Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Ingen kultur på cykelstien

Hvorfor skal detailhandlere på Nørrebro straffes med afgifter, hvis de vil etablere cykelstativer? Det er ikke let, når Nørrebros handlende vil gøre det lettere for bydelens cyklister. Og så må politikerne også erkende, at der er cykelstier uden for Nørrebrogade, der også trænger til vedligeholdelse. Og så selv om internationale medier roser København for deres cykelkultur er den bestemt ikke blevet bedre på cykelstien. Til tider hersker der her det rene anarki.

Det skal stå i politirapporten
Som så mange læsere sikkert ved, komme denne sides redaktør ud for et cykelstyrt i oktober. Der var ingen erstatning for skader på cykel, tøj eller legeme. Den stakkels redaktør fik, at vide, at såfremt der ikke var påført en grund til styrtet i politirapporten, så var der ingen erstatning. Og den stakkels redaktør kan ikke selv huske noget. Han var væk i cirka to timer.

Store huller
Men i dag ikke langt fra ulykkesstedet befinder der sig et ca. 60 x 60 centimer stykke ca. 10 – 15 cm under normal nivue, som ikke er asfalteret. Det er bestemt ikke et sted, man skal overhale ved aftentide. Og det skal man heller ikke, hvis man skal fra Nørrebro mod Østerbro på cykelstien og tænker på at overholde to, der kører ved siden af hinanden. Masser af huller befinder sig i den yderste del af cykelstien. Og der skulle gå halvanden uge inden store huller blev asfalteret i blå zone i Vibenhus – krydset.

Og når vi nu er i gang. Det lille dybe hul ca. 200 meter fra Nørrebros Runddel fra Østerbro – siden er endnu ikke blevet repareret. Jo, det er rigtig, vi har nævnt disse ting før.

Men kan man ikke godt kræve noget, nu hvor København har udnævnt sig selv som Københavns bedste cykelby.
Havde de omtalte huller befundet sig på Europas cykelmotorvej nr. 1 – Nørrebrogade var de sikkert straks blevet udbedret. Det er nemlig denne cykelsti, de udenlandske mediefolk får vist frem, når de besøger København.

Større bøder
Ja så må vi jo også lige nævne, at kulturen på cykelstien bestemt ikke er blevet bedre. Man har forsøgt sig med større bøder: 

  • To personer på almindelig cykel – 700,- kr. til begge 
  • Kørsel mod færdselsretningen – 1.000 kr. 
  • Kørsel på fortovet – 700,- kr. 
  • Håndholdt mobiltelefon under kørslen – 1.000 kr. 
  • Manglende tegngivning 700,- kr.
  • Cykelkørsel i fodgængerfelt 700,- kr. 
  • Defekte bremser 700,- kr. 
  • Forkert placering, mens du svinger 700,- kr. 
  • kørsel uden hænder på styret 700,- kr. 
  • At køre over for rødt 1.000 kr. 
  • Kørsel uden lys i lygtetændingstiden 700,- kr. 
  • At holde fast i andet køretøj 700,- kr.

Politiet: Passende kontroltryk
Hvor kunne undertegnede inkassere mange penge til statskassen, såfremt man havde politimyndighed. Det ser ikke ud til, at de forhøjede bøder virker afskrækkende.

Og det ser ikke ud til at vi får søde kvindelige politibetjente på mounteenbikes på cykelstien med blå lys foreløbig. For politiet mener, at de udfører et passende kontroltryk.

Cykelforbundet: De fleste kører pænt
Man er et dumt svin og får en fucking finger, når man gør opmærksom på en dårlig cykelkultur. Og ens cykelklokke skal man da heller ikke anvende for tit, når man som undertegnede gerne vil videre, og ikke gider at blive bag to, som ikke flytte sig.

Og Cyklistforbundet, ja de synes, at det er dybt uretfærdigt med højere bøder, og klapper i hænderne, bare de får bredere cykelstier med fare for modkørende cyklister:

  • De fleste kører pænt og hensynsfuldt. En hel del overtræder teknisk set nogle regler, men uden at bringe sig selv og andre cyklister i fare. Og så er der en lille gruppe, der kører hensynsløst og bringer andre i fare, og det er selvfølgelig dem, der er fokus på.

Straffes for at belønne cyklister
Vi hører så meget om, alt det gode, som byen gør for cyklisterne. Men hvorfor skal butikker straffes, når de for eksempel vil belønne cyklister med cykelstativer foran deres butikker. Så skal der betales afgifter, også kommer gule kommunemænd ud iført målebånd. For så skal der indkasseres afgifter. Og borgmesteren siger samtidig: 

  • Vi skal arbejde bedre både med oprydning, nye parkeringsmuligheder og partnerskaber med private.

Nørrebro Handelsforening opfordrer politikerne til at tænke anderledes, når nu de handlende vil investere i cykelstativer.

Skal anarki belønnes?
Fremtiden på cykelstien byder måske på, at man nu lovligt må svinge til højre for rødt og cykle mod ensretningen.

I øjeblikket er der anarki på cykelstien. Der køres overfor rødt, man kører på fortorvet, imod ensretningen og i fodgængerfelterne. Mange har en pragmatisk indstilling til reglerne. De mener, at de kan gradbøje reglerne til egen fordel.

CNN – BBC og flere internationale medier har ellers skamrost den københavnske cykelkultur.

Tyveri hver 2. minut
Og så har vi alle sammen været udsat for cykeltyverier. Selv har vedkommende været udsat fro 2 ½ stjålet cykel. Der er frit spil. En kassevogn holder parat. I forvejen har man udsøgt de cykler, man godt vil have.

Når cyklen er væk har man opfattelsen, at politiet ikke gør mere ved det. Dette vil man godt have ændret i Københavns Kommune. Man har forsøgt at komme i dialog med justitsministeren i spørgsmålet. Registret over stjålne cykler burde åbnes for andre end politiet, for eksempel de københavnske p – vagter. Måske kunne det også være en ide at checke polske kassevogne på vej til færgen.

Hver 8. minut stjæles der en cykel året rundt. Det koster forsikringsselskaberne 248 millioner om året. Sidste år blev der anmeldt 63.587 cykeltyverier.


Copyright 2021 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16