Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Nogle af de seneste markante artikler/overskrifter om detailhandlen

DANMARKS HANDELSSTANDSFORENINGER
Bent Aarrebo pedersen, formand, Vestre Messegade 9a, 2650 Hvidovre
Telefon 36 47 01 28 23 23 00 28 aarrebo@adr.dk

NOTAT
Nogle af de seneste markante artikler/overskrifter om detailhandlen v/Bent Aarrebo Pedersen

J.P. Erhverv:
Kæder kvæler selvstændige
er en halvanden sidste artikel plus forside i JP erhverv den 9 april. Der står bl.a.: “Hvor de egentlige kæder (kapitalkæderne) for 5 år siden blot sad på hver tredie butik udgør de i dag knap 6 ud af 10 butikker, viser opgørelse fra Kæder i Dansk Detailhandel 2012.

En anden overskrift er:” Krisen dræber selvstændige butikker”. Og: “Tøjbutikkerne er kæderamt”. “Finanskrisen giver styrke til butikskæderne og svækker de selvstændige. Det gør bybilledet ensformigt”. “De andelsprægede frivillige butikskæder forsvinder, mens kapitalkæderne marcherer frem”.

Fransk kæde udfordrer Matas
er også en halvanden sides artikel i JP erhverv (side 8og 9) 10. april om, at en fransk kæde: Sephora med i dag 1.600 butikker i omkring 30 lande vil ryste MATAS . 1. butik på 1.200 m2 er åbnet i ILLUM med Ole Henriksen i front som PR.

DR/P4 FYN 10. maj
Dyrt at købe billigt
er en overskrift i dr/P4 Fyn om, at kommunerne på Fyn satser på at spare 400-500 millioner over de kommende år på fællesindkøb. En besparelse, der på længere sigt kan blive en kommunal underskudsforretning siger købmændene, der forventer, at det kan koste mange mindre dagligvarebutikker og dermed mange arbejdspladser livet – og dermed skatteindtægter, faldende huspriser foruden langt større udgifter til at servicere de ældre.

Hos købmændene har man f.eks. oplevet, hvordan en lille købmand med en omsætning på 5- 10 mill. kr. om året har mistet indtægten på en miillion om året ved, at salget til en kommunal instition er forsvundet. Hvis en lokalkøbmand må lukke fordi han har mistet en lokal kommunal baseret omsætning, så mister den lille by sammen med sin sidste købmand måske også apotekerudsalg, postindlevering o.s.v.

DANSK DETAIL
Brug os eller vi dør

er en prisværdig VINDUES-plakatkampagne DANSK DETAIL (Tøj og sko m.fl.) har sat i værk hos deres medlemmer med beklædning og sko ud over landet. I mange byer er kampagnen sat op og bl.a. i aviser fået en omtale med overskriften som: “Brug os eller vi dør”.” Der skal ske noget nyt”. Det er da et opråb, der vil noget. Og relevant at bakke op om i rigtig mange mindre og mellemstore byer, hvor man skal have et godt øje til antallet af pensonistmodne butiksejere og dermed måske “pludselig” for mange butikker, der skal finde nye ejere. En udvikling, der også kendetegner situationen med for mange tomme butikker i en del mindre og mellemstore centre i Stor-København.

Der er brug for her inden 1. oktober at varme op til et lokalt stærkt sammenhold mellem butiksejere, øvrige erhvervsdrivende, politikere og borgere om detailhandlen som et godt og nødvendigt visitkort for området. Det er en essens, man kan drage fra lokale omtaler af formandsberetninger fra de mange afholdte generalforsamlinger i dette forår. Mange godt klar over, at detailhandlen er inde i en svær og større omstillingsproces.

LOKALE AVISER
Svært at skaffe byttepenge, når bankfilialer lukker
Mindre byers butikker er kommet i klemme med at skaffe byttepenge(mønter) når de lokale bankfilialer(den sidste) lukker, og der skal køres til en større by for at få vekslet eller betales f.eks. 450 kroner for f.eks. at få udbragt nogle få tusinde (f.eks. 7.000-8.000) kroners byttepenge hver uge.

DANSK HANDELSBLAD
Kæder optrapper avis-kampagner

Konkurrencen mellem landets supermarkedskæder har aldrig været så hård som nu – hvis man måler på mængden af kædernes avis-annoncering, skriver Dansk Handelsblad på sin netavis som opvarmning til en større artikel i fredagens udgave af bladet.

Meldinger tyder også på, at lokale ugeaviser godt kan mærke de store kæders vækst i dagbladsannoncering op til en weekend med søndagsåbent. Ugeaviser, der udkommer tirsdag og onsdag mister annonceomsætning, og nogle gør sig overvejelser om flytte udgivelse til torsdag/fredag for at få fat i annonceringen op til weekenderne – især når 1. oktober oprinder bliver det en øget kamp om annoncekronerne fra dagbladene. Her i Hvidovre er Hvidovre Avis en stærk lokalavis blevet “tyndere” (tirsdag-udgave). Derfor udkommer avisen nu hver 14. dag med en HVIDOVRE weekend (torsdag-udgave) – og den bliver “tykkere og tykkere”.

Post Danmark vil lukke posthuse
Ambitionen er at få konverteret flere af de 89 gamle posthuse om til postbutikker i supermarkeder og varehuse.

BERLINGSKE BUSINESS NETAVIS
Sådan vil butikkerne holde søndagsåbent

Flere storcentre og supermarkeder slår til, når muligheden for at holde mere åbent om søndagen byder sig til efteråret med den nye lukkelov. Det vil mange benytte sig af. Nogle melder klart ud. Andre holder kortene tæt til kroppen bl.a. Dansk Supermarked. Se Berlingske netavis.

DANSK HANDELSBLAD (11. maj)
Coop kan snuppe milliardsalg fra købmænd

Coop hævder at være i dialog med over 30 købmænd efter henvendelse direkte til 100 om salg af deres butikker, mens Norges Gruppens køb af Dagrofa(grossist) trækker ud. De 30 vil flytte en omsætning på omkring 1 milliard fra købmænd til COOP/Brugsen. Hos Spar og SuperBest frygter man at miste butikker.


Copyright 2024 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16