|
|
Stigende fødevare- og olie-/benzin-priser
DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo Pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, Avedørelejren, 2650 Hvidovre
Telefon: 36 47 01 28 / 36 48 02 19 / 23 23 00 28 fax. 36 48 02 18 aarrebo@adr.dk
Notat og beregninger: 12. november v/Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger, for Hvidovre Erhverv og for Hvidovre Erhvervskontaktudvalg
Stigende fødevare- og olie-/benzin-priser bremser måske nu lidt for en del af forbruget i detailhandelen - og for julehandelen
Nye tal fra Danmarks Statistik for oktober viser, at danskerne nu må slippe 5,4% mere for fødevarer og ikke-alkoholiske drikke end for 12 måneder siden.
For 12 måneders perioden: oktober 2006 - september 2007 viser beregninger over tal fra Danmarks Statistik, at omsætningen i detailhandelen i hovedbranchegruppen: " Føde- og dagligvarer" som månedsgennemsnit er steget med 2,3% i forhold til de samme 12 måneder året før.
De første 9 måneder sidste år var der som måneds gennemsnit en fremgang i "Føde- og dagligvarer" på 1,6%. De første 9 måneder i år blev det til +2,6% som månedsgennemsnit. De seneste måneder ser således ud: Juli +0,8%, august +4,5% og september +1,4% set i forhold til de samme måneder sidste år. I mængder er "Føde- og dagligvarer" i årets første 9 måneder i år gået tilbage med 0,6%. Sidste år i de første 9 måneder var der en fremgang i mængder på 0,7%
Øget interesse for og forbrugerkøb af økologiske produkter samt produkter i det hele taget i bedre kvaliteter og dermed i et højere prisleje sammen med de stigende fødevarepriser i det hele taget har umiddelbart at se kun haft halv gennemslagskraft i et øget salg i kroner i kasseapparaterne i føde- og dagligvaresektoren.
Med stigende priser holder forbrugerne åbenbart nu igen på forbruget i mængder. Men det sker nok ikke i samme grad i december, hvor ingen ønsker og de fleste nok ikke kommer til at mangle noget på jule- og nytårsbordet set i forhold til tidligere år.
Det sammen med markant stigende olie-/varme-/benzinpriser og højere renteudgifter for boligejere kan ikke undgå at få en bremsende virkning på julehandelen i den øvrige del af detailhandelen.
Udviklingen i december (i hele procenter) og dermed i julehandelen set i forhold til december året før og for hele året (i hele procenter og med en decimal) i forhold til året før har de seneste 6 år været for den samlede detailhandel:
december hele året
2001 +2% +3% (+2,7%)
2002 +2% +5% (+4,8%)
2003 +7% +5% (+4,7%)
2004 +6% +4% (+3,6%)
2005 +4% +5% (+5,6%)
2006 +3% +4% (+3,9%)
Der har således talmæssigt set været rekord-december og dermed rekord-Jul hvert år de seneste 6 år med en årlig vækst i kroner forhold til året før. Bedst i 2003 med +7% og derefter faldende vækstprocenter, der godt i år kan komme under de +3% sidste år, da årets første 9 måneder i år kun ligger på +2,4%. Og dermed tættere på en risiko for nulvækst i december måske mest holdt over nulvækst af ikke mindst de stigende fødevarepriser.
Meget peger på julegaver med stadig større omtanke især i år og kun en beskeden rekord-Jul-vækst i kroner i kasseapparaterne og i gaveantal holdt oppe af, at priserne for beklædning og fodtøj i år i oktober ligger 3,1% lavere end for et år siden. |
|
|