om, at strækningen kommer i udbud, så der gives bedre service på strækningen. Således har informationen været katastrofal.
Måske er det ikke så underligt, at DSB har mistet 25 millioner kroner i passagerindtægter, mens der er stigninger på stort set alle andre strækninger.

Efterladt på perronen
For pendlere fortæller www.norrebro.dk, at mange gange kører toget kun med et togsæt (3 vogne) og hver andet tog bliver sprunget over. Mange bliver efterladt på perronen.
Rettidigheden på Kystbanen er for nylig målt til 54 pct.

I flere år har pendlerne fået at vide, at situationen bliver bedre. Hver gang bliver der sagt, at der kommer en løsning.

Der skal spares 30 millioner
Noget tyder på, at det ikke bliver bedre, for det forlyder, at mekanikerne i gennemsnit har 150 timers afspadsering til gode.
Pendlerne tror ikke, at forholdene bliver bedre lige med det samme. Det forlyder nemlig at strækningen skal rammes af besparelser. Fra 15 december skal strækningen klares uden togfører fra København og nord på. Der skal spares 30 millioner kroner.

Man tager egen bil
Problemet er, at flere pendlere dropper toget, og selv tager bilen. Dette øger trafikken nord for København. Ledelsen har tydeligvis undervurderet problemerne. Hen over sommeren har cirka 16 togsæt ad gangen været på værksted. Ifølge kontrakten må der kun være 9 togsæt til vedligehold ad gangen. Åbenbart har der ikke været nok på arbejde til at klare dette.

Hver år rejser 10 millioner passagerer på Kystbanen og i alt 109 togsæt kører på Kystbanen både i Danmark og Sverige. I 2015 skal DSB's Øresunds - kontrakt i udbud.

26 sygemeldinger på en lørdag
Her på det sidste har der været et væld af aflysninger mellem København og Helsingør. Nogle har dage har fraværet været på seks gange det normale. En lørdag formiddag var der således 26 sygemeldinger på ruten.
Nu har DSB så besluttet, at man har tilbudt de ansatte en bonus, hvis de passer deres arbejde til slutningen af året, hvor en række togfører står til fyring.

Hvad med Øresunds - Metro
Måske var løsningen en Øresunds - Metro. To tredjedel af Øresundstog- passagerne ville foretrække Metroen. I dag rejser ca. 30.000 daglig med tog over sundet. I 2030 vil dette være på 60.000 passagerer dagligt, hvis Metroen kom. Fra Malmø C til København H ville turen kun tage et kvarter.

To ud fire sammenkoblinger lykkedes
Og så fortsætter eventyret med IC - 4 tog. Efter halvanden års tilløb. to af fire sammenkoblinger forløb fint, mens to mislykkedes. Det er åbenbart ikke så ligetil. Således skal 120 computere spille sammen, og mekanikken er meget fintfølende, har vi fået at vide. Alle tog afgik og ankom rettidigt.
Betryggende er det også at få at vide, at IC - 4 togene nu kører dobbelt så mange kilometer, før der sker fejl.
Billetpriserne er høje, selv om den danske stat bidrager med 3,5 milliarder kroner hvert år. Vi skal også lige have med, at DSB's udgifter pr. kørt kilometer

En tog til Gaddafi
De 83 IC - 4 tog, der blev leveret til DSB kommer til at koste et trecifret millionbeløb i opgraderinger. Venstre har stillet forslag om, at en antal af disse IC - 4 tog derfor bliver skrottet. I 2011 vurderede man, at det ville koste ca. 800 millioner kroner, at få togene op til IC 3 - standard. Og lige inden deadline ser det ud til, at DSB får 82 af 83 IC 4 - tog leveret - syv år for sent. Det sidste tog sendte man til Muammar Gaddafi, som en personlig hilsen fra Sivio Berlusconi. Så kan DSB bare vente.

Kan de køre i løvfald?
Inden vi nu råber hurra, skal det lige oplyses, at i slutningen af juli var kun 23 IC - tog og tre IC - 2 tog ude at køre. Man skal lige finde ud af om disse tog kan køre, når der er løvfald!

Københavns Banegård ligner en hundred - årig
I 2008 blev DSB færdige med at renovere Københavns Hovedbanegård udvendig. Men er det ikke kun tale om sminke? Ok, den ser flot ud, udefra. men indenfor ligner Københavns Hovedbanegård en 100 - årig.
80.000 rejsende bruger den dagligt, og det kan ses. Her er støv, møg, løse kakler og masser af affald. de gastronomiske tilbud er heller ikke noget at prale af. Det er trods alt et af Danmarks trafikknudepunkter, og det første en turist ser af København.
S - togene bliver for tunge
Og så er det problemer med de nye S - tog. Man ville have ekstra plads til cykler og barnevogne. Men Trafikstyrelsen slår bremserne i. Problemet opstår i myldretiden, når de store flexrum bliver fyldt med passagerer, så bliver S - togene måske for tunge til skinnerne. Det uheldige er så bare, at DSB allerede har ombygget 15 tog.
Planen er alle 105 tog skal have et stort flexrum.

