Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Go` Stil på cykelstien

Vi er atter engang på cykelstien. Her er nogle tips til, hvordan vi forbedrer den københavnske cykelkultur. Og så bliver bycyklen dyrere, fordi nogle har snydt. Måske skal vi gøre alvor af, at lave et kursus for turister og el – cykler. Den Gamle Redaktør har mødt nogle af dem på cykelstien. Og ja, det er sundt at cykle. Cyklistforbundet vil ikke have, at det bliver lovgivet at bruge cykelhjelm. 10 pct. af københavnerne skrotter deres cykler tilfældige steder. Sidste år fjernede Københavns Kommune over 11.000 cykler. Der er mangel på cykelparkering i København. Også ladcykel – parkering får tredobbelt deres antal af p – pladser i København. Pas på rullende tasketyve på cykelstien. Og hvad med at lave et SMS – vigespor på det kommende supercykelstier?

Velkommen til en ny artikel om cykelkulturen i København. Og her fortæller vi om vores nyeste oplevelser på byens cykelstier. Vi starter med disse regler, som vi har lånt fra DGI om motionscyklister, Vi har måske redigeret lidt i det, så det kan bruges på de københavnske cykelstierne:

  1. Overhold Færdselsreglerne 
    Det er go` stil 
  2. Vis overskud 
    Kør som en gentleman. Også selv om de andre kører råddent 
  3. Vis anerkendelse 
    Kast pæne håndtegn, og vink venligt, når andre viser hensyn 
  4. Brug cykelstierne 
    Lad vær med at bruge fortove eller fodgængerovergange 
  5. Husk dit affald 
    Smid dit affald i skraldespanden, tag det med hjem, ikke på cykelstien 
  6. Brug ALTID Cykelhjelm  Ikke alle liner Paul Nyrup Rasmussen med cykelhjelm 
  7. Fyld så lidt som muligt 
    Når man bruger I – Pad eller lign. har man en tendens til at trække mod venstre. Hvis du bruger disse apparater på cykelstien burde du standse op. 
  8. Giv tegn, og vær forudsigelig 
    Brug hænderne, og skift aldrig pludselig retning. Forvent ikke, at ændre kan gætte, hvad du vil. 
  9. Brug ringklokken 
    Advar når du overhaler, især når du kører stærkt. Du skal ikke give andre et chok, når du ræser forbi 
  10. Vær opmærksom 
    Hold øje med trafikken og forholdene. Undgå musik i ørene, og tænk over, om andre kan se dig.

”Den Gamle Redaktør” mener, at hvis vi overholder disse simple regler, så vil vi få en meget bedre cykelkultur på de Københavnske cykelstier. Vi vil også få en meget mere sikker cykeltur.

Det er skam sundt at cykle
Cykling til og fra arbejde på mindst en kilometer hver vej mindsker risikoen for at bliver overvægtig og for at udvikle højt blodtryk, højt kolesteroltal og forstadier for diabetes. Alle disse forhold er risikofaktorer for hjerte – kar – sygdomme.

Cykling kan mindske risikoen for udviklingen af hjertesygdomme. Så lidt som en times cykling om ugen har en effekt.

Cykling er sundhedsfremmende, uanset om man gør det for at motionere eller bare som transport.

Hvad nu med din gamle cykel?
Når nu din gamle cykel ikke rigtig kan mere. Den begynder at knirke, og ser måske ikke så smart ud mere. Hvad gør du men din gamle ven? I en ny undersøgelse, som Københavns Kommune har lavet svarer 10 pct. at de bare har efterladt deres cykel et tilfældigt sted. Som årsag anføres cyklens stand.

Problemet er nu, at din gamle cykel fylder op i cykelstativerne rundt om i København. I gennemsnit indsamler årligt 6.000 – 10.000 indsamlede cykler. I 2016 blev rekorden slået med 11.050 cykler.

Med de mængder er det ikke nok at mærke og fjerne dem. Man bliver nødt til at forstå at forstå, hvorfor vi efterlader dem.

Teknik – og Miljøforvaltningen bruger cirka 2,3 millioner kroner til at indsamle efterladte cykler. Forvaltningen anslår, at der står 25.000 efterladte cykler rundt omkring i kommunen.

I København er der 680.000 cykler og 51.000 cykel p – pladser. Nu har Teknik – og Miljøforvaltningen sagt ja til at bevillige 2,65 millioner kroner til etablering af 600 nye p – pladser rundt om i København. Men endnu flere er på vej. De skal bl.a. placeres ved de nye Metro – stationer.

Bycyklerne bliver dyrere
I 2016 blev der kørt 933.462 ture mod 169.834 ture i 2015 med de københavnske bycykler. Og så skulle man tro, at alt var godt. For væksten er ikke nok til at betale udgifterne.

Det oprindelige prissystem var ”ikke optimalt til et bycykelsystem som dette”. Og det har været for let at snyde.

I det oprindelige prissystem kunne man enten leje cyklen på timebasis til 25 kr. pr. påbegyndt time eller tegne et månedsabonnement til 10 kr. Dom abonnent var de første 30 minutter af en tur altid gratis. Kørte man i løngere tid, ville det koste 6 kr. pr. time. Og kunderne har hurtigt lært at optimere efter tidsgrænserne.

Nogle af brugerne har været meget kreativ i begrebet deleøkonomi. Abonnementet er blevet delt til flere end det var hensigten. Fonden bag cyklerne har måttet spærre en del konti på grund af mistanke om snyd. Men det løser ikke hele problemet.

En ny prispakke er nu taget i brug. Prisen pr. timeleje hæves til 30 kr. For abonnenter er det kun de første 140 minutters cykling, der er inkluderet i månedsabonnementet. Herefter koster det 35 øre pr. minut.

