Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Kaos truer om fem år

Cykelstier, fortove, broer og veje i København er i særdeles dårlig stand. Det kniber gevaldigt med infrastrukturen. Politikere har i årenes løb nedprioriteret vedligeholdelsen. Dette medfører alvorlige uheld, som også denne sides redaktør, har været udsat for. Men værre gik det for to piger på Prinsesse Charlottes Bro. Sker der ikke noget alvorlig vil Københavns trafik bryde fuldstændig sammen om fem år, selv med en Betalingsring. Regeringen er åbenbart ikke klar over alvoren.

Cykelstier i dårlig stand
I Nørrebro Handelsforening har vi i årevis efterlyst en bedre trafik - infrastruktur i København. Vi har også gjort opmærksom på, at byen ikke lever op til sit ry som Verdens bedste cykelby. Ser vi bort fra Nørrebrogade er cykelstierne ikke i særlig god stand. Det kan den cyklende redaktør af denne side berette om. Tag bare ruten fra Nørrebros Runddel og Strandboulevarden tur – retur.

Pas på – huller
Os der kender ruten, ved hvor hullerne er, og vi ved også, hvor vi ikke skal overhale. Mange steder er der huller i siden og mange revner. Flere steder er direkte farlig med hulle midt på cykelstien. Passerer man Borgmester Jensens Allé lige før Østerbrogade, skal man passe meget på. Over vejen er der dybe riller, og skal man op igen på cykelstien er der dybe huller. Det er ikke sjovt for uforberedte, når det er mørkt. Lige før Nørrebros Runddel er de midt på cykelstien et cirkelrundt hul midt på cykelstien. Hullet er ca. 20 cm i diameter og har en dybde på ca. 15 cm.

Denne redaktør udsat for ujævnheder
I tidens løb har undertegnede oplevet hav af punkteringer grundet disse forhold. Et styrt antagelig forudsaget af ujævnheder på cykelstien betød for en måned siden hurtig udrykning, hjernerystelse, ødelagt hånd m.m.

Desværre kunne politirapporten ikke afsløre, om det var Københavns Kommune, de var skyldig, så der bliver ikke anlagt sag.

Politikere – tag dog en cykel
Men kære politikere, tag dog en cykel og se selv. Få repareret hullerne inden der sker noget virkeligt alvorligt.

To piger fald ned
To 14 årige piger faldt fire meter ned i en fodgængertunnel fra et gennemtæret rækværk på Dronning Louises Bro.
Gelænderne var fuldstændig rustne. De to piger blev alvorlig skadet. Den ene pige er nu lam fra hoften og ned, da hun fik revet rygsøjlen over i forbindelse med faldet.

Allerede i 2010 blev der lavet en rapport af fodgængertunellen. Af denne fremgår det, at rækværket flere steder var i dårlig stand.

Reparation koster 7 milliarder kr.
En ny rapport viser, at byens broer, veje og fortove er så stærk i forfald, at en reparation vil koste knap 7 milliarder kroner. Og så har man hvis nok glemt de omtalte cykelstier.

Politikerne har haft travlt med at ændre Nørrebrogade m.m. og derved forsømt at afsætte penge til vedligeholdelse. Blandt de broer, der trænger til en kærlig hånd er:

  • Stormbroen 
  • Christian den Fjerdes Bro 
  • Prinsens Bro

Trafikken bryder sammen om fem år
Hvis ikke, de bliver gjort noget inden for fem år, vil trafikken bryde sammen. Ti faldefærdige broer må da lukke. Broerne er med til at binde København sammen. Og få et nå de store udbedringer, ja så må man snart i gang. Men der er ikke flere penge.

Antallet af sagsøgere vil eksplodere
Jo længere det går, des dårligere bliver situationen. Hvert år skal der bevilliges ca. to milliarder kroner, såfremt situationen skal reddes. I år er det bevilliget 133 millioner kroner.
Antallet af tilskadekommende trafikanter, der ønsker at sagsøge kommunen vil eksplodere.

Alvoren er ikke gået op for regeringen
Problemet er også, at der er loft over, hvor meget kommunerne må bruge til drift og vedligeholdelse, så her må der gennemføres noget hjælp fra regeringen, ellers går det galt. Men regeringen har travlt med deres betalingsring. Så herfra skal man nok ikke forvente hjælp. Et svar vil sikkert være: 

  • Det er kommunernes ansvar at prioritere inden for de givne rammer.

Måske er alvoren ikke gået op for regeringen. Selv med en Betalingsring vil trafikken gå i stå i København.

Der skal mange penge til
Men de rammer, der er givet slår ikke til. Rapporten konkluderer, at bare det at skulle fastholde den nuværende misligholdte tilstand vil koste to milliarder kroner, hvert år.

Måske skulle man koncentrere noget mere om vedligeholdelse, i stedet for at kaste sig ud i prestigeprojekter. Det ville være ærgerlig især for byens handelsliv, hvis trafikken bryder sammen.
Hvad hjælper det med Metro og super – cykelstierne, når alt andet forfalder.

Københavns Kommune står virkelig over for mange udfordringer. Således skal der også mange milliarder til at sikre byen mod heftige regnskyl.

Denne sider indeholder et væld af artikler om trafik, Betalingsring, Infrastruktur og cykelstier.


Copyright 2021 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16