Skal skatteyderne betale?
Et forslag fra Enhedslisten for et par måneder siden gik på, at Staten skulle overtage DSB's kæmpegæld på omkring 18 milliarder kroner. med andre ord de danske skatteyder skulle betale. Det kunne så redde DSB fra at skulle betale 600 millioner kroner om året alene i renter.
Gælden er tredobbelt over de seneste ti år.

Hvorfor kører toget ikke til tiden?
Tænk, Banedanmark har tilkaldt to britiske eksperter, der skulle finde ud af, hvorfor togene ikke gik til tiden. Kun 88 pct. kørte til tiden. I 2011 var det 93,1 procent.
Togpersonalet ryger en cigaret, der bliver ventet på forsinkede passagerer, og samarbejdet mellem de forskellige selskaber er for dårligt, sådan var konklusionen.
Hvis du skal lidt videre, for eksempel til Aalborg, så skal du lige tænke på, at IC - togene i dag er 8 minutter langsommere end IC - togene i 1994.

Træk billetten i automaten
Passagerene skal i høj grad vende sig til at trække biletten i en automat. Statsbanerne er i gang med at omlægge billetsalget. Dog kan man endnu møde levende mennesker, når man skal købe biletter i København, Aarhus, Kastrup og Odense. Jo så kan man da også på nogle af DSB - kioskerne købe biletter. Men pas på, for de såkaldte kort og godt kiosker lukker også.
Fra efteråret er der kun 12 egentlige billetsalg tilbage. Men fortvivl ikke, 7 - Eleven har overtaget kiosker og billetsalg på 80 danske stationer.

Måske står der DB på siden i fremtiden
Måske bliver det sådan, at der i fremtiden ikke står DSB på fjerntog, regionaltog samt S - tog. Måske kommer det til at stå DB (Deutsche Bahn).
Således ejes Arriva af Deutsche Bahn.
Og bor du i nærheden af en bane eller en Metro så forøges din lejlighed eller hus med 5 - 25 pct. Det er da også værd, at tage med.

Giver Nordsø - olie bedre tog?
Regeringen har ændret skattereglerne, således at der kommer ekstraindtægter fra udvinding af olie i Nordsøen. Disse penge skal bruges på en modernisering af jernbanenettet. Det skal så bringe rejsetiden i tog mellem de fire største byer ned på en time pr. strækning.
Det er så lige det minus, at ikke alle tror på disse positive prognoser. Måske skal vi så nøjes med at komme til Ålborg med otte minutters forsinkelse i forhold til for ni år siden.

Bycykler til 79.000 kr. - pr. stk.
Når nu pendlerne stiger af toget, kan de stige på en af de 1.260 bycykler med elmotor, tablet - pc og indbygget gps. Jo det mangler sandelig ikke noget. Med en gps, skulle der være chance for, at finde sin arbejdsplads.
men 100 millioner kr. for disse cykler, lyder som en voldsom pris. Det svarer til ca. 80.000 kr. pr. stk., eller ca. 15 - 16 gange denne redaktørs cykel. Kunne man ikke have fået disse cykler noget billigere og så fået flere af dem. For ideen er egentlig god. Selv ikke en Tour de France cykel er ikke så dyr.
Ok, det måske en fin måde, at byde turister velkommen på, men alligevel? Den skal nemlig også bruges til turister.
Det koster 70 kr. i månedsabonnement og 20 kr. i timen uden abonnement. Hvordan det kan betale cyklernes pris, vides ikke? Men det er måske heller ikke meningen?

Københavns Lufthavn på 17. pladsen
Nu kan man vel ikke regne Københavns Lufthavn til den kollektive trafik, men det er dog i højeste grad et trafikknudepunkt. Ifølge tal fra Flightsats i juli gik således kun 77,3 procent af flyene i juli efter tidsplanen, som er inden for 15 minutter efter planlagt adgangstid. Præsentationen placerer Københavns Lufthavn på en skuffende 17. plads.
Af de nordiske lande kan fem ud af seks vise bedre tal.

En tur til Rødby
Der er således masser af rette på i den kollektive trafik i København. Vi andre foretrækker nu også, at cykle. Men engang imellem på fjernere ture bliver man nødt til at tage roget. Og sidste gang var en mget blandet fornøjelse til Rødby. Af ukendte årsager havde man kun tre vogne på, og toilettet var brudt sammen. Vi stod som sild i en tønde - ja faktisk endnu tættere. Det kan I gøre bedre, DSB.

På www.norrebro.dk er der masser af artikler om trafik, infrastruktur og mangel på samme. Her kan du læse om Metro og DSB og busser på Nørrebro og andre steder. Brug vores søgefunktion og gå ind i arkivet

Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16