En bruger kan lade en gæst cykle med på sit abonnement på enkelte ture. Desuden kan man købe pakker med henholdsvis 10 eller 20 timers cykling. De skal bruges inden for 12 måneder efter købet. Pakkerne kan deles af op til fem personer samtidig.

Der har ellers været en del tekniske problemer med cyklerne siden de så dagens lys i 2014: 

  • Touchskærm 
    Beskidt regnvand kan danne en hinde på den kapacitive touchskærm, så den ikke registrerer berøring 
  • Sadelpind 
    Den oprindelige sadelpind havde indbygget gaspatron så sadlen let kunne justeres op og ned. Men funktionen viste sig at være sårbar og en ny, mere simpel løsning er nu monteret. 
  • Styret
    Ifølge ISO – standard skal cykelstyret kunne drejes 60 grader. Men styret på bycyklen viste sig kun at kunne dreje 49 grader. Problemet blev løst med udfræsning i kronrøret. 
  • Kabler 
    Reparation af styret medførte problemer med kablerne inde i stellet på visse cykler.

Det betød, at motorer og tablet satte ud på nogle af cyklerne.

Hvad med turisterne?
Egentlig burde man give turisterne et kursus, inden de bruger disse cykler. De er farlige og har ikke lært at cykle som børn. Og de kender ikke de danske færdselsregler. De glemmer markeringer og kører i den forkerte sider af cykelstien.

Antallet af P – Pladser til Ladcykler trebobles
Det skal være lettere at parkere sin ladcykel i København. Kommunen vil tredoble antallet af særlige parkeringspladser med anhængere. De pladskrævende cykler kan være svære at overhale på cykelstien, når mor også skal køre ved siden af på cykelstien.

Nogle politikere overveje endda i fremtiden at inddrage p – pladser til biler til fordel for disse ladcykler. Det koster 20.000 kr. at etablere en p – plads til en ladcykel.

Flertal af danskere vil gøre cykelhjelm lovpligtig
56 pct. af danskere mener, at det skal lovgives om brug af cykelhjelm. Cykelforbundet vender tommelen nedad. Det skal være slut med dårlige undskyldninger for at droppe cykelhjelmen. Et flertal af danskere mener, at det skal stå i lovgivningen, at man skal tage hjelmen på hovedet, når man kører cykel.

Cyklistforbundet mener derimod, at et påbud vil få folk til at lade cyklen stå, og at det er vigtigere at folk kommer op på cyklen.

I Sverige skal børn under 15 år køre med cykelhjelm. Siden loven blev indført har dette ført til et fald på 43 pct. i antallet af hovedskader.

Gør dog noget ved Nordre Frihavnsgade
Forleden så jeg i Nordre Frihavnsgade en bildør blev smækket op i en kvindelig cyklist. Der er ekstrem dårlige forhold for cyklisterne i denne gade. Og sådan har det været i lang tid. Det er i grunden uforståeligt, at man ikke gør noget ved det.

Cykelstien er ikke en P – plads
Hvorfor bruges cykelstien i stigende grad som p – plads. Her holder ofte håndværksbiler, offentlige biler m.m. Så skal man ude på vejbanen til irriterede bilister på vejbanen. Eller så skal man af cyklen og ind på fortovet, hvis man ellers kan komme til.

Ofte kniber det med ordentlig afmærkning i forbindelse med disse parkeringer.

Pas på – rullende tasketyve
Kvinder, der har placeret tasker i deres cykelkurve, skal passe på. Der findes nemlig folk på knallert, der ofte napper disse tasker. Disse operer to og to. Men også andre cyklister har snuppet tasker. Politiet har givet nogle gode råd mod tricktyverier: 

  1. Udstil ikke dine værdigenstande 
  2. Hold øje med dine værdigenstande 
  3. Vær mistænksom 
  4. Råb op 
  5. Ring til politiet 
  6. Er skaden sket: Læg mærke til gerningsmanden 
  7. Er skaden sket: pas på dig selv.

SMS – vigespor
Måske burde man i de næste anlæggelse af supercykelstier anlægge et sms – vigespor. Det var bare en ide herfra, når nu alligevel nogle af cykelstierne er så brede. Så kan dem, der ikke kan lade være med at bruge I – pad m.m., sms placere sig her.

Mener politikerne virkelig det?
Det er fint at politikerne i København gør så meget for cyklisterne, men kigger man i planen Københavns Cykelby 2025, så tager det nok lige lidt overhånd. Således skal en byens hovedindfaldsårer, H.C. Andersens Boulevard indskrænkes fra 3 til 2 vognbaner i hver retning for at skabe mere plads til cyklisterne.

Fra Tagensvej til Århusgade på blandt andet Jagtvej foreslås der en indskrænkning fra 2 til 1 spor. Som fordel skriver man, at så kan bilister bedre overskue trafikken.

På Torvegade fra Knippelsbro til Vermlandsgade vil man forbyde svingbevægelser for bilister. Det kan godt nok være svært for bilister at nå frem til bestemte gader. Man har også forslag om, at nedlægge busbaner. Og så skal der laves en ombygning af Christmas Møllers Plads, så ”trafikken fra Amager ikke i nær så høj grad som i dag ledes direkte ind i Torvegade”.

Dette er ikke særligt visionært set i forhold til, at overborgmesteren for et efterhånden et par år siden lovede erhvervslivet større fremkommelighed.

Kunne man så ikke have lavet bedre fremkommelighed for cyklister, så det ikke på den måde var gået ud over bilismen. De her forslag vil forøge køerne i hovedstaden.

Dette var vores nyeste oplevelser på cykelstien. Du kan læse alle de andre i vores elektroniske arkiv – Brug søgefunktionen – Følg også med i vores daglige Facebook – opdateringer.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16