Nørrebro Handelsforening
Formand Hans Mejlshede
Nørrebrogade 84
2200 København N
Tlf. +45 35 37 18 91

Tag dog et ansvar

Udnyttelse af ung arbejdskraft florer stadig i dele af detailhandelen. Man bruger det som konkurrenceparameter. Men det går galt. Forbrugerne accepterer ikke mere dårlig personalepolitik. Men man kan også spørge, hvor er fagbevægelsen? Hvor er Dansk erhverv?, Hvor er forældrene? Hvor er folkeskolen? Når de unge ikke kender deres rettigheder, vil de stadig blive udnyttet af et meget lille mindretal i dansk detailhandel. Tag dog et ansvar, og lad os for bedre forhold.

Alle må tage et ansvar
Vi har berørt emnet før. Måden de unge ansatte bliver behandlet på. Det kan vi ikke være bekendt. Men er det kun arbejdsgiverens skyld. Har de unge ikke også en pligt, til at sætte sig ind i reglerne. Hvis de ikke har mulighed for det, jamen hvorfor hjælper forældrene ikke? Hvorfor hjælper skolen ikke? Og hvor er fagbevægelsen?

Ikke alle arbejdsgivere er lige slemme
Vi skal lige i samme åndedrag nævne, at ikke alle arbejdsgivere er lige slemme. Men trods det, hvorfor begynder man ikke allerede i folkeskolen og fortælle om de unges rettigheder. Og hvor de kan finde oplysningerne. Det må da også være en opgave for LO, nu hvor medlemmerne forlader dem, at gøre noget ved dette problem.

Vores ansatte er glade og tilfredse
Vores ansatte er glade og tilfredse, ja sådan var budskabet fra Meyer, Joe and the Juice, Agnes Cupcakes, The Bagel Company, Abercrombie & Fitch og alle de andre, indtil en sand mediestorm landende på disse virksomheder.

Dårlig omtale i medierne
Det sidste kendte problem var den meget trendy Café Sommersko. Her gjorde et række ansatte lige opmærksom på nogle problemer. Men her døde opmærksomheden meget pludselig. Det har det så ikke gjort for en række andre firmaer. Her har tab i omsætningen til tider været katastrofal. Andre firmaer har oplevet at investerings – partneren har trukket følehornene til sig igen. De var utilfredse med den dårlige omtale i medierne

Gratis prøvevagter
I 7 – eleven er unge mennesker blevet spist af mere ubetalte prøvevagter. På Nordsjælland brugte McDonalds restauranter illegal rengøringshjælp. Nu skal det der til siges, at efter det kom i medierne har restaurant – kæden afbrudt samarbejdet med rengøringsfirmaet.

Man udnytter ungdomsarbejdsløsheden
Utrolig, at nogle firmaer udnytter den store ungdoms – arbejdsløshed til at udnytte de unge. Over 50.000 unge mellem 15 og 29 år står uden job.
Pas på, for det er en god historie for medierne. Firmaerne bliver kritiseret, Men nogle firmaer er åbenbart villige til løbe end dog en meget stor risiko, ved ikke at betale overarbejde eller feriepenge. Løn under sygdom kan man også vinke farvel til.

Udnyttelse af illegal arbejdskraft gennem massiv underbetaling og være ligeglad med de mest simple arbejdsregler forekommer. Ligeledes blæser man på sikkerhedsforhold.
Når man bliver syg på sit arbejde, skal man selv stille med en vikar.

Hvor er ansvarligheden?
Nogle er også total ligeglade med indbetaling af skat og moms. Udenlandske håndværkere er således meget populære på Nordsjælland. Man kunne jo godt forvente en form for ansvarlighed.

Social dumping
Man stiller krav til arbejdsløse og kontanthjælpsmodtagere. Men kunne man ikke forvente sig noget mere af ALLE arbejdsgivere. Regeringen har afsat 65 millioner kr. til af hjælp af social dumping. Det der med udnyttelse af de unge, er det ikke også social dumping? Kunne nogle af disse penge ikke også bruges til oplysning?

Aldis personalepolitik
Aldis personalepoliti har vagt vrede. Og så kan de hos Aldi ikke forstå, at de har underskud. Men discountbutikken gør alt for at holde omkostningerne i bund. Det går så ud over personalet.

Således skriver ansatte under på, at Aldi er berettiget til en del af de ansattes erstatning svarende til den tabte arbejdstid, hvis de involveres i en ulykke Forudsaget af tredjemand. Det fremgår af en standardkontrakt, som www.avisen.dk er i besiddelse af.

Kassedamer skal skrive under på, at de slapper af i deres ferie. I andre supermarkeder står det selvfølgelig medarbejderne frit for, hvordan de vil tilbringe deres ferie. Det handler i høj grad om tillid til ens ansatte.

Tænk Aldi kan gå løs på den mand, der har forvoldt skaden. Man skulle tro, at de erstatninger, der tilfalder medarbejderen, også tilhører denne. Kontrakter af denne art er urimelige og uanstændige.

Kontrol
Og så kan medarbejdernes biler og tasker til en hver tid gennemsøges af ledelsen. Og når man taler med medierne omkring de dårlige forhold, er der fyringsgrund.

Hvordan kan fagbevægelsen og for den sags skyld Arbejdsgiverforeningen acceptere arbejdsforhold, der direkte er udansk?
Er det virkelig finanskrisen, der giver virksomhederne frit spil i at udnytte de unge?

Kun hver 17. unge vil hente hjælp
Kun hver 17. unge vil hente hjælp i en fagforening, når de har problemer på en virksomhed. Det må da efterlade LO med røde øre. Arbejdsgivere skal ikke have frit spil i at udnutte de unge.
Det er nok heller ikke mange unge, der er klar over, at der er et EU – direktiv, der siger, at man skal have et ansættelsesbevis.
Og det er nok heller ikke mange unge, der ved at arbejdsmiljøloven gælder, uanset om man har overenskomst eller ikke. Heri er det blandt andet rettighed til pauser.

Forbrugerne er blevet kræsne
Når man handler i Aldi er det kun priserne, man går efter, ikke oplevelsen. Sådan er virksomhedens kultur. Men det er ikke rigtig. For kunderne bider mærke i, hvordan personalet har det. Dårlig omtale, skader altid.
Forbrugerne er blevet kræsne, kritiske og politisk bevidste.

Malplaceret opførsel
Forbrugerne accepter ikke en malplaceret opførsel fra arbejdsgivere. De accepterer ikke ydmygende og nedladende personalepolitik. Det at dyrke rovdrift på de unge, er ikke noget, der bliver accepteret af kunderne.
Og medarbejdere, der ønsker overenskomst skal ikke fryses ud.

Det skal gå galt
En af de første ting, man lærer på lederkurser, at tilfredse medarbejdere er de bedste medarbejdere. Et godt lederskab bygger også på tillid og uddelegering af ansvarsområder. Motivation og overholdelse af gældende regler burde være obligatorisk i alle dele af detailhandelen.
At bruge udnyttelse af unge arbejdskraft som et konkurrenceparameter skal gå galt.


Copyright 2021 • Nørrebro Handelsforening • All rights reserved
Nørrebro Handelsforening • Nørrebrogade 84 • 2200 København N • Tlf.: 35 37 18 91 • CVR nr.: 72 01 43 16